Preliminära valresultatet i Luleå stift

Nu är den preliminära sammanräkningen av kyrkovalet klar i Luleå stift. I regionala stiftsfullmäktige tar Vänstern i Svenska Kyrkan (ViSK) nya mandat, tillsammans med Miljöpartister i Svenska kyrkan De Gröna (MPSKDG) och Himmel och Jord (HoJ). Fyra nomineringsgrupper backar och en kommer inte längre vara med.

Den preliminära sammanräkningen i kyrkovalet i Luleå stift, visar att 16,97 procent av de röstberättigade i Norrbotten och Västerbotten, röstat i valet till stiftsfullmäktige.

– Jag är väldigt glad för alla dem som tagit vara på möjligheten att påverka. Särskilt när vi befinner oss i en pandemi är det fantastiskt att se engagemanget som finns för Svenska kyrkan, säger Åsa Björkman, valansvarig i Luleå stift.

Vid årets kyrkoval har förtidsröstningen lyfts lite extra, som en möjlighet att minska risken för trängsel och smittspridning på valdagen, något många tagit till vara på.

– Vi har uppmärksammat att många velat förtidsrösta i årets kyrkoval, bland annat för att minska risken för smittspridning. Det visar på ansvarstagande i flera nivåer, vilket vi så klart är glada för, säger Åsa Björkman.

Även Åsa Nyström, biskop i Luleå stift, gläds åt dem som röstat i årets kyrkoval och poängterar vikten av demokratin.

– Det är både en stor gåva och en rikedom att Svenska kyrkan är en demokratisk folkkyrka. Att medlemmarna har röst att påverka kyrkans kompassriktning är oerhört värdefullt och ska inte tas för givet, säger Åsa Nyström.

Som biskop deltar hon vid stiftsfullmäktiges sammanträden, bland annat när den nya stiftsstyrelsen, där biskopen är ordförande, utses.

– Vi inväntar den slutliga sammanräkningen och ser med glädje och nyfikenhet fram emot att hälsa dem som nu valts med förtroende, välkomna till sin viktiga uppgift. Vi har ett stort arbete att göra tillsammans och jag ser fram emot att samarbeta med dem som valts till Luleå stifts stiftsfullmäktige, säger Åsa Nyström.

. . .

Val till stiftsfullmäktige

I valet till det regionala stiftsfullmäktige deltog 16,97 procent av de röstberättigade. Det är en minskning sedan valet 2017 (-2,13 procentenheter).

Störst ökning av mandat står Vänstern i Svenska Kyrkan (ViSK) för, med tre nya mandat. Miljöpartister i Svenska kyrkan De Gröna (MPSKDG) ökar med ett mandat och Himmel och Jord (HoJ), som ställer upp för första gången, får ett mandat. Arbetarepartiet - Socialdemokraterna (s) tappar två mandat. Tappar gör även Centerpartiet (c), Kristdemokrater i Svenska kyrkan (kr) och Fria liberaler i Svenska kyrkan (FiSK), vilket gör att FiSK inte längre kommer vara representerade i stiftsfullmäktige.

Personrösterna räknas först vid den slutliga sammanräkningen som påbörjas måndag den 27 september.

Det preliminära valresultatet till stiftsfullmäktige:

Nomineringsgrupp Mandat valet 2021 Mandat valet 2017 Förändring
Arbetarepartiet - Socialdemokraterna 21  23 -2
Borgerligt alternativ 2 ±0
Centerpartiet 6 -1
Fria liberaler i Svenska kyrkan FiSK 1 -1

FRIMODIG KYRKA

±0

Himmel och Jord

- +1
Kristdemokrater i Svenska kyrkan 3 -1
Miljöpartister i Svenska kyrkan De Gröna 1 +1
Partipolitisk obundna i Svenska kyrkan 10  10 ±0
Sverigedemokraterna 2 ±0
Vänstern i Svenska Kyrkan 1 +3

(Resultat från en valnämnd saknas i sammanställningen ovan, då de inte registrerade detta under valnatten.)

Val till kyrkomötet

I valet till det nationella kyrkomötet deltog 16,97 procent av de röstberättigade i Luleå stift. Det är en minskning sedan valet 2017 (-2,11 procentenheter).

Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan (POSK) ökar med ett mandat medan Borgerligt alternativ (BorgA) minskar med ett. Av de nya nomineringsgrupperna som ställde upp är det Vänstern i Svenska Kyrkan (ViSK) som får ett mandat.

Personrösterna räknas först vid den slutgiltiga sammanräkningen som påbörjas måndag den 27 september.

Det preliminära valresultatet till kyrkomötet, från Luleå stift:

Nomineringsgrupp Mandat valet 2021 Mandat valet 2017 Förändring
Alternativ för Sverige - ±0
Arbetarepartiet - Socialdemokraterna 7 ±0
Borgerligt alternativ 1 -1
Centerpartiet 2 ±0
Fria liberaler i Svenska kyrkan FiSK 0 ±0
FRIMODIG KYRKA 1 ±0
Himmel och Jord ±0
Kristdemokrater i Svenska kyrkan 1 ±0
Miljöpartister i Svenska kyrkan De Gröna 1 ±0
Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan 3 +1
Sverigedemokraterna 1 ±0
Vänstern i Svenska Kyrkan - +1

Val till kyrkofullmäktige

Högst valdeltagande bland församlingar och pastorat i Luleå stift hade även detta år Hortlax församling med 28,75 procent (till kyrkofullmäktige). Ökade gjorde Älvsby församling med +0,35 procentenheter och Arjeplog-Arvidsjaurs pastorat med +0,34 procentenheter. Övriga hade ett lägre valdeltagande än 2017.

På flera håll har nya nomineringsgrupper fått mandat. Exempelvis har Bodenalternativet i Bodens pastorat (BBp) fått två mandat i Bodens pastorat. Vänstern i Svenska Kyrkans (ViSK) har fått mandat i alla sex församlingar där man är nya sedan 2017. Sverigedemokraterna (SD) har fått mandat i sex av åtta nya församlingar och tappar sitt mandat i Norrfjärdens församling. Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan (POSK) får mandat i samtliga fem nya församlingar, Centerpartiet (c) i samtliga två och Frimodig kyrka (FK) i samtliga tre.

www.svenskakyrkan.se/kyrkoval finns alla preliminära valresultat.

. . .

Efter den preliminära sammanräkningen i vallokalen under valnatten, lämnade valförrättarna över valsedlarna till den lokala valnämnden. Under måndagen hämtar Luleå stift allt material. De församlingar som finns nära kommer själva med materialet till stiftskansliet i Luleå, där ett tiotal personer kommer arbeta med sammanräkningen. Det slutliga valresultatet beräknas vara klart 3–4 veckor efter valet.