Preliminärt resultat i Kyrkovalet klart

Nu har Svenska kyrkans medlemmar valt dem som ska fatta beslut kring församlingens och stiftets verksamhet, samt vilka som ska sitta i Kyrkomötet och besluta under kommande mandatperiod åren 2022 till 2025. De politiska partierna backar och en ny nomineringsgrupp tar plats i stiftsfullmäktige.

När valdagen, den 19 september, är över lämnas allt valmaterial till respektive stift där den slutgiltiga sammanräkningen sker. (Foto: Torgny Lindén)

Svenska kyrkans medlemmar gick till valurnorna under perioden 6 till 19 september. Många passade på att förtidsrösta, vilket uppmuntrades på grund av rådande pandemi, även om huvuddelen av de röstande valde att lägga sin röst under valdagen. Alla siffror är än så länge preliminära och den slutgiltiga sammanräkningen påbörjas denna vecka.

Det preliminära valresultatet visar att antalet röstande har sjunkit något detta val i jämförelse med rekordvalet 2017. 17,5 % röstade i Göteborgs stift 2021, mot 19,1 % 2017 och 12,4 % 2013. Några församlingar som utmärker sig med höga röstsiffror i detta val är Råda 22,8 %, Istorp 22,0 %, Torestorp 21,7 %, Tjörn 20,9 % och Öckerö 20,0 %.

Valresultatet för stiftsfullmäktige i Göteborgs stift visar att nomineringsgruppern Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan, Vänstern i Svenska kyrkan, Öppen kyrka - en kyrka för alla, Miljöpartister i Svenska kyrkan och Kristdemokrater i Svenska kyrkan har ökat och de tre politiska partier som ställer upp som nomineringsgrupper i kyrkovalet Socialdemokraterna, Centerpartiet och Sverigedemokraterna, har minskat jämfört med valet 2017. Ny nomineringsgrupp i stiftsfullmäktige är Alternativ för Sverige som får ett mandat.

OBS! Preliminärt valresultat för Stiftsfullmäktige i Göteborgs stift

Socialdemokraterna  (21,9 %) 15 mandat

Politiskt obundna i Svenska kyrkan (18,5 %) 12 mandat

Öppen kyrka för alla (12,7 %) 8 mandat

Centerpartiet (9,7 %) 6 mandat

Sverigedemokraterna (7,5 %) 5 mandat

Vänstern i Svenska kyrkan (7,2 %) 5 mandat

Borgerligt alternativ (6,5 %) 4 mandat

Frimodig kyrka (5,9 %) 4 mandat

Miljöpartister i Svenska kyrkan De Gröna (3,1 %) 2 mandat

Kristdemokrater i Svenska kyrkan (2,6 %) 2 mandat

Fria liberaler i Svenska kyrkan (2,1 %) 1 mandat

Alternativ för Sverige (1,3 %) 1 mandat

Himmel och Jord (1,0 %) 0 mandat

OBS! Från och med 2022 är antalet ledamöter i Stiftsfullmäktige reducerat från 81 till 65.

På Svenska kyrkans webbplats redovisas de preliminära valresultaten för samtliga tre val; Kyrkomötet, Stiftsfullmäktige och Kyrkofullmäktige.

Kontakt: Torgny Lindén, pressekreterare

Kontaktperson för biskop Susanne Rappmann, stiftsstyrelse och domkapitel i Göteborgs stift. Även länk till församlingar i stiftet.

Kyrkovalet färdigräknat – 17,9 % röstade i Göteborgs stift7.10.2021 13:03:32 CEST | Pressmeddelande

Valdeltagandet i kyrkovalet i Göteborgs stift nådde inte upp till förra årets rekordnivå, men ligger ändå på en historiskt bra nivå. Flest gick till valurnorna i Ljungskile församling. I stiftsfullmäktige i Göteborgs stift finns från årsskiftet 13 nomineringsgrupper representerade i och med att Alternativ för Sverige och Himmel och Jord fått var sitt mandat i nyss genomförda kyrkoval.

Kyrkohandboken på minoritetsspråk uppmärksammas i Domkyrkan på Tacksägelsedagen5.10.2021 06:59:12 CEST | Pressmeddelande

Under 2020 och 2021 har kyrkohandboken på nationella minoritetsspråk tagits i bruk och det blir möjligt för medlemmar av språkliga minoriteter att fira gudstjänst på sitt hjärtas språk; på nordsamiska, lulesamiska, sydsamiska, meänkieli och fyra romska dialekter. Söndagen den 10 oktober högtidlighålls denna historiska händelse i Göteborgs domkyrka. Medverkar i gudstjänsten gör biskop Susanne Rappmann och prästen Bo Claesson.

Bildrikt talat – biskop Martin Modéus ställer ut foton i Göteborgs domkyrka15.9.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Martin Modéus, biskop i Linköpings stift, är en hängiven amatörfotograf med ett särskilt intresse för natur och fåglar. I dagarna kommer hans bok ”Bildrikt talat” ut på Verbum förlag. Inför och under Bokmässan i Göteborg ställer han ut 14 av sina bilder i Göteborgs domkyrka. Samtidigt presenteras också fotoutställningen "Desmond Tutu 90 år" som sätter fokus på biskop Tutu´s engagemang och gärning.

Förtidsröstning i kyrkovalet har börjat, bl a i Nordstan i Göteborg, Torp i Uddevalla och ICA Maxi Flygstaden i Halmstad6.9.2021 08:12:00 CEST | Pressmeddelande

Med två veckor kvar till kyrkovalet den 19 september finns det nu möjlighet att förtidsrösta över hela landet. Bland annat håller röstningslokaler i Nordstan i Göteborg, ICA Maxi Flygstaden i Halmstad och på Köpcentret Torp i Uddevalla öppet för röstning och för de som har frågor om Svenska kyrkan. I det regionala valet till stiftsfullmäktige i Göteborgs stift ställer 13 nomineringsgrupper upp. De presenterar sig på Göteborgs stifts webbplats.