Postkodbedragare i Västra Götaland

I veckan har minst två försök gjorts att försöka lura äldre människor på pengar genom att bedragare försöker komma över kontokort och kod. I ett fall har bedragarna utgett sig för att komma från Postkodlotteriet.

Polisen i Västra Götaland utreder två fall där en 95-årig respektive en 99-årig kvinna fått ovälkommet besök av misstänkta bedragare. Besöken föregicks av ett telefonsamtal där kvinnorna fick veta att de vunnit på lotteri och att de snart skulle få besök av en vinstutdelare.

I ett av fallen kom de över bankkort med kod och tog ut pengar ur en bankomat, i det andra lämnade de tomhänta.

Det händer ALDRIG att representanter för Postkodlotteriet ber om kort och kod med löftet att göra direktinsättning av vinster. Lottköpare som vinner får automatiskt sina vinster insatta på det bankkonto kunden anmält i samband med att de började prenumerera på sin lott.

Ändå överraskar lotteriets välkända vinstutdelare ett antal vinnare varje vecka. Dessa besök har vanligen föregåtts av att någon granne, släkting eller arbetskamrat vidtalats. Ett TV-team är i sällskap med vinstutdelaren som är klädd i Postkodlotteriets färger. Trots att vinnarchecken visas i TV betalas vinsten direkt till vinnarens konto.

Här är polisens tips för skydd mot bedrägerier:

• Lämna aldrig ut kontouppgifter vare sig på telefon eller vid besök.
  • Lämna aldrig över ditt bankkort och din kod till någon annan person.
  • Släpp aldrig in en obekant person utan att kontrollera behörighet.

Tveka aldrig att lägga på luren eller stänga dörren om du känner oro.

Sedan starten 2005 har över 1 000 svenskar blivit miljonärer genom Svenska Postkodlotteriet. Samtidigt har alla som deltagit genererat 9,4 miljarder kronor till den ideella sektorn. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar lotteritillstånd utfärdade av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V.

Abonnera på våra pressmeddelanden.