Prego! Premiumöl från Italien på väg

Det sägs att det första italienska ölet skapades före romartiden. Dagens äldsta byggeri Menabrea grundades 1846 och ligger i Biella, vid alpernas fot i norra Italien. Det var där som Guiseppe Menabrea upptäckte ett underjordiskt grottsystem som tillsammans med ett otroligt rent vatten från alperna och den kalla friska luften var det perfekta läget för ett bryggeri. Sedan den 1 mars finns Menabrea Bionda på våra italienska restauranger och på Systembolagets beställningssortiment och den 1 juni kommer nu Menabrea Bionda på 33 cl burk.

Idag är det femte generationen Menabrea - med Franco Thedy i spetsen - som brygger sina prisbelönta öl på samma sätt, med samma ingredienser och med samma passion och omsorg som på Guiseppes tid. Menabrea är en viktig del av ölens historia i Italien och finns på de finaste hotellen och restaurangerna i landet.

Menabrea Bionda är en ljus premiumlager som med det finaste alpvattnet, ädel bayersk Hallertau-humle och malt från Vitry-le-Francois i hjärtat av Champagne har gett Menabreas passionerade bryggmästare de bästa förutsättningar. Menabrea Bionda har en blommig och fruktig arom och en förfinad smakprofil. Den perfekta balans uppnås tack vare den speciella jäst som används vid bryggningen.

-          Spendrups är exklusiv distributör av Birra Menabrea. Birra Menabrea kommer att finnas på våra italienska restauranger och på Systembolaget. Det här samarbetet är extra roligt eftersom det är två familjebryggerier i femte generationen som nu ska utveckla den italienska ölkulturen i Sverige, säger Björn Mannervik, marknadschef för partnervarumärken på Spendrups.

Menabrea Arte in Lattina 33 cl burk finns på Systembolaget (artikelnummer 1113), och nu lanseras även Menabrea Bionda på 33 cl burk (artikelnummer 1029) den 1 juni.

För produktprover, kontakta:

Ronja Mester, produktchef, 073 844 32 83, ronja.mester@spendrups.se

Björn Mannervik, marknadschef för partneröl på Spendrups.

Rose-Marie Hertzman, presschef, 0708 95 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

Internationella succén White Claw Hard Seltzer har kommit till Sverige1.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

En dryckesnyhet som funkar vid alla tillfällen har landat i Systembolagets beställningssortiment. White Claw Hard Seltzer Lime är bubblig, fräsch och ett perfekt komplement till vår nuvarande svenska dryckeskultur. Den är glutenfri, snål på socker och har ett lågt kaloriinnehåll. Den första smaken som lanseras i Sverige 1 juni är White Claw Hard Seltzer Lime, perfekt för sommarens aktiviteter.

Lazy Estate lanserar nu ännu ett Sparkling Tea – ett somrigt rosébubbel: Pink Grapefruit & Pear17.5.2021 14:23:50 CEST | Pressmeddelande

Samtidigt med sommarvärmen lanserar nu uppstickaren Lazy Estate en uppföljare till det alkoholfria succébubblet Sparkling Tea Lemongrass & Mint. Pink Grapefruit & Pear är ett rosébubbel som passar perfekt till heta sommardagar, välkyld, tillsammans med friska jordgubbar på stranden. Sparkling Tea Pink Grapefruit & Pear släpps på Systembolaget 1 juni men finns redan nu hos några av Lazy Estates restaurangkunder.