Studentlitteratur AB

Praktiska råd till skolledare i ny bok om fritidshem

Dela
I januari 2018 kom Skolinspektionens granskningsrapport om undervisningen på svenska fritidshem. Och betyget var inte nådigt. Bara 1 av 24 granskade fritidshem fick godkänt och en viktig del av kritiken var skolledarnas bristande styrning. Just den frågan är också fokus i Ann S Pihlgrens nya bok ”Leda fritidshemmet”.

Varför behövs en bok om att leda fritidshem?

Det finns ett stort behov av att förbättra ledningen av fritidshem, det visar inte minst Skolinspektionens rapport. Projektet med boken startade visserligen långt innan granskningen, men det lyfter verkligen frågan. Jag har hållit utbildning för skolledare om fritidshem tidigare och märkte att det inte fanns något alls att läsa om det.

Vilka krav ställs på fritidshemmens verksamhet idag?

Sedan 2010 års skollag definieras fritidshemmen övergripande som en del av skolans undervisning och i läroplansdelen 2016 sattes konkreta undervisningskrav för verksamheten. Det är en stark kontrast till när fritidshemmen placerades i skolorna på 90-talet. Det var krisår, små resurser fanns och fritidshemmen i princip ”bara var där.” Den nya rollen innebär också helt andra krav på styrning och organisering av fritidshemmen.

Vilka är utmaningarna med att leda fritidshem?

En utmaning är utbildningsnivån på fritidshemmen. Det finns en enorm brist på utbildade fritidspedagoger och fritidslärare, många gånger har personalen inte ens utbildning i att arbeta med barn. Det ställer särskilda krav på ledning och organisering som skiljer sig från skolverksamheten. Samtidigt kan vi se en bristande kunskap hos skolledarna. Att leda fritidshem tas mycket sällan upp i rektorsutbildningen och många känner sig osäkra.

Vad krävs då för att leda ett fritidshem på ett bra sätt?

Först av allt måste man förstå fritidshemmets själ och inse att verksamheten skiljer sig från skolan. Det är också en fråga om prioritering. Rätt utnyttjat är fritidshemmet en värdefull förlängning av skoldagen och fantastisk möjlighet till lärande. Därför måste fritidshemmen ges uppmärksamhet och inte mest ses som ”barnpassning”.

Jag hoppas att min bok kan bidra till att skolledare kan känna sig bättre rustade och säkrare in sin roll som ledare för fritidshemmen. Därför är den också praktiskt inriktad, om än forskningsgrundad. Förhoppningsvis kan den också leda till att fritids hamnar på agendan redan på rektorsutbildning.

Ann S Pihlgren är fil dr och forskningsledare vid Ignite Research Institute, ett oberoende forskningsinstitut med inriktning på undervisning och didaktik. Hon har tidigare arbetat som lärare och rektor och har medverkat i flera böcker om fritidshemmens verksamhet, som författare och redaktör.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

Studentlitteratur AB
Studentlitteratur AB
Åkergränden 1
221 00 Lund

046-31 20 00https://www.studentlitteratur.se

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 344 miljoner kronor och har 130 anställda.

Följ Studentlitteratur AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB

Studentlitteratur och Binogi i samarbete för likvärdigt lärande16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Alla elever ska ha möjlighet att hänga med i undervisningen, oavsett förutsättningar. Därför tar nu Studentlitteratur och Binogi, två kunskaps- och utbildningsföretag med stark förankring i svensk skola, ett gemensamt steg för att ytterligare stärka stödet för elever och lärare. I samband med lanseringen av Studentlitteraturs nya läromedel Helios NO kommer handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi att finnas kopplade och tillgängliga via Helios NO:s lärarpaket.

Student får pris för bästa rättsteoretiska examensarbete29.8.2023 14:43:07 CEST | Pressmeddelande

För andra året delas David Reidhavs pris ut för bästa rättsteoretiska examensarbete. När David Reidhav slutade som lektor i allmän rättslära vid Lunds universitet avtackades han av kollegor vid juridiska fakulteten med boken Juridiska grundbegrepp (Studentlitteratur, 2019). Nu används boken som litteratur på den kurs på juristprogrammet där David undervisade. I boken medverkar 14 lärare i rättsteori som kapitelförfattare och all royalty går till priset.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye