Premiär för Cirkus Skansen

Så här mitt i januari, när julen är över och det är långt till lov och vår så finns det en ljuspunkt - Cirkus Skansen. Unga artister utför underverk i manegen och trapetsen i Bragehallen. Nu är det dags för en ny säsong.

Jonglör på Cirkus Skansen.

Cirkus Skansen
Det blir magi i manegen när Cirkus Skansens nya föreställning med unga stjärnskott bjuder på en stor upplevelse för den yngre publiken i Bragehallen. Ackompanjerad av sin trogna följeslagare Abbe tar cirkusdirektören Fröken Channah med alla på en hisnande resa i cirkusens värld.
Möt bland många andra den svävande Miss L i sin trapets och balanskonstnären La Tarantella på sitt spindelnät av linor. Se världens starkaste man lyfta världens tyngsta föremål och piraterna från Karibien som tar fram stormseglen högt över manegens golv. Det blir också se trollkonster, cykling på ett hjul och hisnande repnummer. Clownen Lilla Lily gör sitt allra yttersta för att hjälpa till...

Cirkus Skansens ensemble består av blivande cirkusartister som går i skola på Cirkus Normal under ledning av Jan Norrman. De bjuder på föreställningar varje söndag fram till 23 april. Premiär 15 januari kl 14.00.

Öppen cirkusskola
I Bragehallen blir det även öppen cirkusskola med start på sportlovet.  Då kan man lära sig balansera på boll, gå på spänd lina, jonglera med bollar, rocka med rockring och klättra i tyg mm.
Lördagar 25 februari - 22 april samt på vardagar under sportlovet 25 februari - 5 mars, kl 11.00 – 15.00

Jonglör på Cirkus Skansen.
Cirkusensemble.
Jonglör Cirkus Skansen.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.