Göteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Premiär för Jubileumslåten som sätter ton på Göteborg

Nu är inspelningen av jubileumslåten "Vi vill leva, vi vill dö i Göteborg" klar. Den är skriven av göteborgaren Katarina Hemlin och kommer att användas som ett soundtrack under firandet av Göteborgs 400-årsjubileum 2021. Den finns nu på Spotify.

Katarina Hemlin, som är uppvuxen på Guldheden i Göteborg och studerar musik till vardags, skrev låten om sitt Göteborg och skickade in bidraget till en låttävling som arrangerades av The Brewhouse Award i samarbete med Göteborg & Co.

- Med låten vill jag beskriva den känslan som jag har för Göteborg och försöker förmedla den genom en melodi. När jag går runt på stan känner jag väldigt starkt för många platser, det är många minnen och jag hoppas att flera kan känna igen sig i det, säger Katarina Hemlin.

Sedan tävlingen avgjordes har Katarina spelat in låten i några olika versioner; på Spotify finns den nu på svenska och på engelska.

- Roligt att vi äntligen får lyssna på Katarinas låt om sitt Göteborg. Den har redan tagit sin in i mångas hjärtan – det var många som deltog när låttävlingen avgjordes. Nu hoppas jag att den får ett eget liv och att många kan vara med och sjunga den under jubileumsåret, säger Mia Samuelsson, konstnärlig ledare på Göteborg & Co för Göteborgs 400-årsjubileum.

Igår släpptes också en kort dokumentärfilm om Katarina Hemlin på youtubekanalen Goteborg2021 igår.

Svensk version Jubileumslåten

Engelsk version Jubileumslåten

Dokumentär Jubileumslåten

För frågor gällande tävlingen och låten kontakta Mia Samuelsson, konstnärlig ledare på Göteborg & Co för Göteborgs 400-årsjubileum, på 0707–800 097.

Petra GamerdingerPR Manager - Press & Medierelationer

Presskontakt på Göteborg & Co. Ansvarar för internationell destinations-PR i Tyskland och USA. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum.

+46705723327petra.gamerdinger@goteborg.com

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Sverige, Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com

År 2021 fyller Göteborg 400 år. Det firar vi genom att tillsammans göra Göteborg till en ännu bättre plats. Hela vägen fram till jubileumsåret. Och långt därefter.

Göteborgarnas tips i fokus för sommarkampanj8.6.2020 14:19:13 CESTPressmeddelande

Upplev ditt Göteborg ska locka fler att upptäcka destinationen i sommar. Göteborg & Co har startat kampanjen som bygger på göteborgarnas egna tips på upplevelser hemmavid. - Vi vill visa upp bredden av allt som finns i vår region, och det vet ingen bättre än dem som lever här. Samtidigt som vi uppmanar att följa myndigheternas rekommendationer och undvika trängsel, säger Andrea Jovell chef för marknad & kommunikation på Göteborg & Co.