Präst- och diakonvigning söndag 12 juni

Söndag 12 juni får Västerås stift två nya präster och en diakon. Präst- och diakonvigningen äger rum i Västerås domkyrka 11:00.
Söndag 12 juni är det präst- och diakonvigning i Västerås domkyrka. Foto: Matilda Hildingsson

Åse Johansson och Ulrika Hansson kommer att prästvigas på söndag. Samtidigt vigs Mirja Edelsvärd till diakon. Biskop Mikael Mogren förrättar vigningarna.

Åse Johansson kommer att tjänstgöra i Älvdalens församling. Hon har tidigare arbetat som företagsekonom och arbetsförmedlare samt som församlingshemsvärdinna.

Åse är född iVästergötland nära Trollhättan men flyttade med familjen till Orsa i Dalarna när hon var sex år. Där bor hon nu, efter några år i Stockholm.

Vad ser du fram emot som präst?
-- Att få lära känna församlingen och dela tro och liv i kapell och kyrka men också ute på byn. Jag hoppas också få åka amerikanare, det har jag aldrig gjort men har förstått att det är ett stort intresse i Älvdalen. Kanske finns möjlighet i samband med vigsel eller dop vem vet? Ser också fram emot att lära mig lite älvdalska för att på sikt kunna läsa de fyra evangelierna som jag sett finns översatta.

Åsas väg in i kyrkan gick via musiken. Hon har sjungit i kör sedan barndomen.

-- Annars läser jag gärna, allt utom deckare, eller påtar i trädgården där ett av projekten är att odla i sand.

Kontakt: ase.johansson2@svenskakyrkan.se

Ulrika Hansson kommer att tjänstgöra i Falu pastorat. Hon är utbildad sjuksköterska och grundskolelärare och har arbetat både inom geriatrik och psykiatri och som NO, matte och idrottslärare. De senaste fem åren har Ulrika arbetat som tjänstebiträde i Åhls församling i Insjön.

Ulrika är uppvuxen i Gesunda mellan Mora och Siljansnäs.

Vad ser du fram emot som präst?

-- Att möta människor, i både kyrkliga handlingar och i vardagslunken. Jag brukar säga att Gud är en var dags Gud, som är intresserad av allt i våra liv. Jag vill predika ett evangelium som håller i vardagen och göra kyrkan relevant för människor.

Ulrikas största intresse är att fotografera natur- och landskapsbilder, skriva poesi och så cykla mountainbike och racer.

Kontakt: ulrika.hansson@svenskakyrkan.se

Mirja Edelsvärd vigs till diakon och kommer att tjänstgöra i Skinnskatteberg med Hed och Gunnilbo församling. Hon är född i Finland och kom till Sverige med sin familj som ettåring. Familjen bodde först i Dalarna sedan i Bergslagen. Idag bor Mirja i Kolsva.

Mirja har arbetat som undersköterska. Hon läste teologi med planen att bli präst, men kände att diakoni var hennes kall. De senaste tolv åren har Mirja jobbat med finskspråkigt församlingsarbete inriktat på diakoni i Köpings pastorat.

Vad ser du fram emot som diakon?
-- Jag kommer med mig själv, med min tro och övertygelse om att Jesus går med oss, Gud ser och upprättar och den heliga Anden verkar i oss alla. Jag hoppas få möta människor i både glädje och när livet känns svårt och skaver, bygga relationer och samarbeten där det goda för människor i församlingen får stå i centrum.

Böcker och att vara ute i naturen är två stora intressen men Mirja gillar också att skriva, måla och framför allt att sy.
-- Jag syr kläder till mig själv, men också annat som man kan göra med tyg, sax och symaskin. Jag äger minst sju fullt fungerande symaskiner av olika sorter och ålder!

Kontakt: mirja.edelsvard@svenskakyrkan.se

Åse Johansson