Premiär för intervjuserie om fyra slott

På torsdag den 23 november kl 21.00 börjar intervjuserien "Kungliga slott" på Axess TV och Axess Play. I fyra intervjuer får vi veta mer om historien bakom Versailles, Schönbrunn, Kina slott och Royal Pavillion i Brighton.

Versailles

Kungliga slott är långt mer än bara byggnadsstil. Arkitekturen är ett språk som talar om anspråk på storhet. Ludvig XIV är ett med sitt praktfulla Versailles. Maria Theresia skapade ett självporträtt när hon byggde ut sitt Schönbrunn. Men bakom de pampiga fasaderna finns också slott som röjer de kungligas behov av ett privatliv. Kina slott blev en tillflyktsort på Drottningholm. The Royal Pavillion i Brighton var ett excentriskt gömställe för en prins som avskydde hovlivet i London.

Hela sändningslistan:

23 november: Ulf Wickbom intervjuar Bertrand Rondot om Versailles

30 november: Ulf Wickbom intervjuar Elfriede Iby om Schönbrunn

7 december: Ulf Wickbom intervjuar Magnus Olausson om Kina slott

14 december: Ulf Wickbom intervjuar Julian Holder om the Royal Pavillion i Brighton

Versailles
Bertrand Rondot
Elfriede Iby
Magnus Olausson
Julian Holder
Ulf Wickbom

Nominerade till Stora Fackbokspriset7.11.2018 07:05Pressmeddelande