Premiär för 2:a generationen Audi Q3 – rymligare och laddad med ny teknik

Nya Audi Q3 är en familje-SUV med många talanger. I sin andra generation är designen djärvare med nydesignad front och vässade sidolinjer, samtidigt som den blivit rymligare och mer praktisk med större flexibilitet. Precis som i Audis större modeller har den en helt digital förarmiljö med avancerade medialösningar och assistanssystem som är uppkopplade mot omvärlden. Det vidareutvecklade chassit bidrar även till den ökade komforten. Nya Audi Q3 lanseras hos de svenska återförsäljarna i november 2018 och säljstarten är planerad till september.

Sportigare design

Nya Audi Q3 är betydligt sportigare i linjerna än föregångaren. Den nya singleframe-grillen i oktagondesign med vertikala stag och de stora luftintagen följer det nya formspråket. De smala kilformade LED-strålkastarna erbjuds i tre versioner med toppversionen Matrix LED som självmant belyser vägen med helljus där det krävs. Från sidan har hjulhusen markerats genom breddade höfter som inspirerats av Audis quattro-DNA och konstrastlack som förstärker offroad-looken. En lång takkantsspoiler ramar in bakrutan.

Förarorienterad interiör med generöst och flexibelt utrymme

Rena linjer och tredimensionella detaljer definierar interiören som hämtat många detaljer från de större modellerna.  I fokus är den nya MMI touch-skärmen som ramats in med svart högglansoptik och som vridits tio grader mot föraren. SUV-karaktären gör insteget bekvämt och den höga positionen en bra översikt, samtidigt som sittpositionen är uttalat sportig.

Jämfört med föregångaren har nya Audi Q3 vuxit i nästan alla mått. Den är 4485 millimeter lång (+97mm), 1856 millimeter bred (+25) och 1 585 millimeter hög (-5 mm). Axelavståndet har ökat med 77 millimeter till 2680 och gör att Q3:an blivit rymligare och samtidigt väldigt flexibel. Baksätena kan som tillval skjutas i längsled med så mycket som 150 millimeter. De tredelade ryggstöden kan lutas i sju steg och fällas 40:20:40 för största flexibilitet. Beroende på position på baksätena och ryggstöden varierar bagageutrymmet mellan 530-675 liter och med nedfällda baksäten kan det utökas till 1525 liter. Lastgolvet kan justeras i tre nivåer och hatthyllan förvaras under golvet om den inte används.

Digital förarmiljö

Förarmiljön är helt ny och digitaliserad. Kombiinstrumenten visas på en 10.25-tumsskärm som föraren styr genom multifunktionsratten. Med tillvalet MMI navigation plus visas informationen i Audi virtual cockpit som erbjuder ännu fler funktioner. Som tillval erbjuds även en större 12,3-tumsskärm, Audi virtual cockpit plus, med tre olika vyer, inklusive en ny sportigare variant.  Centralt placerad i bilen med MMI Radio plus ingår MMI touch - en 8,8-tums pekskärm som kan uppgraderas till 10.1-tum. De intuitiva digitala skärmarna med platt menystruktur kan kompletteras med naturlig röststyrning som även förstår fria formuleringar.

Intelligent uppkopplad med Audi connect
Det mest avancerade navigations- och infotainmentsystem i Audi Q3 har samma tekniska funktioner som i de större modellerna och sätter en ny nivå i segmentet. Navigationssystemet lär sig förarens preferenser baserat på tidigare resor. Beräkningen av rutten sker dels i bilens system men även hos kart- och navigationsleverantören HERE, som samlar in realtidsdata från det totala trafikläget. Som tillval erbjuds även navigering med vy från Google Earth och 3D-modeller från många storstäder i Europa.

Audi connect kompletterar navigationssystemet genom dataöverföring som stöder LTE Advanced och hämtar in information genom ett fast installerat SIM-kort. Bland tjänsterna finns trafikinformation online och information om parkeringsplatser och tankstationer som visas i navigationskartan. Audi Q3 använder även s.k. swarm intelligence från andra Audi-bilar för att förutse antalet lediga parkeringsplatser längs gator, varnas om vägavsnitt med dimma eller halka och uppdateras om hastighetsgränser.  Audi Q3 är också integrerad med myAudi appen som sömlöst kopplar upp mobilen mot bilen. Kunden kan t.ex. överföra resmål och kalendern i mobilen till MMI-systemet och även se var bilen är parkerad. Audi Q3 kan även utrustas med Audi phone box som laddar mobilen induktivt och kopplar upp den mot bilens antenn.  Med Audi smartphone interface kan mobilen även speglas upp på MMI-skärmen genom Apple Car Play eller Android Auto. Bang & Olufsen Premium Sound System ger 15 högtalare och 680 watt med en upplevelse av 3D-ljud genom en speciellt utvecklad algoritm.

Förarassistanssystem för ökad komfort och säkerhet

Audi Q3 sätter även en ny nivå när det gäller assistanssystem. Som standard ingår bl.a. Audi pre sense front med autobroms för fotgängare, cyklister och andra fordon liksom lane daparture warning som varnar och hjälper föraren att inte lämna sin fil oavsiktligt. Med tillvalet adaptiv körassistent igår både adaptiv farthållare, kökörningsassistent och filhållare vilka hjälper till med att anpassa körningen i både avstånd och sidled för ökad komfort och säkerhet. Fyra 360 graderskameror underlättar manövrering genom att bilder visas över omgivningen på den stora mediaskärmen. Med parkeringsassistent underlättas parkering i trånga fickor och om bilen behöver backas ut från parkeringsfickor eller garage aktiveras cross traffic assist som varnar och bromsar vid behov tack vare att radarsensorer övervakar trafiken bakom bilen.

Effektiva fyrcylindriga motorer och chassi med dämparreglering

Till lanseringen erbjuds nya Audi Q3 med fyra effektiva fyrcylindriga direktinsprutade motorer med turboladdning, tre bensin och en diesel med ett effektspann på 150-230 hk.  Sexväxlad manuell växellåda alternativt den sjustegade S tronic-dubbelkopplingslådan överför kraften. För optimal framdrivning och ökad stabilitet erbjuds även quattro permanent fyrhjulsdrift. Föraren kan själv välja karaktär på Audi Q3 genom Audi drive select med sex valbara profiler – komfortabelt, bränsleeffektivt eller sportigt. Systemet påverkar utöver acceleration, styrning och växlingskaraktäristik även tillvalschassit med dämparreglering där sensorerna mäter rörelserna från alla fyra hjulen och bilens tvär- och längsgående acceleration och justerar dämparna därefter. Det ger ännu mer dynamiska köregenskaper och samtidigt ökad komfort. Alternativt erbjuds även det fastare sportchassit som är standard med S line exteriör-paket. Med progressiv styrning blir känslan mer direkt med ökad styrvinkel vilket bidrar till den agila körupplevelsen i Audi Q3.

Lansering

Audi Q3 lanseras i Sverige i november med säljstarten planerad till september. I svensk standardutrustning ingår bl.a. digitala kombiinstrument, MMI radio med bluetooth, multifunktionsratt, klimatanläggning, LED-strålkastare, Audi pre sense front autobroms, ljus/regnsensor och lane departure warning. Svenska priser är ännu ej fastställda.

Mer information, bilder och filmer finns här

Sensorer Audi Q3
Mått Audi Q3

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB

Mobilitet för megastäder: Audi AI:ME15.4.2019 10:28:49 CESTPressmeddelande

Audi visar upp ett visionärt eldrivet mobilitetskoncept för framtidens megastäder under Auto Shanghai 2019. Konceptbilen som kallas Audi AI:ME är kompakt till det yttre med en rymlig futuristisk interiör och möjlighet att köra autonomt på nivå 4. Det gör att passagerarna kan disponera tiden som de vill i bilen. Audi AI:ME är därför utrustad med en palett av högteknologiska funktioner för kommunikation, underhållning och skön avkoppling. Med Audi on demand fortsätter Audi dessutom att satsa på koncept för mobilitetstjänster.

Audi-premiärer på bilsalongen i Shanghai11.4.2019 09:14:31 CESTPressmeddelande

Audi inleder med två världspremiärer och en rad nationella nyheter när bilsalongen Auto Shanghai 2019 slår upp portarna den 16 april. Först ut är den visionära och eldrivna konceptbilen Audi AI:ME som visas tillsammans med ytterligare två elbilar: Audi e-tron* och Q2L e-tron. Den senare har utvecklats specifikt för den kinesiska marknaden och byggs i fabriken i Foshan. Audi Q2L e-tron levereras till de första kunderna redan i sommar.

Audi visar eldrivet på bilsalongen i Geneve28.2.2019 10:43:08 CETPressmeddelande

Audi fortsätter elbilsoffensiven. Vid bilsalongen i Geneve visar Audi fyra helt eldrivna bilar med premiär innan slutet av 2020. Dessutom är det världspremiär för fyra nya laddhybrider. I montern, med enbart laddbara bilar, visas även den helt eldrivna Formula E-bilen Audi e-tron FE05. I samband med presskonferensen den 5:e mars kl. 08.00 i hall 1 är det världspremiär och avtäckning av Audi Q4 e-tron concept och Europapremiär för sportcoupen Audi e-tron GT.

Madeleine Kjessler ny marknadschef på Audi Sverige22.2.2019 12:28:03 CETPressmeddelande

Efter drygt sex år utomlands som marknadschef på Skoda Australien och Brand Communication Manager på Kia Motors U.K. har Madeleine återvänt till Sverige och Volkswagen Group. Madeleine har tidigare arbetat bland annat som marknads- och PR chef för SEAT Sverige och senast som marknads- och produktchef för Volkswagen Transportbilar. Den 1:a februari tillträdde Madeleine som marknadschef för Audi Sverige.