Preliminära valresultatet i Luleå stift

Under valkvällen har det preliminära valresultatet växt fram. För mer detaljerade uppgifter, se svenskakyrkan.se/kyrkoval

Det preliminära valresultatet visar att 18,39 procent av de röstberättigade i Norrbotten och Västerbotten, 57 281 personer, röstat i kyrkovalet (valet till kyrkomötet). Sett över hela landet är siffran 18,22 procent.

– Vi och andra i hela landet har uppmärksammat att ovanligt många velat rösta i år – det tycker vi så klart är roligt, säger Åsa Björkman, projektledare för kyrkovalet i Luleå stift.

Att många sökt sig till röstnings- och vallokaler har också medfört långa köer.

– Jag har mött tålmodiga, målmedvetna väljare som stod i kö. En person sa till mig: Demokrati måste få kosta, och den kostar på. Frågan om hur vi kan undvika allt för långa väntetider är självklart något vi får ta med oss till kommande val, säger Åsa Björkman.

Val till stiftsfullmäktige

I valet till det regionala stiftsfullmäktige deltog 18,42 procent av de röstberättigade i valet till stiftsfullmäktige i Luleå stift, Norrbotten och Västerbotten. Det är en ökning med 4,66 procentenheter sedan valet 2013.

Arbetarepartiet - Socialdemokraterna, Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan och Sverigedemokraterna ökar med varsitt ytterligare mandat medan Borgerligt alternativ, Fria liberaler i Svenska kyrkan, Kristdemokrater i Svenska kyrkan och Miljöpartister i Svenska kyrkan alla tappar ett mandat. Vänstern i Svenska kyrkan kommer tillbaka med ett mandat efter att ha blivit utan vid förra kyrkovalet.

Personrösterna räknas först vid den slutliga sammanräkningen som påbörjas måndag den 25 september.

Det preliminära valresultatet till stiftsfullmäktige:

Nomineringsgrupp Mandat valet 2017 Mandat valet 2013 Förändring
Arbetarepartiet - Socialdemokraterna 23 22 +1
Borgerligt alternativ 2 3 -1
Centerpartiet 6 6 +-0
Fria liberaler i Svenska kyrkan 1 2 -1
Frimodig kyrka 2 2 +-0
Kristdemokrater i Svenska kyrkan 3 4 -1
Miljöpartister i Svenska kyrkan 1 2 -1
Partipolitisk obundna i Svenska kyrkan 10 9 +1
Sverigedemokraterna 2 1 +1
Vänstern i Svenska kyrkan 1 0 +1

Val till kyrkomötet

I valet till det nationella kyrkomötet deltog 18,39 procent av de röstberättigade i Luleå stift. (18,22 procent för hela landet.) Det är en ökning på 4,59 procentenheter sedan valet 2013.

Från Luleå stift tappar Fria liberaler i Svenska kyrkan sitt mandat till kyrkomötet och Kristdemokrater i Svenska kyrkan får ett mandat mindre än vid valet 2013. Den enda nomineringsgrupp som får fler mandat än vid förra valet, är Sverigedemokraterna som får sitt första mandat från Luleå stift

Personrösterna räknas först vid den slutgiltiga sammanräkningen.

Det preliminära valresultatet till kyrkomötet, från Luleå stift:

Nomineringsgrupp Mandat valet 2017 Mandat valet 2013 Förändring
Arbetarepartiet - Socialdemokraterna 7 7 +-0
Borgerligt alternativ 1 1 +-0
Centerpartiet 2 2 +-0
Fria liberaler i Svenska kyrkan 0 1 -1
Frimodig kyrka 1 1 +-0
Kristdemokrater i Svenska kyrkan 1 2 -1
Miljöpartister i Svenska kyrkan 1 1 +-0
Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan 3 3 +-0
Sverigedemokraterna 1 0 +1

Val till kyrkofullmäktige

Högst valdeltagande bland församlingar och pastorat i Luleå stift hade Hortlax församling med 27,76 procent (till kyrkofullmäktige). Men även församlingar med lägre valdeltagande har ökat markant sedan valet 2013.

På flera håll har nya nomineringsgrupper fått mandat. Exempelvis har Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan fått 5 mandat i Luleå domkyrkoförsamling.

Sverigedemokraterna har brutit ny mark på åtta platser: Bodens pastorat, Gällivare-Malmbergets pastorat, Holmsunds församling, Norrfjärdens församling, Skellefteå pastorat, Umeå pastorat, Vännäs-Bjurholms pastorat och Älvsby församling. Alla mandat kommer inte kunna fyllas.

För att se de preliminära valresultaten från de lokala församlingarna och pastoraten, klicka här.

• Kyrkovalet äger rum vart fjärde år.
  • Medlemmar i Svenska kyrkan som fyllt 16 år senast på valdagen har möjlighet att rösta.
  • I Luleå stift fanns 316 835 röstberättigade.
  • De lokala valnämnderna har gjort en preliminär sammanräkning och själva rapporterat in via internet.
  • Den slutliga sammanräkningen sker på stiftskansliet i Luleå och påbörjas måndag den 25 september. Den beräknas vara klar i oktober.