Postkodstiftelsen ger 1,2 miljoner kronor till Art Lab Gnesta

Svenska Postkodstiftelsen stöttar Art Lab Gnesta med ett projektstöd på 1,2 miljoner kronor för projektet Squid Squad, som pågår till och med våren 2021. Squid Squad är ett möte mellan konst och en av vår tids viktigaste frågor: klimatet.

Art Lab Gnesta har sedan 2010 drivit verksamhet i det gamla bryggeriet i Gnesta, där man verkar för att skapa kopplingar mellan konst och samhälle. Med hjälp av framåttänkande konst och lokal ankring har man skapat en plats som är i framkant, såväl konstvärlden som på plats i Gnesta. Förutom att göra utställningar, håller man också i workshops och andra arrangemang.

I projektet Squid Squad, som riktar sig till framförallt ungdomar, kommer man att ha samtal och workshops med konstnärer, unga opinionsbildare och aktivister. Deltagarna kommer att lära sig mer om allt från komposter till konst och civilkurage.

”Tack vare stödet från Postkodstiftelsen kommer vi att kunna tillvarata och utveckla det engagemang som redan finns hos unga i Gnesta kring klimatförändringarna. I olika konstnärliga processer vill vi ge dessa ungdomar verktyg och grogrund för ett faktiskt omställningsarbete som ger eko i en liten kommun”, säger Signe Johannessen, konstnärlig ledare på Art Lab Gnesta.

”Medvetenheten kring globala klimatförändringar ökar men vi måste också gå från tanke till handling i det lokala. Vi är därför mycket glada över att tillsammans med Art Lab Gnesta möjliggöra för ungdomar att i sitt närområde att formulera, kanalisera och aktivera sitt engagemang genom skapande aktiviteter”, säger Marie Dahllöf, generalsekreterare för Svenska Postkodstiftelsen.

Signe Johannessen, Konstnärlig ledare Art Lab Gnesta, 070 877 63 85

Marie Dahllöf , generalsekreterare för Svenska Postkodstiftelsen, 073 084 28 69