Postkodstiftelsen ger 2 085 000 kronor till Folkrörelsearkivet i Västerbotten

Foto: Peter Engman, Västerbottens museum

Folkrörelsearkivet i Västerbotten är ett länsarkiv med uppgift att samla in och förvara material från Västerbottens föreningar och folkrörelser. Arkiv- och besökslokaler finns både i Umeå och Skellefteå. I dessa samlingar finns civilsamhällets historia, samlingar skapade på den enskildes eget initiativ. Här finns vardags- och personnära berättelser som en motvikt till offentlighetens arkiv. Här finns det mängd berättelser utanför de normativa och många är aldrig berättade: om barn och unga, om människor med funktionsvariationer om icke-heterosexuella.

I projektet, Det demokratiska arkivet, som riktar sig till alla boende i Västerbotten med fokus på unga och utlandsfödda personer, kommer föreläsningar, panelsamtal och workshops att genomföras. Det kommer även att arrangeras ett större seminarium riktat till kulturarvssektorn i hela Norden för att sprida kunskap och inspirera även våra grannländer. Projektet är i samarbete med Västerbottens museum.

”Bidraget från Svenska Postkodstiftelsen ger oss möjlighet att lyfta fram våra samlingar till en större publik. Här finns mycket att upptäcka och lära, för både stora och små”, säger Anna Sténs, nytillträdd chef vid Folkrörelsearkivet.

”Arkiv är en del av samhällets kollektiva minne, en förvaltare och förmedlare av information och kunskap och därigenom en viktig byggsten i en demokrati. Vi är därför glada att kunna stötta Folkrörelsearkivet i Västerbotten med deras arbete att öppna upp och tillgängliggöra arkiven för en bredare allmänhet och genom arkivmaterialet öka förståelsen för det samhälle vi lever i”, säger Marie Dahllöf, generalsekreterare för Svenska Postkodstiftelsen.

Karin Holmgren, 1:e arkivarie, Folkrörelsearkivet i Västerbotten, 070 513 80 44
Marie Dahllöf, generalsekreterare för Svenska Postkodstiftelsen, 073 084 28 69

Foto: Peter Engman, Västerbottens museum

Postkodstiftelsen är förmånstagare till Svenska Postkodlotteriet och förmedlar tidsbestämda stöd till projekt som drivs av ideella föreningar och stiftelser, i Sverige och internationellt. Sedan 2007 har mer än en miljard förmedlats till över 600 projekt.

Postkodstiftelsen stärker idrott för social förändring i Sverige1.6.2022 11:40:49 CEST | Pressmeddelande