PostkodstiftelsenPostkodstiftelsen

Postkodstiftelsen och Ideell kulturallians ger krisstöd till kulturens minsta aktörer

Ideell kulturallians har beviljats stöd från Postkodstiftelsen om nio miljoner kronor för att genomföra projektet ”Kulturens kapillärer - Stöd och utveckling av den ideella kultursektorn under coronakrisen och i en återuppbyggnadsfas”. Projektet har som huvudsakligt syfte att stötta det ideella kulturlivets föreningar under coronakrisen.

- Vi är mycket glada över samarbetet med Postkodstiftelsen som kommer att ge en välbehövlig injektion till det lokala kulturlivet och bidra till att utveckla digitalt producerad och distribuerad kultur. Effekterna av pandemin mildras och föreningslivet stärks. Direkta sökbara stöd riktade till lokala ideella kulturföreningar kommer att bidra till att möta akuta behov hos drabbade kulturaktörer, säger Calle Nathanson, ordförande i Ideell kulturallians.

De statliga krisstöden har i alltför liten utsträckning nått ut till den ideella kulturens minsta aktörer. Läget är kritiskt och det finns på många håll inga eller små marginaler. Verksamheter riskerar att tvingas lägga ner med resultatet att det sker en försvagning av kulturlivet. Projektet kommer därför att stödja lokala ideella kulturföreningar för genomförande av ur smittskyddssynpunkt säker verksamhet och utveckling av den digitala kulturen.

- Att möjliggöra stöd för ideella kulturens minsta aktörer och därmed bidra till återuppbyggnaden av och fortsatt tillgång till kultur över hela Sverige känns mycket angeläget och vi är glada över samarbetet med Ideell Kulturallians som är rätt aktör för detta, säger Marie Dahllöf, generalsekreterare för Svenska Postkodstiftelsen.

Ideell kulturallians kommer under 2021 genom det av Postkodstiftelsen beviljade projektet att fördela ekonomiskt stöd till ett hundratal aktörer inom den ideella kulturen. Projektet syftar till att återstarta verksamhet, bygga upp kompetens, utbyten och erfarenhet som ger förutsättningar för att skapa och arrangera kultur i ett nytt och förändrat landskap under och efter corona.

Postkodstiftelsen är förmånstagare till Svenska Postkodlotteriet och förmedlar tidsbestämda stöd till projekt som bidrar till en positiv samhällsförändring. Stiftelsen stöttar allmännyttiga organisationer i Sverige och internationellt som aktivt bidrar till uppfyllandet av de globala målen och att skapa positiv förändring genom konkreta insatser. Projekten handlar om allt från mänskliga rättigheter till miljöfrågor samt om social förändring och utbildning genom idrott och satsningar på kultur.  Sedan 2007 har 1,5 miljarder förmedlats till över 600 projekt.

Ideell kulturallians är en samlande röst för den ideella kultursektorn. Ideell kulturallians företräder 18 nationella organisationer som i sin tur har hundratusentals medlemmar. Genom kulturutövare, hembygdsrörelse, konstföreningar, studieförbund, samlingslokaler och musik- och scenkonstarrangörer gör vi kulturen levande i hela landet.

Postkodstiftelsen ger en miljon kronor till Jontefondens Insamlingsstiftelse18.6.2020 15:30:00 CEST | Pressmeddelande

Postkodstiftelsen ger 2 085 000 kronor till Folkrörelsearkivet i Västerbotten21.1.2020 12:03:30 CET | Pressmeddelande