Praktiska Malmö Norra nytt namn för yrkesgymnasium

Till hösten byter Framtidsgymnasiet Malmö namn till Praktiska Gymnasiet Malmö Norra. I samband med namnbytet får Malmö sitt tredje yrkesgymnasium signerat Praktiska Gymnasiet, Sveriges största grupp av yrkesgymnasium.
Claes Calmram är rektor för Framtidsgymnasiet i Malmö som i sommar byter namn till Praktiska Malmö Norra. Skolan blir då en av tre skolor inom Praktiska gymnasiet i Malmö.

– Jag ser verkligen fram emot att vår skola äntligen blir en del av Praktiska Gymnasiet som vi arbetat nära i flera år. Vår målsättning är densamma som alla skolor inom Praktiska - vi vill erbjuda Sveriges bästa yrkesutbildningar på gymnasienivå, säger skolans rektor Claes Calmram.

Med namnbytet följer ytterligare upprustning av skolans lokaler, som ligger på Strömgatan 13 i Segevång norr om Malmö. När det nya läsåret startar i augusti 2022 kommer skolans undervisningssalar och personalrum att vara renoverade med nya möbler och ytskikt.

Gymnasieskolan har programmen bygg- och anläggning, el- och energi, fordon och transport, VVS och fastighet samt introduktionsprogrammet. Under utbildningen kan eleverna, förutom att ansöka om arbetsplatsförlagt lärande utomlands, även ta truckkort och bli certifierade i liftutbildning, elsäkerhet och höghöjdsutbildning.

Skolans elever har lätt att hitta jobb efter gymnasiet.

– Behovet av yrkesutbildad arbetskraft är stort i Sverige, här fyller Praktiska Gymnasiet en viktig funktion. Utbildningarna öppnar många dörrar för våra elever, oavsett om de vill ha ett jobb direkt efter studenten eller om de skulle välja att studera vidare, säger Fredrik Eriksson, skolchef för Framtidsgymnasiet och Praktiska Gymnasiet.

Genom höstens namnbyte till Praktiska Malmö Norra utökas nätverket av skånska företag som skolan samarbetar med.

– Jag ser fram emot att arbeta ännu närmare våra två systerskolor Praktiska Malmö City och Praktiska Malmö Limhamn. Nu blir vi en del av Sveriges största grupp av yrkesgymnasium, det kommer att gynna våra elever och lärare, säger Claes Calmram.

För mer information om skolan, kontakta rektor Claes Calmram, 0766-47 05 67.

Fakta: Praktiska Malmö Norra
Skolan ligger på Strömgatan 13 i centrala Malmö och har följande yrkesinriktade gymnasieprogram: bygg- och anläggning, el- och energi, fordon och transport, VVS och fastighet samt introduktionsprogrammet.

Praktiska Gymnasiet består av totalt 33 yrkesinriktade gymnasieskolor. Skolorna erbjuder tillsammans 13 olika program, cirka 40 inriktningar och mer än 100 yrkesutgångar där man varvar teori med praktik i form av APL, lärlingsplatser och lärlingsanställningar i nära samarbete med näringslivet.

Praktiska Gymnasiet är en del av AcadeMedia.