Praktiska Gymnasieområdet

Praktik i Frankrike för yrkeselever från Sundsvall

Nästa vecka reser elever, lärare och rektor från Praktiska Gymnasiet i Sundsvall till Lyon i Frankrike för praktik. Eleverna studerar på yrkesprogrammen Bygg och anläggning, VVS och fastighet samt Vård och omsorg och kommer praktisera på företag inom den bransch som de utbildar sig till.

De sju Sundsvall-eleverna Tanwat Anupan, Ella Strandh Westin, Alissa Alneborn, Adel Sumanzey, Benjamin Punpoem, Willy Engström och Nebil Abrahim från Sundsvalls Praktiska Gymnasium åker den 8 mars till Lyon för tre veckors praktik på olika företag. Eleverna kommer bo i värdfamiljer under vistelsen. Praktiken ska ge gymnasieeleverna internationella perspektiv och vidgade vyer.

Willy Engström och läser tredje året på VVS- och fastighetsprogrammet på Praktiska Sundsvall:

— Det ska bli spännande att träffa människor från ett annat land som utövar samma yrke och skapa relationer för framtiden. Innan jag fyller 35 år vill jag ha arbetat och bott utomlands, detta blir ett första steg i den planen.

Gymnasieeleverna ser fram emot att uppleva Frankrike och se hur deras framtida yrken fungerar i ett annat land.

— Jag ser fram emot att åka till Lyon och se vilka skillnaderna är på en arbetsplats i Frankrike jämfört med Sverige, säger Ella Strandh Westin som går Byggprogrammet med inriktning måleri på skolan.

Det EU-finansierade projektet Erasmus+ står för uppehälle och resa för samtliga deltagare. Eleverna har skrivit cv och personligt brev för att kunna matchas med en arbetsplats i Lyon.

Från Praktiska Sundsvall deltar också rektor Linda Emanuelsson och bygg- och målerilärare Patrik Svensson i det internationella utbytet.  De kommer "jobb-skugga" sina lärarkollegor under en vecka.

— Skolorna inom Praktiska Gymnasiet satsar på internationalisering, något som är utvecklande för både elever och lärare. För våra elever är det en fantastisk möjlighet få prova på sitt yrke utomlands, säger Linda Emanuelsson som är rektor på Praktiska Gymnasiet i Sundsvall.

För mer information om utbytet, kontakta gärna rektor Linda Emanuelsson, 072-238 16 97.

Bilder

Willy Engström, elev på VVS-programmet på Praktiska Sundsvall, reser till Frankrike för sin praktik. Fotograf: Åke Nylander. Fotorättigheter: får användas för redaktionellt bruk.
Ladda ned bild
Ella Strandh Westin går Byggprogrammet på Praktiska Sundsvall och ser fram emot sin praktik i Frankrike. Fotograf: Linda Emanuelsson. Fotorättigheter: Får användas för redaktionellt bruk.
Ladda ned bild

Praktiska Gymnasieområdet
Lilla Bommen 4A

08-794 42 00http://www.praktiska.se

Praktiska gymnasiet startade 1999 och består idag av totalt 33 skolor över hela Sverige vars målsättning är att vara ledande inom yrkes- och lärlingsutbildningar. Skolorna erbjuder tillsammans totalt 13 program, 38 inriktningar och mer än 100 yrkesutgångar där man varvar teori med praktik i form av APL och lärlingsplatser i nära samarbete med näringslivet. 2017 förvärvade AcadeMedia Praktiska gymnasiet.

Följ Praktiska Gymnasieområdet

Senaste pressmeddelandena från Praktiska Gymnasieområdet