Premiär för helt nya Toyota Mirai

Nya Toyota Mirai tar tekniken med vätgasdrift och bränsleceller till en ny nivå där lokala nollutsläpp kombineras med längre räckvidd och bättre prestanda. Allt förpackat i en bil där både design och körglädje är prioriterade egenskaper.

• Andra generationen av Toyotas banbrytande vätgasdrivna bränslecellsbil med nollutsläpp

• Helt nykonstruerat bränslecellssystem med markant lägre vikt och mindre format

• Ny plattform och omdisponerad drivlina medger tredje vätgastank

• 30 procent längre räckvidd – upp till 650 km

• Att tanka tar max fem minuter

• Fokus på att skapa en mer emotionell attraktionskraft med design och köregenskaper utöver Mirais miljöprestanda

Nya Toyota Mirai är den andra generationen av Toyotas bränslecellsbil som drivs med vätgas. Den första generationen kom 2014 och har sålts i cirka 10 000 exemplar runt världen.

Nya Mirai baseras på den bakhjulsdrivna plattformen GA-L och karossen är längre, bredare och lägre än den tidigare. Även hjulbasen och spårvidden har ökats.

Vätgastankarna är tre till antalet mot tidigare två och rymmer totalt 5,6 kg vätgas jämfört med 4,6. All teknik i Mirai har vidareutvecklats, bland annat är bränslecellsstacken nykonstruerad och monterad i bilens front. En annan nyhet är att batteriet är av litiumjon-typ, i stället för som tidigare nickel-metallhydrid. Stor vikt har även lagts vid bilens aerodynamik, bland annat med en slät undersida.

Räckvidden har ökat med cirka 30 procent till 650 kilometer. Samtidigt har bilens fartresurser förbättrats och stor vikt har lagts vid att Mirai ska vara en bil med körglädje. Det avspeglas även i dess design såväl invändigt som utvändigt, med former och materialval som skapar en attraktiv bil både att köra och färdas i.

Flera aktiva chassisystem bidrar till att köregenskaperna håller högsta nivå både i fråga om säkerhet och körglädje. Nya Toyota Mirai har Toyota Safety Sense, som innefattar den senaste och modernaste aktiva säkerhetsutrustningen.

En längre presentation av nya Toyota Mirai finns att läsa på nyhetsportalen sverige.toyota.