Premiär för damernas elitserie

På tisdagen är det äntligen premiär för elitserien för damer. Sverigeettan Rebecca Peterson är en av alla stjärnor som väljer att spela i högsta serien i år.

Rebecca Peterson.  Foto: SvTF
Rebecca Peterson. Foto: SvTF

Fair Play TK är regerande mästare efter finalsegern mot Upsala TK för ett år sedan. I år finns flera lag som aspirerar på slutsegern och det blir en högintressant serie att följa. Bland stjärnorna i trupperna märks bland andra sverigeettan Rebecca Peterson.
–  Det ska bli jättekul att få spela för SALK, vi ska gå för guld, säger hon i en intervju med tennis.se.

Henrik Odervall, tävlingsansvarig på Svenska Tennisförbundet:
– Vi är glada att vi under dessa svåra tider kan genomföra elitserien. Vi har respekt för att klubbarna har begränsat med utrymme och vill minimera antalet personer i hallarna. Elitserien kommer därför i år inte kunna välkomna publik i den omfattning som vi gjort tidigare. Med de åtgärder som vidtagits hoppas vi att vi tillsammans kan genomföra detta under säkra och ansvarsfulla former och ser fram emot en mycket spännande serie.

Svenska Tennisförbundet gör, liksom för de nationella tourerna, en extra satsning även på årets elitserie. Prispengarna i elitserien dubblas (totalt 140 000 kr), en ökning som är permanent från och med årets serie.
Dessutom kommer finalen den 5 december att livesändas av Svenska Tennisförbundet.
– Detta är ett steg i att stärka elitseriens status och göra tennisen tillgänglig för fler, såväl för de redan inbitna som för nya målgrupper. Elitserien är en av årets höjdpunkter där tennisen håller högsta nationella nivå och klubbarna står för fina arrangemang, fortsätter Henrik Odervall.

Lagen i elitserien 2020:
Enskede LTK, Fair Play TK, GLTK, Helsingborgs TK, Lidköpings TK (nya), SALK och Upsala TK (nykomlingen Växjö TS har dragit sig ur).

Premiäromgången tisdagen den 10 november:
Helsingborgs TK–Lidköpings TK, SALK–GLTK och Upsala TK–Enskede LTK.

För att bevaka matcherna på plats, vänligen vänd er till respektive arrangörsklubb.

Mer info om herrarnas elitserie (premiär 21 november) kommer senare.

Rebecca Peterson.  Foto: SvTF
Rebecca Peterson. Foto: SvTF

Svenska Tennisförbundets roll är att arbeta för bättre tennis. Förbundet har drygt 111 000 medlemmar organiserade i sju regioner och drygt 400 tennisklubbar. Tennis är en av Sveriges största barn- och ungdomsidrotter. Svenska tennisspelare har vunnit mängder av internationella ATP- och WTA- titlar, däribland 37 stycken Grand Slam-titlar. Förbundet har 11500 licensierade tävlingsspelare och varje år arrangeras över 500 nationella tävlingar. I seriespelet deltar runt 1100 lag och cirka 5000 spelare. Läs mer på www.tennis.se

Efter Davis Cup-succén – de ställs Sverige mot i världsfinalen12.3.2020 18:27:00 CETPressmeddelande