Positivt med åtgärder för mer solenergi men investeringsstödet behöver bli mer träffsäkert

Fastighetsägarna ger både ris och ros till regeringens budgetproposition för 2021. Dubbleringen av effektgränsen för solceller är ett bra första steg för mer förnybar energi. Den förstärkning av investeringsstödet för hyreslägenheter och studentbostäder som lanserats behöver kompletteras med fler åtgärder för att bli mer träffsäker anser Fastighetsägarna.

Regeringens föreslår i höstbudgeten att skattegränsen för egenproducerad solenergi höjs från en effekt på 255 till 500 kW är ett bra första steg för att öka investeringarna i solcellsanläggningarna. För att ytterligare öka investeringarna i förnyelsebar energi bör effektgränsen slopas helt anser Fastighetsägarna.

Det är välkommet att regeringen släppt den tidigare gränsen på 255 kW men finner inte att regeringen motiverat den nya gränsen på 500 kW. För fastighetsägare med fler anläggningar som tillsammans överstiger den nya gränsen infaller en skattemässig administrativ börda. Fastighetsägarna kommer fortsatt driva frågan om att Sverige, likt flera andra europeiska länder, ska ta bort beskattning av egenkonsumerad förnyelsebar energi helt, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

I budgetpropositionen höjs anslaget för investeringsstödet från nuvarande 7,5 till 9,3 miljarder kronor 2021 och anslaget ökas med 1,1 miljarder kronor 2022 och med 1,9 miljarder kronor 2023.

Det är olyckligt att regeringen fastnar vid investeringsstödet eftersom den sociala träffsäkerheten är låg anser Fastighetsägarna.

– De som flyttar in i bostäder som byggs med investeringsstöd är inte de som är i störst behov av stöd. För de som är längst från bostadsmarknaden behövs andra lösningar. När regeringen nu ändå väljer att gå vidare med stödet är det viktigt att utforma reglerna så att det blir mer träffsäkert. Vi är gärna med och bidrar i det arbetet, säger Anders Holmestig.