Preliminärt resultat i kyrkovalet för Västerås kyrkofullmäktige

Röstningen i kyrkovalet, som pågått mellan den 6-19 september, är nu avslutad. Det finns nu ett preliminärt resultat för valet till Västerås kyrkofullmäktige,

Det preliminära resultatet hittar du på vår webbplats.

- I valet till Västerås kyrkofullmäktige hade det betydelse att Sverigedemokraterna, som fick 4 mandat i 2017 års kyrkoval, inte ställde upp i kyrkofullmäktigevalet 2021. I nyvalda kyrkofullmäktige blir det därmed åtta nomineringsgrupper istället för nio i nuvarande fullmäktige, säger Jörgen Eklund, ordförande i kyrkorådet, Svenska kyrkan Västerås.

-  Tre nomineringsgrupper fördubblade antalet mandat i kyrkofullmäktige enligt det preliminära valresultatet. Vänstern i Svenska kyrkan (VISK) ökade från två till fyra mandat. Miljöpartister i Svenska kyrkan de gröna (MPSKDG) och Kristdemokrater i Svenska kyrkan (KR) ökade från ett till två mandat vardera. Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan (POSK) och Borgerligt alternativ (BA) ökade vardera med ett mandat till 15 respektive 5 mandat. Socialdemokraterna (S) och Centerpartiet (C) tappade ett mandat vardera till 12 respektive 4 mandat. POSK och S är som tidigare den största respektive näst största nomineringsgruppen i Västerås kyrkofullmäktige, fortsätter Jörgen Eklund.

- Kyrkovalet i Västerås genomfördes väl. Det finns all anledning att tacka valnämnden, alla röstmottagare och berörda medarbetare för goda insatser, avslutar Jörgen Eklund.

Västerås kyrkofullmäktige

Västerås kyrkofullmäktige beslutar i frågor av större vikt och i principiella ärenden för hela Svenska kyrkan Västerås. Det gäller till exempel att godkänna församlingsinstruktionen, mål och riktlinjer och budget.

Kyrkofullmäktige utser också de olika styrelserna som finns inom Svenska kyrkan Västerås genom att välja ledamöter till kyrkoråd och församlingsråd. Fullmäktige väljer även revisorer och valnämnd. Mer information om kyrkofullmäktige finns på Svenska kyrkan Västerås webbplats: https://www.svenskakyrkan.se/vasteras/kyrkofullmaktige

Största nomineringsgrupper i kyrkofullmäktige enligt det preliminära resultatet

De tre största nomineringsgrupperna i kyrkofullmäktige enligt det preliminära resultatet är:

Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan (POSK) med 33,95% av rösterna.

Arbetarepartiet Socialdemokraterna med (S) med 27,02% av rösterna.

Borgerligt alternativ (BA) med 11,19% av rösterna.

Det slutliga valresultatet beräknas vara klart under första halvan av oktober. Därefter står det också klart hur majoriteten i kyrkofullmäktige kommer se ut från den 1 januari 2022.

Nuvarande kyrkopolitisk majoritet

Majoriteten i kyrkofullmäktige innehas i nuläget av en samverkansgrupp med (S), (C), (BA), (MPSK) och (KR). De samlar 24 av 45 ledamöter. Minoriteten i kyrkofullmäktige utgörs av (POSK) med 14 ledamöter, (SD) med 4 ledamöter, (VISK) med 2 ledamöter samt (FK) med 1 ledamot.

För mer information

Kontakta kyrkorådets ordförande, Jörgen Eklund, 021-10 76 10 eller jorgen.e.eklund@svenskakyrkan.se