Praktiska Gymnasieområdet

Praktiska Uppsala och Byggföretagen samverkar genom #schysstpåjobbet

Byggföretagen Öst arrangerar en workshop i Uppsala tillsammans med Praktiska Gymnasiet under parollen #schysstpåjobbet. Tillsammans vill nätverket verka för en attraktiv byggbransch med sunda värderingar.

Praktiska Gymnasiet Uppsala inledde under 2019 sitt värdegrundsarbete #schysstpåjobbet i syfte att skapa en attraktiv arbetsmarknad för sina elever. Nu fortsätter arbetet genom ett nätverk bestående av representanter från byggbranschen, skola och näringsliv. Tillsammans vill de verka för en attraktiv och hållbar bransch med sunda värderingar.

Branschens workshop i Uppsala syftar till att gå från ord till handling när det kommer till att skapa en inkluderande bransch, för alla. Under dagen kommer följande ämnen avhandlas:

• Beteende- och attitydförändringar
  • Trakasserier, mobbing och härskartekniker
  • Gränsdraging och värderingar
  • Hur mötet i skolan, på praktikplatser och i arbetslivet blir så bra som möjligt.

Elever från Praktiska Gymnasiet i Uppsala kommer visa exempel på övningar från skolan som gör skillnad.

Clara Norlin är biträdande rektor på Praktiska Gymnasiet i Uppsala:

- Som representanter för ett yrkesgymnasium deltar vi med inspiration kring hur man på skolor kan jobba kring frågor om machokultur, normer och jämställdhet kopplat till arbetsliv. Vi är glada över det positiva gensvar vi fått från branschen i den här viktiga frågan, säger Clara Norlin.

När: 28 februari kl 8.00 - 12.00
Var: Byggföretagen, Bangårdsgatan 13, Uppsala
Anmälan: claes.wallin@sverigesbyggindustrier.se

För mer information om värdegrundssatsningen på Praktiska Uppsala samt kommande workshop #schysstpåjobbet, kontakta Clara Norlin; 070-211 59 35, clara.norlin@praktiska.se.

Praktiska Gymnasieområdet
Lilla Bommen 4A

08-794 42 00http://www.praktiska.se

Praktiska gymnasiet startade 1999 och består idag av totalt 33 skolor över hela Sverige vars målsättning är att vara ledande inom yrkes- och lärlingsutbildningar. Skolorna erbjuder tillsammans totalt 13 program, 38 inriktningar och mer än 100 yrkesutgångar där man varvar teori med praktik i form av APL och lärlingsplatser i nära samarbete med näringslivet. 2017 förvärvade AcadeMedia Praktiska gymnasiet.

Följ Praktiska Gymnasieområdet

Senaste pressmeddelandena från Praktiska Gymnasieområdet