Premiär för Lidl i nysatsande Arninge

Med fyra månader kvar på året öppnar Lidl butik nummer 197 i Sverige och närmar sig därigenom målet om 200 butiker under 2020. Butiken blir Täbys andra och är belägen i Arninges bästa område med direkt närhet till pendlarparkering och Roslagsbanan.

Den nya butiken ligger i Arninge, nordöstra stor-Stockholms främsta handelsområde. Butiken har Systembolaget som närmsta granne och alla som åker bil, buss eller Roslagsbanan mellan Stockholm och Norrort har möjlighet att enkelt besöka handelsområdet. Lidl-butiken blir det första besökaren möter via den nya sydöstra infarten till Arninge, planerad till hösten 2021.

- Det känns otroligt roligt att få flytta in i Arninges absolut bästa läge. Området står inför stor utveckling och att få vara en del av den känns såklart extra kul. Jag ser fram emot att såväl boende, pendlare som resande nu enkelt får möjlighet att handla hållbara varor av högsta kvalitet till bästa pris, säger Jonas Strömvall, fastighetschef på Lidl Sverige.

Den nya butiken är byggd i enlighet med Lidls nya butikskoncept. Den har ljusa luftiga lokaler och en försäljningsyta på cirka 1 200 kvadratmeter. Direkt vid ingången möts kunderna av nygräddat bröd och ett frukt- och grönttorg. Byggnaden är miljöcertifierad till Miljöbyggnad Silver.

Lidl fortsätter ta marknadsandelar i Sverige och växer idag snabbare än övriga branschen. Enligt årsredovisningen för 2019/20 som släpptes nyligen växte Lidl tre gånger snabbare än övriga marknaden. Trots den snabba tillväxten minskade livsmedelskedjan sitt totala klimatutsläpp med 4,6 procent under förra året.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl har dubblerat takten i arbetet för minskat matsvinn29.9.2020 14:32:28 CESTPressmeddelande

Lidl Sverige har under verksamhetsårets första sex månader tagit vara på 85 procent mer mat varje månad jämfört med snittet föregående år. Hittills i år har 868 ton mat räddats genom riktade åtgärder i butik och matdonationer, vilket är nästan lika mycket som under hela föregående verksamhetsår. Lidl tar därmed ytterligare steg mot att uppnå målet om att halvera matsvinnet till 2025 och fortsätter redovisa matsvinnet öppet i såväl antal ton som procentandel av försäljningen.

Från krisläge till internationell export: Lidl Sverige tar Hammars Bryggeri till nya marknader22.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Hammars Bryggeri i Närke blev liksom många svenska mat- och dryckesproducenter hårt drabbade när coronapandemin slog till i våras. Genom en debattartikel i Expressen undertecknad Lidl Sverige kom de i kontakt med livsmedelskedjan och fick på rekordtid till ett avtal som innebar en fördubbling av antal återförsäljare. Nu står de inför expansion utomlands.

Från nödrop till succé på Lidl: Över en miljon sålda varor från små, svenska matproducenter22.9.2020 09:47:50 CESTPressmeddelande

På mindre än fyra månader har nu över en miljon produkter från Lidls nya svenska leverantörer sålts, runt om i livsmedelskedjans 198 butiker. Det var i mars, mitt under coronapandemins upptakt, som Lidl besvarade ett nödrop från ett stort antal små, svenska matproducenter. Nu tittar livsmedelskedjan på hur man kan fördjupa samarbetet och lyfta in produkter i det ordinarie sortimentet.

Sju dagar kvar att söka 11 miljoner för mer hållbara livsmedelssystem7.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Just nu pågår jakten på projekt som kan ge snabbare omställning till mer hållbara livsmedelssystem. Hållbarhetsakuten är årets tema för Lidl Future Initiatives där 11 miljoner kronor delas ut till utvalda tidskritiska projekt utanför den egna verksamheten. Stora som små projekt med hållbarhet i fokus kan söka stöd fram till den 13 september. Fem av Sveriges ledande experter står redo att granska inkomna ansökningar. Pengarna har Lidls kunder bidragit med genom en prishöjning på plastpåsar.