Premiär för Audi Q5 i förnyad form med ny teknik

Audi Q5 är sedan många år en av de storsäljande suvarna i premiumsegmentet i Europa. Nu är det dags för en uppgradering av modellen. Audi har finslipat detaljerna och gjort en kompetent bil ännu bättre. Den optimerade Q5:an har en sportig karaktär som kombinerats med praktiska lösningar och en rad avancerade infotainment- och assistanssystem. Den vässade designen förstärker Q-identiteten och en världsnyhet avslöjas i bakljuspartiet med digital OLED-teknik.

Nya uppdaterade Audi Q5 med C2X-teknik och OLED-bakljus
  • Vässad design med starkare Q-karaktär
  • Digitala bakljus med OLED-teknik
  • Ny digital MMI-touch skärm
  • Ny generation infotainmentplattform (MIB3)
  • Car2X-teknik. Trafikljuskommunikation för grön våg.
  • MMI Navigation plus med Google Earth
  • Laddhybrid och mildhybridteknik
  • Twin dosing-teknik för TDI
  • Avancerade assistanssystem
  • Praktisk interiör med skjutbart baksäte
  • Adaptiv luftfjädring med 5 nivåer
  • Audi quattro ultra fyrhjulsdrift
  • LED som standard, adaptiva Matrix LED som tillval

Exteriör med förstärkt Q-karaktär

Audis designers har förstärkt den kraftfulla karaktären hos Audi Q5 genom en rad detaljer. Den oktagonformade grillen är mer integrerad och upplevs som bredare än tidigare. Luftintagen har vuxit i höjd och den övre delen av LED-strålkastarna har en ny dagsljussignatur. Från sidan ger Audi Q5 ett lättare intryck tack vare de nydesignade trösklarna. På bakpartiet syns en ny dekorlist mellan bakljusen och en ny diffusor.  Sverigestandarden Proline Advanced har kromade vertikala ribbor i grillen och underredesskydd i silver medan S line känns igen genom bikakemönster i grillen och kromlist som ramar in den bakre diffusorn. Två helt nya färger, distriktgrön och ultrablå, är valbara bland de 12 lackeringarna. Som tillval erbjuds även svart optikpaket.

Världsnyhet: Bakljus med digital OLED-teknik och avståndsmarkör

Nya Audi Q5 erbjuds för första gången med nästa generations OLED-teknik som tillval. OLED står för extremt effektiva organiska ljusemitterande dioder som skapar en homogen ljusyta. Tack vare OLED-tekniken kan man nu skapa olika ljusdesign från samma hårdvara. Kunderna kan därför välja mellan tre olika bakljussignaturer vid beställningen, där varje signatur har sin egen design för ”coming/leaving home”. Om föraren väljer att köra i “dynamic”-läget i Audi drive select visas det också i ljussignaturen.

OLED-bakljusen har även en säkerhetsfunktion och kan varna och signalera till bakomvarande trafik som kommer för nära. Om en bil närmar sig en stillastående Audi Q5 inom två meter så aktiveras alla OLED-ljusen. När Q5:an sedan börjar röra på sig återgår de till ordinarie signatur. I OLED-bakljusen ingår även dynamiska blinkers. Audi Q5 är nu standardutrustad med LED-strålkastare med matrix LED som tillval. Det intelligenta, adaptiva helljuset ger ökad säkerhet och bekvämlighet utan att blända andra vägtrafikanter.

Rymlig och flexibel interiör

Med sina 4,68 meter är uppdaterade Audi Q5 19 millimeter längre – framförallt p.g.a. de större stötfångarna. Bredden (utan speglar) på 1,89 meter och höjden på 1,66 meter är oförändrad. Det långa axelavståndet på 2,82 meter ger gott om innerutrymme. Med tillvalet baksäte plus kan hela baksätet skjutas framåt och ryggstödens vinkel justeras så att bagageutrymmet rymmer från 520 till 1,520 liter. Tack vare den intelligenta materialmixen har Q5 en av de lättaste karosserna i segmentet och med en cw-värde på 0.30 är aerodynamiken och bland de bästa i klassen.

Digital och uppkopplad interiör med hög kvalitetskänsla

I uppdaterade Audi Q5 sker kommunikationen betydligt snabbare än i föregångaren tack vare den tredje generationen av den modulära infotainment-plattformen (MIB 3) som har tio gånger större datorkraft jämfört med föregångaren MIB 2. Det ordinarie förarinformationssystemet är placerat direkt i förarens siktfält. Med tillvalet Audi virtual cockpit plus får föraren en högupplöst 12.3-tums digital skärm med tre olika grafiska layouter. De flesta funktioner som behövs under färd hanteras enkelt och säkert via multifunktionsratten. Som tillval erbjuds även head-up display.

Som komplement finns även en ny 10.1-tums fristående MMI touch-skärm med akustisk feedback som standard. Den digitala pekskärmen ersätter touchvredet på mittkonsolen, som istället omvandlats till förvaringsutrymme. Menystrukturen har få hierarkier och är väldigt enkel att använda, även med hjälp av fritextsökning. Föraren kan välja mellan att skriva in bokstäver manuellt eller via röststyrning som utökas med innehåll från molnet om bilen är utrustad med MMI navigation plus med Audi connect navigation & infotainment.

Audi connect och Car2X trafikljuskommunikation

Med Audi connect är Audi Q5 uppkopplad både till internet och trafikinfrastruktur. Navigationssystemet bjuder på högupplösta satellitbilder från Google Earth, aktuell information om trafikflödet och trafikprognoser. DAB+ digital radio är standard medan Amazon Alexa ger access till tusentals Alexa-tjänster i de länder där tjänsten är aktiv (ej Sverige). Tack vare Car2X-tjänster kan körningen göras både effektivare och mer bekväm. I bl.a. Tyskland erbjuds trafikljuskommunikation som underlättar grön våg i de städer där tjänsten är aktiv. Likaså underlättas sökandet efter parkeringsplatser via tekniken. Med myAudi appen kopplas mobilen upp mot bilen. Om man är fler som delar på bilen kan upp till sex profiler lagras som gör att bilen skräddarsys efter de egna inställningarna, vare sig det gäller stolsinställning, klimat eller resmål som används ofta i navigationen. Inställningarna lagras i myAudi-portalen i molnet där de sedan kan användas i alla Audi-bilar med liknande utrustning.

Kraftfulla mildhybrider och laddhybrider med låga utsläpp

Inledningsvis erbjuds Audi Q5 med den kraftfulla tvåliters fyrcylindriga diesel 40 TDI som nu har 204 hk och 400 Nm i vridmoment. Vevhuset i aluminium väger ca 20 kg mindre än föregångaren och vevaxeln är ca 2,5 kg lättare. Även mildhybridsystemet bidrar till den låga bränsleförbrukningen. En remstartgenerator återvinner bromsenergi som lagras i ett litiumjonbatteri via 12-volts systemet. Tack vare mildhybridsystemet kan Audi Q5 frirulla med motorn avstängd och start-stop-systemet aktiveras redan från 22 km/h. Totalt ger det en bränslebesparing motsvarande ca 0,3 liter per 100 kilometer. Audi Q5 40 TDI Proline Advanced har en bränsleförbrukning från 6,3 liter/100 km vid blandad körning och CO2-utsläpp på 165 g/km enligt WLTP. 0-100 går på 7.6 sekunder och toppfarten är begränsad till 222 km/h.

Den kraftfulla dieselmotorn möter de senaste utsläppskraven Euro 6d-ISC-FCM och EU 6 AP. Tack vare en ny s.k. twin dosing”-teknik med dubbla SCR-katalysatorer med AdBlue-insprutning har utsläppen av kväveoxider (NOx) kunnat sänkas markant. Inledningsvis erbjuds även en 2.0-liters fyrcylindring TFSI-motor och senare under hösten även den efterfrågade laddhybriden Audi Q5 TFSI e. Via den sjustegade S-tronic-lådan överförs kraften till quattrosystemet. Audi Q5 är utrustad med bränsleeffektiva quattro ultra som i normalfallet distribuerar kraften till framhjulen. Så snart fyrhjulsdriften behövs p.g.a. halka eller dynamisk körning kopplas bakhjulen blixtsnabbt in via två kopplingar. I många situationer sker det även prediktivt.

Fyra chassivarianter för komfort eller sport

Både sportigt och komfortabelt – det välbalanserade chassit är en styrka hos Audi Q5. Den femlänkade hjulupphängningen förbättrar inte bara körkänslan utan även effektiviteten. Som tillval finns även dynamisk styrning som varierar utväxlingen med upp till 100 procent beroende på hastighet och styrvinkel. Fyra olika chassin finns att välja på: standard, sportchassi, standardchassi med adaptiva dämpare alternativt adaptiv luftfjädring som kan variera markfrigången i fem olika nivåer. Audi drive select är standard och gör att föraren kan ändra karaktären på bilen efter egen smak och situation. Upp till sju profiler är valbara, inklusive off-road och all-road (med luftfjädring). Motlutsassistenten hjälper till vid branta nedfarter. Som standard rullar Audi Q5 på 18-tumshjul och med S line på 19-tumshjul.

Förarassistanssystem som ger Vorsprung när det gäller säkerhet och komfort

Uppdaterade Audi Q5 kommer med ett omfattande utbud av assistanssystem. Audi pre sense city är standard och hjälper till att undvika eller lindra konsekvenserna av kollisioner med framförvarande trafikanter. Som tillval erbjuds även turn assist (vid vänstersväng), undanmanöverassistent och exit warning som bidrar till ökad säkerhet vid urstigning. Den adaptiva förarassistenten avlastar föraren vid acceleration, inbromsning och filhållning under långa perioder medan den prediktiva effektivitetsassistenten hjälper till att planera körningen för att sänka bränsleförbrukningen.

Specialmodellen edition one

Inledningsvis finns en specialversion kallad “edition one” där exteriören är baserad på S line exterior med svart optikpaket. Designen ger en sportig karaktär med svart front och bakparti, svarta takbågar och backspeglar liksom kolfiberinlägg. Edition one inkluderar även röda bromsok, 19-tumshjul och sportstolar. Exteriörlacken är glaciärvit och mythsvart utöver de nya kulörerna district green och ultrablå.

Lansering hösten 2020

Audi Q5 tillverkas i San José Chiapa i Mexico och kommer att introduceras hos de svenska Audi-handlarna under senhösten 2020. Säljstarten sker redan denna vecka för 40 TDI medan laddhybriden 40 TFSI e har en senare säljstart.

För fler bilder och filmer: https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/a-bestseller-gets-even-betteraudi-unveils-a-new-look-for-the-q5-12872

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845  miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Aluminium i slutet kretslopp har sparat 350.000 ton CO2-utläpp11.6.2020 09:24:45 CESTPressmeddelande

Audi har en lång tradition av att använda aluminium. Redan 1994 lanserades Audi A8 med Audi Space Frame, en konstruktion helt i viktbesparande aluminium. Sedan dess har Audi fortsatt använda lättviktsmaterialet i olika former, numera i en innovativ multimaterialmix. Produktionen av primäraluminium är dock väldigt energikrävande. Audi har därför infört ett slutet kretslopp för återvinning, s.k. Aluminium Closed Loop. Det sparar in på värdefulla råvaror och gör att bilarna levereras med en bättre miljöbalans redan från start. Audi använder därför återvunnet aluminium i Audi A3, A4, A5, A6, A7 och A8, och inte minst i elbilarna Audi e-tron och e-tron Sportback.

Making of RS: Audi Sport GmbH finslipar RS-modellerna på Nordschleife25.5.2020 16:32:13 CESTPressmeddelande

RS-modellerna från Audi Sport GmbH är spjutspetsarna i varje produktlinje. De har en stark karaktär med egen design, suverän prestanda och en körupplevelse utöver det vanliga, samtidigt som de är fullt användbara i vardagen. Allt är ett resultat av intensivt fokus på detaljer från designers, utvecklings- och testingenjörer, och som förfinas till perfektion genom otaliga testkörningar runt om i världen. Följ med på en resa i utvecklingsarbetet med RS-modellerna.

Audi motorsport ställer om – lämnar DTM och fokuserar på Formel E28.4.2020 13:57:40 CESTPressmeddelande

28 april, 2020 – På vägen mot C02-neutral mobilitet ändrar Audi inriktning för märkets motorsportprogram: Märket med de fyra ringarna kommer inte förlänga engagemanget i det tyska standardvagnsmästerskapet DTM efter årets säsong. Ledningen för AUDI AG fattade beslutet även mot bakgrund av de ekonomiska utmaningarna till följd av corona-pandemin och meddelade beslutet till ITR e.V., paraplyorganisationen för DTM, under måndagen. Därmed står det framgångsrika engagemanget i Formel E och kundracing i centrum för Audis framtida motorsportaktiviteter. Märket har varit representerat i Formel E sedan starten av den eldrivna racingserien 2014. Med 41 pokaler är Audi Sport ABT Schaeffler det hittills mest framgångsrika teamet i Formel E.

Säljstart för laddhybriderna A6 Avant och A6 Sedan 55 TFSI e quattro27.4.2020 12:25:11 CESTPressmeddelande

Södertälje, 27 april 2020. Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven och lanserar två eftertraktade laddhybrider. Nu kan även tjänstebilsfavoriterna A6 Sedan och A6 Avant köras eldrivet med lokalt nollutsläpp. Elmotorn i 55 TFSI e quattro ger en räckvidd på upp till 50 km för A6 Avant och 55 km för A6 Sedan enligt den verklighetsnära WLTP-körcykeln. I kombination med en 2.0 TFSI-motor på 252 hk levereras en systemeffekt på 367 hk. Standardutrustningen är väl tilltagen med S line exteriörpaket, Audi virtual cockpit, Matrix LED strålkastare, sportchassi, sportstolar och navigationssystem. Försäljningen startar denna vecka och de första leveranserna beräknas ske efter sommaren.