Positivt med åtgärder för mer solenergi men investeringsstödet behöver bli mer träffsäkert

Fastighetsägarna ger både ris och ros till regeringens budgetproposition för 2021. Dubbleringen av effektgränsen för solceller är ett bra första steg för mer förnybar energi. Den förstärkning av investeringsstödet för hyreslägenheter och studentbostäder som lanserats behöver kompletteras med fler åtgärder för att bli mer träffsäker anser Fastighetsägarna.

Regeringens föreslår i höstbudgeten att skattegränsen för egenproducerad solenergi höjs från en effekt på 255 till 500 kW är ett bra första steg för att öka investeringarna i solcellsanläggningarna. För att ytterligare öka investeringarna i förnyelsebar energi bör effektgränsen slopas helt anser Fastighetsägarna.

Det är välkommet att regeringen släppt den tidigare gränsen på 255 kW men finner inte att regeringen motiverat den nya gränsen på 500 kW. För fastighetsägare med fler anläggningar som tillsammans överstiger den nya gränsen infaller en skattemässig administrativ börda. Fastighetsägarna kommer fortsatt driva frågan om att Sverige, likt flera andra europeiska länder, ska ta bort beskattning av egenkonsumerad förnyelsebar energi helt, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

I budgetpropositionen höjs anslaget för investeringsstödet från nuvarande 7,5 till 9,3 miljarder kronor 2021 och anslaget ökas med 1,1 miljarder kronor 2022 och med 1,9 miljarder kronor 2023.

Det är olyckligt att regeringen fastnar vid investeringsstödet eftersom den sociala träffsäkerheten är låg anser Fastighetsägarna.

– De som flyttar in i bostäder som byggs med investeringsstöd är inte de som är i störst behov av stöd. För de som är längst från bostadsmarknaden behövs andra lösningar. När regeringen nu ändå väljer att gå vidare med stödet är det viktigt att utforma reglerna så att det blir mer träffsäkert. Vi är gärna med och bidrar i det arbetet, säger Anders Holmestig.

Så konsumerade Gislavedsborna i stadskärnan – före och under coronakrisen22.10.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

2019 blev ett bra år för Gislaved stadskärna som ökade sin totala omsättning med 0,3 procent. Bäst gick det för hotell och restaurang som ökade med 10,9 procent under året. Den stora omsättningsutvecklingen inom hotell och restaurang sticker ut, särskilt när Gislaved jämförs med städer av liknande storlek. Hem och fritid samt dagligvaror ökade med 3,1 procent respektive 2,5 procent. Däremot gick det sämre för beklädnad och kommersiell service som båda minskade med över 15 procent. De branscher som drabbades hårdast i Gislaved stadskärna när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020 var hotell och restaurang samt beklädnad. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så konsumerade Hässleholmsborna i stadskärnan – före och under coronakrisen22.10.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

2019 blev ett tufft år Hässleholms stadskärna. Bäst gick det för hotellbranschen, medan de andra branscherna i stadskärnan hade det svårare. Tuffast var det för dagligvaruhandeln, där Systembolagets flytt från stadskärnan återspeglas av ett stort tapp i försäljningsomsättningen. När coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020 drabbades modehandeln hårt, tillsammans med kommersiell service och hotell- och restaurangnäringen. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så konsumerade Ängelholmsborna i stadskärnan – före och under coronakrisen22.10.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

2019 blev ett bra år för Ängelholms stadskärna som ökade sin totala omsättning med 2,9 procent. Bäst gick det för stadskärnans hotell och kommersiell service. Branscherna har gynnats av att svenskar lägger allt mer pengar på upplevelser. Det var också dessa branscher som drabbades hårdast i Ängelholms stadskärna när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så konsumerade Kristianstadsborna i stadskärnan – före och under coronakrisen22.10.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Den totala omsättningen i Kristianstads stadskärna minskade under 2019. Flertalet branscher tappade mer i omsättning än i andra jämförbara städer. Tuffast var det för modehandeln, medan den största tillväxten gick att hitta inom hotellnäringen och kommersiell service. Men dessa branscher drabbades också hårt av coronakrisen under våren. Ändå visar prognosen för det första halvåret 2020 att Kristianstads stadskärna klarade sig bättre än genomsnittet för jämförbara städer under denna tid. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Samarbete nyckeln till framgång för Helsingborgs stadskärna – både före och under coronakrisen22.10.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Under 2019 gick det mycket bra för Helsingborg city. Alla branscher hade en positiv tillväxt förutom modehandeln som minskade i jämförelse med året innan. För dagligvaruhandel, sällanköpsvaror, hem och fritid, kommersiell service, hotell samt restaurang var utvecklingen starkare än i jämförbara städer. Men flertalet av dessa branscher drabbades också hårt när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så konsumerade Höganäsborna i stadskärnan – före och under coronakrisen22.10.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Under 2019 ökade omsättningen i Höganäs stadskärna. Bäst gick det bäst för kommersiell service och försäljningen av hem- och fritidsvaror. För sällanköpshandeln och restaurangnäringen var utvecklingen ungefär densamma som i jämförbara städer i samma storlek. För beklädnad och hotell var utvecklingen däremot svagare än i jämförbara städer. Dessa branscher drabbades också hårt när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.