Premiär för intervjuserie om fyra slott

På torsdag den 23 november kl 21.00 börjar intervjuserien "Kungliga slott" på Axess TV och Axess Play. I fyra intervjuer får vi veta mer om historien bakom Versailles, Schönbrunn, Kina slott och Royal Pavillion i Brighton.

Versailles

Kungliga slott är långt mer än bara byggnadsstil. Arkitekturen är ett språk som talar om anspråk på storhet. Ludvig XIV är ett med sitt praktfulla Versailles. Maria Theresia skapade ett självporträtt när hon byggde ut sitt Schönbrunn. Men bakom de pampiga fasaderna finns också slott som röjer de kungligas behov av ett privatliv. Kina slott blev en tillflyktsort på Drottningholm. The Royal Pavillion i Brighton var ett excentriskt gömställe för en prins som avskydde hovlivet i London.

Hela sändningslistan:

23 november: Ulf Wickbom intervjuar Bertrand Rondot om Versailles

30 november: Ulf Wickbom intervjuar Elfriede Iby om Schönbrunn

7 december: Ulf Wickbom intervjuar Magnus Olausson om Kina slott

14 december: Ulf Wickbom intervjuar Julian Holder om the Royal Pavillion i Brighton

Versailles
Bertrand Rondot
Elfriede Iby
Magnus Olausson
Julian Holder
Ulf Wickbom

Ulf Kristersson om ideologi, regerande och ”Nya moderaterna”30.11.2017 13:32Pressmeddelande

På söndag kl 22 gästas säsongens sista Studio Axess av moderatledaren Ulf Kristersson. I samtal med programledaren PJ Anders Linder beskriver han sig själv som en ideologisk politiker och betonar vikten av att Moderaterna klarar både praktisk vardagspolitik och långsiktig idédebatt. Han talar för en syn på regeringsfrågan som fokuserar på vad man kan få uträttat, och understryker vikten av kontinuitet i den moderata idétraditionen. ”Nya moderaterna” handlar om ett ändrat förhållningssätt, inte om någon ny ideologi.

Nominerade till Stora Fackbokspriset27.10.2017 09:29Pressmeddelande

Axel och Margaret Ax:son Johnsons Stiftelse för allmännyttiga ändamål utdelar varje år, givet det finns en värdig mottagare, det Stora fackbokspriset om 125 000 kronor till den eller de (levande personer) som skrivit årets fackbok i enlighet med Forum Axess devis “Vetenskap, bildning tradition”. Tanken är att stödja det slag av författarskap som utmärks av framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd. Syftet är att på svensk botten uppmuntra en berättande humanistisk bildningstradition präglad av stilistisk briljans.​