Premiär för Barnens allsång 1 juli

Nu är det dags för åtta härliga allsångssöndagar med Ayla Kabaca, Daniel & Yankho och aktuell gästartister varje gång.

Ayla Kabaca, Daniel & Yankho. Foto: Pernille Tofte

I år blir det allsång från 1 juli till säsongsavslutningen den 19 augusti med Ayla Kabaca, Daniel & Yankho,  aktuell gästartister, Krumelurorkestern, barnkören Spektrum under ledning av Marie Bejstam och unga dansare från Lasse Kühlers dansskola.

Årets gästartister
Gästerna i Barnens allsång är viktiga och populära för den unga publiken. I år gästas allsången av:

1 juli             Daniel Norberg
8 juli             Chris Kläfford
15 juli           Mendez
22 juli           Sean Banan
29 juli           Sigrid Bernson
5 augusti      Wiktoria
12 augusti    Renaida
19 augusti    Kamferdrops

Ayla Kabaca

Ayla är för många känd för sitt arbete som programledare på SVT's Bolibompa och i ungdomsprogrammet Ramp på UR. Som musikalartist har hon medverkat i en rad olika uppsättningar. Hon är också frekvent sångerska och programledare vid några av Sveriges största konserthus. Ayla har sedan 13 år varit allsångsledare för programmet "Barnens Allsång på Skansen".

Daniel & Yankho
Daniel Karlsson slog igenom med buller och brak i sitt tv-program ”Den itusågade Kaninen” som sändes i hela fem säsonger i Barnkanalen. Numera är Daniel också barnboksförfattare och hann med att få hela sju böcker insålda hos olika förlag på ett år! Hans bok ”Trolla med Daniel” släpptes nyss och i den lär han för första gången ut många av sina trick.
Yankho Kamwendo, skådespelare och programledare. Ni känner honom bäst från SVT:s barnprogram ”Bolibompa” och tv-serien ”Leende guldbruna ögon” där han porträtterade den unge Lennart ifrån Fellingsbro med drömmar om att bli dansbandssångare. När Daniel och Yankho hamnade på samma julturné blev de snabbt goda vänner och skapade sin egen show som blev en succé. Nu är de här på Barnens allsång för att roa och träffa all härlig publik!

Krumelurorkestern
Orkestern består av Klas Backman (kapellmästare och trummor), Björn Börjeson (gitarr), Jonas Karlhager (bas), Fredrik Henriksson (keyboard) och Christer Falk (percussion).

Marie Bejstam
Marie är utbildad musiklärare och körpedagog, har jobbat som musiklärare i grundskolan och kommunala musikskolan i 20 år. Hon har arbetat med babysång, småbarnsrytmik, musiklekis och förskola samt med körsång för alla åldrar.

Lasse Kühlers dansskola
En av Stockholms ledande dansskolor som har skolat många av landets mest folkkära artister. Från Tegnérlunden sprider de dansglädje i hela Stockholm och för alla åldrar!

Ayla Kabaca, Daniel & Yankho. Foto: Pernille Tofte

Årets vårtalare är Göran Rosenberg15.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Årets vårtalare på Skansen är en prisbelönt journalist och författare, mitt i arbetet med en ny bok. En röst i samhällsdebatten som lyfter frågor "om samhällets skörhet, men också samhällets konstfullhet – frågor som leder tillbaka till hans egen historia, som barn till två av förintelsens överlevare" för att citera en intervju inför hans 70-årsdag 2018. Vad hans tal kommer att handla om är en väl förborgad hemlighet fram till kl 20.45 på Valborgsafton på Skansen.

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.