Premiär för Falkenbergs gröna matbutik

Lidl Sverige fortsätter att växa och öppnade igår en ny hållbar butik i Falkenberg. Butiksöppningen är den sista för Lidl innan årsskiftet och ännu ett steg för att nå målet med 200 butiker i Sverige 2020.

Lidl Tångarondellen Falkenberg

Lidl öppnade under torsdagen en helt ny butik vid Tångarondellen i Falkenberg. Butiken har byggts intill en befintlig butik som nu stängt till förmån för den efterlängtade uppgraderingen. Gamla och nya kunder strömmade till under hela dagen och premiären blev välbesökt.

- Vi är jätteglada och stolta över att nu kunna öppna den här butiken på en spännande plats med stor potential. Detta är ett jättelyft för både kunder och medarbetare, säger Marcin Malewicz, Regiondirektör Lidl Sverige.

Den nya butiken har 1425 kvadratmeter försäljningsyta och utgår från Lidls senaste butikskoncept med ljusa och luftiga lokaler. Butiken har ett tydligt hållbarhetsfokus och är den femte Lidl-butiken i Sverige som certifierats enligt det världsledande miljöklassificeringssystemet BREEAM.

Butiken är utrustad med solceller på taket och stora fönsterpartier för att dra nytta av dagsljuset samt rörelsesensorer för all belysning. Från solcellerna på taket kan besökare snabbt och gratis ladda sin elbil eller elcykel.

Även sortimentet präglas av hållbarhet och hög kvalitet. Lidl har en hög andel miljömärkta och etiskt märkta varor och Lidl ställer alltid hårda miljö- och kvalitetskrav på sina leverantörer. Runt 42 procent av varorna i butikerna kommer direkt från svenska leverantörer.

Den gamla butiken står nu tom och Lidl söker hyresgäst till butikslokalen.

Lidl Tångarondellen Falkenberg
Ännu en olidlig väntan är över!
Lidl Falkenberg
Ljus och luftig butik
Premiär!
Kundvagnsrace

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 178 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Ta vara på maten hos Lidl – för planet och plånbok27.11.2018 13:06Pressmeddelande

Enligt Naturvårdsverket* slängs årligen i Sverige runt 1,3 miljoner ton fullt tjänlig mat. För att ta ytterligare ansvar och öka takten för minskat matsvinn presenterar Lidl Sverige konceptet Ta vara på och sätter samtidigt nya tuffa mål. 2025 ska matsvinnet i butiker och lager halveras och 100 procent av butikerna ska ha ingått donationssamarbeten. Som ett led i detta lanserar Lidl nu två testprojekt i butik för att minska matsvinnet på kort sikt.