Premiär för Audi Q5 i förnyad form med ny teknik

Audi Q5 är sedan många år en av de storsäljande suvarna i premiumsegmentet i Europa. Nu är det dags för en uppgradering av modellen. Audi har finslipat detaljerna och gjort en kompetent bil ännu bättre. Den optimerade Q5:an har en sportig karaktär som kombinerats med praktiska lösningar och en rad avancerade infotainment- och assistanssystem. Den vässade designen förstärker Q-identiteten och en världsnyhet avslöjas i bakljuspartiet med digital OLED-teknik.

Nya uppdaterade Audi Q5 med C2X-teknik och OLED-bakljus
  • Vässad design med starkare Q-karaktär
  • Digitala bakljus med OLED-teknik
  • Ny digital MMI-touch skärm
  • Ny generation infotainmentplattform (MIB3)
  • Car2X-teknik. Trafikljuskommunikation för grön våg.
  • MMI Navigation plus med Google Earth
  • Laddhybrid och mildhybridteknik
  • Twin dosing-teknik för TDI
  • Avancerade assistanssystem
  • Praktisk interiör med skjutbart baksäte
  • Adaptiv luftfjädring med 5 nivåer
  • Audi quattro ultra fyrhjulsdrift
  • LED som standard, adaptiva Matrix LED som tillval

Exteriör med förstärkt Q-karaktär

Audis designers har förstärkt den kraftfulla karaktären hos Audi Q5 genom en rad detaljer. Den oktagonformade grillen är mer integrerad och upplevs som bredare än tidigare. Luftintagen har vuxit i höjd och den övre delen av LED-strålkastarna har en ny dagsljussignatur. Från sidan ger Audi Q5 ett lättare intryck tack vare de nydesignade trösklarna. På bakpartiet syns en ny dekorlist mellan bakljusen och en ny diffusor.  Sverigestandarden Proline Advanced har kromade vertikala ribbor i grillen och underredesskydd i silver medan S line känns igen genom bikakemönster i grillen och kromlist som ramar in den bakre diffusorn. Två helt nya färger, distriktgrön och ultrablå, är valbara bland de 12 lackeringarna. Som tillval erbjuds även svart optikpaket.

Världsnyhet: Bakljus med digital OLED-teknik och avståndsmarkör

Nya Audi Q5 erbjuds för första gången med nästa generations OLED-teknik som tillval. OLED står för extremt effektiva organiska ljusemitterande dioder som skapar en homogen ljusyta. Tack vare OLED-tekniken kan man nu skapa olika ljusdesign från samma hårdvara. Kunderna kan därför välja mellan tre olika bakljussignaturer vid beställningen, där varje signatur har sin egen design för ”coming/leaving home”. Om föraren väljer att köra i “dynamic”-läget i Audi drive select visas det också i ljussignaturen.

OLED-bakljusen har även en säkerhetsfunktion och kan varna och signalera till bakomvarande trafik som kommer för nära. Om en bil närmar sig en stillastående Audi Q5 inom två meter så aktiveras alla OLED-ljusen. När Q5:an sedan börjar röra på sig återgår de till ordinarie signatur. I OLED-bakljusen ingår även dynamiska blinkers. Audi Q5 är nu standardutrustad med LED-strålkastare med matrix LED som tillval. Det intelligenta, adaptiva helljuset ger ökad säkerhet och bekvämlighet utan att blända andra vägtrafikanter.

Rymlig och flexibel interiör

Med sina 4,68 meter är uppdaterade Audi Q5 19 millimeter längre – framförallt p.g.a. de större stötfångarna. Bredden (utan speglar) på 1,89 meter och höjden på 1,66 meter är oförändrad. Det långa axelavståndet på 2,82 meter ger gott om innerutrymme. Med tillvalet baksäte plus kan hela baksätet skjutas framåt och ryggstödens vinkel justeras så att bagageutrymmet rymmer från 520 till 1,520 liter. Tack vare den intelligenta materialmixen har Q5 en av de lättaste karosserna i segmentet och med en cw-värde på 0.30 är aerodynamiken och bland de bästa i klassen.

Digital och uppkopplad interiör med hög kvalitetskänsla

I uppdaterade Audi Q5 sker kommunikationen betydligt snabbare än i föregångaren tack vare den tredje generationen av den modulära infotainment-plattformen (MIB 3) som har tio gånger större datorkraft jämfört med föregångaren MIB 2. Det ordinarie förarinformationssystemet är placerat direkt i förarens siktfält. Med tillvalet Audi virtual cockpit plus får föraren en högupplöst 12.3-tums digital skärm med tre olika grafiska layouter. De flesta funktioner som behövs under färd hanteras enkelt och säkert via multifunktionsratten. Som tillval erbjuds även head-up display.

Som komplement finns även en ny 10.1-tums fristående MMI touch-skärm med akustisk feedback som standard. Den digitala pekskärmen ersätter touchvredet på mittkonsolen, som istället omvandlats till förvaringsutrymme. Menystrukturen har få hierarkier och är väldigt enkel att använda, även med hjälp av fritextsökning. Föraren kan välja mellan att skriva in bokstäver manuellt eller via röststyrning som utökas med innehåll från molnet om bilen är utrustad med MMI navigation plus med Audi connect navigation & infotainment.

Audi connect och Car2X trafikljuskommunikation

Med Audi connect är Audi Q5 uppkopplad både till internet och trafikinfrastruktur. Navigationssystemet bjuder på högupplösta satellitbilder från Google Earth, aktuell information om trafikflödet och trafikprognoser. DAB+ digital radio är standard medan Amazon Alexa ger access till tusentals Alexa-tjänster i de länder där tjänsten är aktiv (ej Sverige). Tack vare Car2X-tjänster kan körningen göras både effektivare och mer bekväm. I bl.a. Tyskland erbjuds trafikljuskommunikation som underlättar grön våg i de städer där tjänsten är aktiv. Likaså underlättas sökandet efter parkeringsplatser via tekniken. Med myAudi appen kopplas mobilen upp mot bilen. Om man är fler som delar på bilen kan upp till sex profiler lagras som gör att bilen skräddarsys efter de egna inställningarna, vare sig det gäller stolsinställning, klimat eller resmål som används ofta i navigationen. Inställningarna lagras i myAudi-portalen i molnet där de sedan kan användas i alla Audi-bilar med liknande utrustning.

Kraftfulla mildhybrider och laddhybrider med låga utsläpp

Inledningsvis erbjuds Audi Q5 med den kraftfulla tvåliters fyrcylindriga diesel 40 TDI som nu har 204 hk och 400 Nm i vridmoment. Vevhuset i aluminium väger ca 20 kg mindre än föregångaren och vevaxeln är ca 2,5 kg lättare. Även mildhybridsystemet bidrar till den låga bränsleförbrukningen. En remstartgenerator återvinner bromsenergi som lagras i ett litiumjonbatteri via 12-volts systemet. Tack vare mildhybridsystemet kan Audi Q5 frirulla med motorn avstängd och start-stop-systemet aktiveras redan från 22 km/h. Totalt ger det en bränslebesparing motsvarande ca 0,3 liter per 100 kilometer. Audi Q5 40 TDI Proline Advanced har en bränsleförbrukning från 6,3 liter/100 km vid blandad körning och CO2-utsläpp på 165 g/km enligt WLTP. 0-100 går på 7.6 sekunder och toppfarten är begränsad till 222 km/h.

Den kraftfulla dieselmotorn möter de senaste utsläppskraven Euro 6d-ISC-FCM och EU 6 AP. Tack vare en ny s.k. twin dosing”-teknik med dubbla SCR-katalysatorer med AdBlue-insprutning har utsläppen av kväveoxider (NOx) kunnat sänkas markant. Inledningsvis erbjuds även en 2.0-liters fyrcylindring TFSI-motor och senare under hösten även den efterfrågade laddhybriden Audi Q5 TFSI e. Via den sjustegade S-tronic-lådan överförs kraften till quattrosystemet. Audi Q5 är utrustad med bränsleeffektiva quattro ultra som i normalfallet distribuerar kraften till framhjulen. Så snart fyrhjulsdriften behövs p.g.a. halka eller dynamisk körning kopplas bakhjulen blixtsnabbt in via två kopplingar. I många situationer sker det även prediktivt.

Fyra chassivarianter för komfort eller sport

Både sportigt och komfortabelt – det välbalanserade chassit är en styrka hos Audi Q5. Den femlänkade hjulupphängningen förbättrar inte bara körkänslan utan även effektiviteten. Som tillval finns även dynamisk styrning som varierar utväxlingen med upp till 100 procent beroende på hastighet och styrvinkel. Fyra olika chassin finns att välja på: standard, sportchassi, standardchassi med adaptiva dämpare alternativt adaptiv luftfjädring som kan variera markfrigången i fem olika nivåer. Audi drive select är standard och gör att föraren kan ändra karaktären på bilen efter egen smak och situation. Upp till sju profiler är valbara, inklusive off-road och all-road (med luftfjädring). Motlutsassistenten hjälper till vid branta nedfarter. Som standard rullar Audi Q5 på 18-tumshjul och med S line på 19-tumshjul.

Förarassistanssystem som ger Vorsprung när det gäller säkerhet och komfort

Uppdaterade Audi Q5 kommer med ett omfattande utbud av assistanssystem. Audi pre sense city är standard och hjälper till att undvika eller lindra konsekvenserna av kollisioner med framförvarande trafikanter. Som tillval erbjuds även turn assist (vid vänstersväng), undanmanöverassistent och exit warning som bidrar till ökad säkerhet vid urstigning. Den adaptiva förarassistenten avlastar föraren vid acceleration, inbromsning och filhållning under långa perioder medan den prediktiva effektivitetsassistenten hjälper till att planera körningen för att sänka bränsleförbrukningen.

Specialmodellen edition one

Inledningsvis finns en specialversion kallad “edition one” där exteriören är baserad på S line exterior med svart optikpaket. Designen ger en sportig karaktär med svart front och bakparti, svarta takbågar och backspeglar liksom kolfiberinlägg. Edition one inkluderar även röda bromsok, 19-tumshjul och sportstolar. Exteriörlacken är glaciärvit och mythsvart utöver de nya kulörerna district green och ultrablå.

Lansering hösten 2020

Audi Q5 tillverkas i San José Chiapa i Mexico och kommer att introduceras hos de svenska Audi-handlarna under senhösten 2020. Säljstarten sker redan denna vecka för 40 TDI medan laddhybriden 40 TFSI e har en senare säljstart.

För fler bilder och filmer: https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/a-bestseller-gets-even-betteraudi-unveils-a-new-look-for-the-q5-12872

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845  miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi Q8 nu som laddhybrid – 60 TFSI e quattro13.10.2020 15:28:21 CESTPressmeddelande

Audi breddar modellprogrammet med ännu fler laddhybrider. Näst i tur är Audi Q8 med kraftfull V6 TFSI-motor som kombinerats med en effektiv elmotor och quattro fyrhjulsdrift. Med en räckvidd på upp till 45 km (WLTP) kan vardagspendlandet klaras på el samtidigt som SUV-coupén bjuder på både sportig karaktär och praktiska utrymmen. Q8 60 TFSI e quattro levererar en systemeffekt på hela 462 hk. Säljstarten sker denna vecka.

Kreativitet och klassisk ingenjörskonst: Audi e-tron GT med unikt e-sound8.10.2020 16:49:39 CESTPressmeddelande

Med fokus på detaljer, maximal precision och toppkvalitet: Nya Audi e-tron GT återspeglar all den passion som genomsyrar arbetet när Audi utvecklar och tillverkar sina bilar. Audi har använt sin tekniska kompetens och passion för musik för att skapa ett unikt ljud för e-tron GT. Det är ett kraftfullt och progressivt ljud – precis som en Audi ska låta. Ingenjörerna Rudolf Halbmeir och Stephan Gsell ”komponerade” bilens digitala ljud.

Högteknologi och skickligt hantverk i skön förening. Audi e-tron GT tillverkas i Audi Böllinger Höfe8.10.2020 12:57:00 CESTPressmeddelande

Med passion för detaljer, maximal precision och toppkvalitet: I slutet av året startar serietillverkningen av Audi e-tron GT i Böllinger Höfe i Neckarsulm där supersportbilen Audi R8 ju redan byggs. Vid tillverkningen av eldrivna e-tron GT använder företaget sig av specialanpassad automatiserad och smart teknik – kombinerat med hantverket av erfarna och kunniga yrkesmän och yrkeskvinnor.

Audis andra klimatneutrala fabrik - med Europas största solcellstak7.10.2020 18:10:40 CESTPressmeddelande

Idag togs Europas största takburna solcellsanläggning officiellt i bruk. Det energigivande taket finns på Audis anläggning i ungerska Györ och är ett samarbete med E.ON. Sedan årets början har fabriken enbart använt grön el. Redan 2012 invigdes en geotermisk anläggning som försett fabriken med det mesta av värmebehovet. De återstående fem procenten kompenseras genom biogascertifikat. Audi Hungaria är därmed den andra av Audis fem produktionsorter som är helt klimatneutral.

Audi i ny global varumärkeskampanj7.10.2020 11:40:41 CESTPressmeddelande

Audi rivstartar hösten med en global kampanj som skall spegla märkets nya varumärkesstrategi. Den välkända devisen “Vorsprung durch technik” består, men i den nya strategin ligger betoningen på “Vorsprung” med mänskliga behov och värderingar i centrum. Hållbarhet, digitalisering och design är fortsatta kärnområden. I den nya varumärkeskampanjen på temat ”Future is an attitude” betonas märkets syn på omställningen till hållbar och digital premiummobilitet.