Premiär för årets allsång på Skansen

Sanna Nielsen fick frågan om hennes bästa tips för en bra sånginsats i publiken. Svaret blev: – Ta i från tårna bara och sjung med och från hjärtat. Det är det absolut bästa tipset! Och i årets premiär den 26 juni gör hon och publiken det tillsammans med Shirley Clamp, Peter Jöback, Shirin och Jireel.

Rubrik *
Sanna Nielsen Foto:Jan Danielsson/SVT
Rubrik * Sanna Nielsen Foto:Jan Danielsson/SVT

Allsång på Skansen startar alltid första tisdagen efter midsommar. Den här säsongen inleds med ett stjärnspäckat artistuppbåd som hjälper Sanna Nielsen skapa den äkta allsångskänslan. Shirley Clamp, Peter Jöback, Shirin och Jireel blandar egen reportoar med klassiska sånger ur allsångshäftet. Som vanligt är det packat framför scenen.

Allsångshistorik
Allsång på Skansen sändes för första gången i SVT den 3 augusti 1979. Ytterligare tre program sändes samma sommar. 1980 sändes 8 program och 1984 sändes 4 program. Sedan 1990 har Allsång på Skansen sänts varje sommar i SVT.

Programledare
Bosse Larsson ledde programmet 1979-1993. Lasse Berghagen tog över programledarskapet 1994 och behöll det till 2003 då Anders Lundin dök upp som praktikant under några program. 2004 tog Anders över programledarskapet för Allsång på Skansen och 2011 var det dags för Måns Zelmerlöw. 2014 var året för den första kvinnliga allsångsledaren nämligen Petra Marklund. Sedan 2016 är det Sanna Nielsen som leder både sången och programmet.

Allsångskvällar
Allsångskvällarna startar kl 19.30 och SVT börjar sända direkt från Sollidenscenen kl 20.00. Under större delen av dagen pågår repetitioner och vid 17-tiden startar generalrepetitionerna.

Pressackreditering via SVT
SVT har hand om pressackrediteringar till Allsång på Skansen. Ansökan om ackreditering sker genom att skicka ett mail med media (tidning/blogg/dylikt)  namn, telefonnummer och mailadress till de personer som man önskar ha på plats för bevakning av veckans Allsång på Skansen till Cecilia Felix-Caballero senast måndag kl. 11.00 inför varje program. All information som behövs inför programmet kommer tillsammans med ackrediteringsbekräftelsen på måndag eftermiddag. Observera att antalet platser är begränsade. Frilansande journalister och fotografer måste ackrediteras av sina uppdragsgivare.

Rubrik *
Sanna Nielsen Foto:Jan Danielsson/SVT
Rubrik * Sanna Nielsen Foto:Jan Danielsson/SVT

Årets vårtalare är Göran Rosenberg15.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Årets vårtalare på Skansen är en prisbelönt journalist och författare, mitt i arbetet med en ny bok. En röst i samhällsdebatten som lyfter frågor "om samhällets skörhet, men också samhällets konstfullhet – frågor som leder tillbaka till hans egen historia, som barn till två av förintelsens överlevare" för att citera en intervju inför hans 70-årsdag 2018. Vad hans tal kommer att handla om är en väl förborgad hemlighet fram till kl 20.45 på Valborgsafton på Skansen.

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.