Praktiska Gamlestaden nytt namn för gymnasieskola

I sommar byter Framtidsgymnasiet Göteborg namn till Praktiska Gymnasiet Gamlestaden. Inför läsåret 2023 flyttar skolan till större och nyrenoverade lokaler i SKF:s gamla fabriksfastighet i Gamlestaden.
Praktiska Gamlestaden, tidigare Framtidsgymnasiet Göteborg, flyttar till SKF:s gamla fabrikslokaler på Rullagergatan 4B i augusti 2023.

– Jag ser verkligen fram emot att skolan blir en del av Praktiska Gymnasiet som vi arbetat nära i flera år. Våra nya skollokaler i Gamlestaden kommer att innebära ett lyft för både elever och lärare, med nyrenoverade lektionssalar, moderna verkstäder och plats för fler elever, säger skolans rektor Marie Cervin.

När det nya läsåret startar i augusti 2023 blir det i SKF:s gamla fabrikslokaler på Rullagergatan 4B i Gamlestaden. Fastigheten ska nu totalrenoveras och anpassas efter skolans utbildningar. I de nya lokalerna har skolan möjlighet att växa, från dagens 280 till 360 elever.

Skolan behåller samma utbildningar, med programmen el- och energi, industriprogrammet, VVS och fastighet samt introduktionsprogrammet. Skolans yrkeselever är eftertraktade på arbetsmarknaden, många börjar arbeta direkt efter gymnasiet.

– Behovet av yrkesutbildad arbetskraft är stort, här fyller Praktiska Gymnasiet en viktig funktion med nära 35 skolor i hela landet. Nu satsar vi på unga i Göteborg som vill utbilda sig inom dessa viktiga yrken, det kommer även att gynna företagen i regionen, säger Fredrik Ericsson, skolchef för Praktiska Gymnasiet.

Sedan tidigare finns Praktiska Gymnasiet Majorna i Göteborg, som också erbjuder yrkesinriktade utbildningar inom bland annat bygg, fordon, frisör samt vård och omsorg,

– Jag ser fram emot att arbeta ännu närmare vår systerskola Praktiska Majorna. Vår målsättning är densamma som alla skolor inom Praktiska - vi vill erbjuda Sveriges bästa yrkesutbildningar på gymnasienivå, säger Marie Cervin.

För mer information om Praktiska Gamlestan, kontakta rektor Marie Cervin, tel 031-7041773.

Praktiska Gymnasiet består av cirka 35 yrkesinriktade gymnasieskolor. Skolorna erbjuder tillsammans 13 olika program, cirka 40 inriktningar och mer än 100 yrkesutgångar där man varvar teori med praktik i form av APL, lärlingsplatser och lärlingsanställningar i nära samarbete med näringslivet.

Praktiska Gymnasiet är en del av AcadeMedia.