Positivt med öppen skolstatistik igen

Idag kom den glädjande nyheten att Skolverket ska offentliggöra statistik om enskilda skolor igen. Det betyder att uppgifter om elevsammansättning och skolresultat åter blir något som alla kan ta del av.

VD och Koncernchef AcadeMedia

– Vi har från start beklagat Skolverkets beslut att sluta publicera skolstatistik. Skolan är en grundsten i samhällsbygget och ska präglas av öppenhet och transparens. För såväl kommunala som fristående skolor är denna jämförbarhet och öppenhet väldigt viktig för kvalitetsutvecklingen av skolan, säger Marcus Strömberg vd för AcadeMedia.

– Skolverkets beslut att offentliggöra statistiken igen är positivt, men det är bekymmersamt att det inte gäller aktuell statistik, utan att det enbart är äldre statistik som nu ska publiceras, säger Marcus Strömberg.

För att kunna utveckla svensk skola är det självklart viktigt att kunna jämföra skolor och huvudmän.

AcadeMedia redovisar sedan många år statistik, både på huvudmannanivå och enhetsnivå. Denna statistik är också tillgänglig på våra webbplatser.

– Tillgänglig och aktuell statistik är en förutsättning för att föräldrar och elever ska ha möjlighet att jämföra skolor och göra sina val. Därför är vi glada över att skolenhetsregistret nu görs tillgänglig igen. Vi tycker att det har varit djupt beklagligt att den här situationen ens uppstod då SCB:s besluthindrade Skolverket att publicera sin statistik, säger Marcus Strömberg.

– AcadeMedia förutsätter att regeringen hittar en långsiktig lösning så att även aktuell statistik och statistik i framtiden blir tillgänglig på ett enkelt sätt. Lagändringen som krävs för detta kan inte vänta. Den här situationen är inte bra för någon, allra minst för elever och vårdnadshavare, säger Marcus Strömberg.

VD och Koncernchef AcadeMedia

AcadeMedia skapar möjligheter för människor att utvecklas. Våra 17 600 medarbetare på våra 661 förskolor, grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildningar har ett gemensamt fokus på kvalitet och utveckling. Alla 182 000 barn, elever och vuxenstuderande som går i våra verksamheter under ett år ska få en utbildning som är av så god kvalitet att de når utbildningens mål, samt de förutsättningar de behöver för att nå sin fulla potential. Vi är norra Europas största utbildningsföretag med verksamheter i Sverige, Norge och Tyskland. Vår storlek skapar trygghet och ger oss förutsättningar att vara en långsiktig och stabil utbildningsaktör som bidrar till det gemensamma samhällsbygget. Mer information om AcadeMedia finns på www.academedia.se.