Prästbanken - ny vikariepool i Svenska kyrkan

En ny modell lanseras nu för att motverka prästbrist och underlätta rekryteringar inom Svenska kyrkan. Genom Prästbanken ska församlingar snabbare och enklare kunna tillsätta uppkomna vakanser.

Att rekrytera en ny präst eller kyrkoherde är en process som kan dra ut på tiden för många av Svenska kyrkans arbetsgivare. På initiativ av Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation startar nu Prästbanken – en nationell pool av präster som ska kunna gå in och täcka behoven hos församlingar och pastorat under kortare eller längre perioder.

- Svenska kyrkans arbetsgivare har länge uttryckt ett behov av en enkel och enhetlig lösning för att kunna täcka vakanser under en övergångsperiod eller sätta in extrapersonal under en begränsad tid. Nu finns för första gången en modell för nationell samordning för detta, säger Birgitta Ödmark, vd för Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation, Skao.

Prästbanken vänder sig i första hand till pensionerade präster, men även till andra präster som inte har någon fast församlingstjänst, och som kan tänka sig att gå in på vikariat i som längst två år.

Skao samlar och förmedlar kontakterna i Prästbanken. Församlingen eller pastoratet har sedan ansvaret för rekryteringen och det fulla arbetsgivaransvaret under den tid som anställningen pågår.

Christina Eriksson är kyrkoherde i Falun och ledamot i styrelsen för Skao:

- Målet är att Svenska kyrkan ska ha tillsvidareanställd personal. Men eftersom rekryteringar vissa gånger kan ta upp till ett år är Prästbanken en värdefull temporär lösning. Den avlastar arbetsgivare och gör att verksamhet kan hållas levande och igång utan avbrott.

Hans Ulfvebrand är tidigare domprost i Stockholms domkyrkoförsamling och ingår i styrgruppen för Prästbanken. Han ser med spänning fram emot gensvaret.

- Behovet är uppenbart och vi tror att det finns många pensionerade präster som känner att de fortfarande har mycket att bidra med och som ser det som berikande att få dela med sig av sina erfarenheter i nya sammanhang. Vi tror också att det är berikande för församlingar att få ta del av de erfarenheterna.

- Själv kommer jag med glädje att ställa mig till förfogande i sammanhang där jag tror mig kunna bidra.

Birgitta Ödmark, vd för Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation. Foto: Susanne Kronholm.

Besöksadress: Vattugatan 17

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation, Skao, är en arbetsgivar- och serviceorganisation med unik kunskap om Svenska kyrkans verksamheter. Vi biträder församlingar, pastorat och stift i deras roller som arbetsgivare genom att

• teckna avtal, löner och arbetsvillkor för Svenska kyrkans cirka 22 000 anställda
  • biträda och företräda de drygt 600 medlemmarna vid avtalstvister
  • erbjuda ett brett utbud av utbildningar, medlemsaktiviteter och ledarskapsprogram, på plats, på distans och online
  • erbjuda rådgivning inom avtals-, arbetsrätts- och arbetsmiljöområdet
  • driva utvecklingsfrågor som gagnar medlemmarna

Vår verksamhet ska bedrivas utifrån våra medlemmars behov inom arbetsgivarområdet. Medlemsnytta i framkant.