Premiär för "Förklara din forskning"

Vad gömmer sig bakom dörrarna till konstkammaren? Vem skyddar vårt kulturarv i krig? Hur kan ett grekiskt suffix bli en vattendelare i språket? Det och mycket mer får du reda på i ”Förklara din forskning”, programmet där unga forskare får lyfta det mest intressanta i sitt arbete. På tisdag 24 september kl 21.00 sänds del 1 av 6 i Axess TV:s nya intervjuserie.

I första avsnittet öppnar vi dörrarna till historiens konstkammare och hittar exotiska hemligheter från världens alla hörn. Greger Sundin, doktorand vid Uppsala universitet och expert på konstkammare och kuriosasamlingar, berättar om samlarna och deras försök att förstå världen genom föremål. Programledare är Catta Neuding och Katarina O'Nils Franke.

Del 1 av 6: Konstkammarens hemligheter

Gäst: Greger Sundin, premiär tisdag 24/9 kl 21.00