Premiär för årets allsång på Skansen

Sanna Nielsen fick frågan om hennes bästa tips för en bra sånginsats i publiken. Svaret blev: – Ta i från tårna bara och sjung med och från hjärtat. Det är det absolut bästa tipset! Och i årets premiär den 26 juni gör hon och publiken det tillsammans med Shirley Clamp, Peter Jöback, Shirin och Jireel.

Rubrik *
Sanna Nielsen Foto:Jan Danielsson/SVT
Rubrik * Sanna Nielsen Foto:Jan Danielsson/SVT

Allsång på Skansen startar alltid första tisdagen efter midsommar. Den här säsongen inleds med ett stjärnspäckat artistuppbåd som hjälper Sanna Nielsen skapa den äkta allsångskänslan. Shirley Clamp, Peter Jöback, Shirin och Jireel blandar egen reportoar med klassiska sånger ur allsångshäftet. Som vanligt är det packat framför scenen.

Allsångshistorik
Allsång på Skansen sändes för första gången i SVT den 3 augusti 1979. Ytterligare tre program sändes samma sommar. 1980 sändes 8 program och 1984 sändes 4 program. Sedan 1990 har Allsång på Skansen sänts varje sommar i SVT.

Programledare
Bosse Larsson ledde programmet 1979-1993. Lasse Berghagen tog över programledarskapet 1994 och behöll det till 2003 då Anders Lundin dök upp som praktikant under några program. 2004 tog Anders över programledarskapet för Allsång på Skansen och 2011 var det dags för Måns Zelmerlöw. 2014 var året för den första kvinnliga allsångsledaren nämligen Petra Marklund. Sedan 2016 är det Sanna Nielsen som leder både sången och programmet.

Allsångskvällar
Allsångskvällarna startar kl 19.30 och SVT börjar sända direkt från Sollidenscenen kl 20.00. Under större delen av dagen pågår repetitioner och vid 17-tiden startar generalrepetitionerna.

Pressackreditering via SVT
SVT har hand om pressackrediteringar till Allsång på Skansen. Ansökan om ackreditering sker genom att skicka ett mail med media (tidning/blogg/dylikt)  namn, telefonnummer och mailadress till de personer som man önskar ha på plats för bevakning av veckans Allsång på Skansen till Cecilia Felix-Caballero senast måndag kl. 11.00 inför varje program. All information som behövs inför programmet kommer tillsammans med ackrediteringsbekräftelsen på måndag eftermiddag. Observera att antalet platser är begränsade. Frilansande journalister och fotografer måste ackrediteras av sina uppdragsgivare.

Rubrik *
Sanna Nielsen Foto:Jan Danielsson/SVT