Premiär för Lidls första butik i Mölnlycke
Lidl Sverige växer i snabb takt och öppnar idag sin efterlängtade butik i Mölnlycke. Med en försäljningsyta på över tusen kvadratmeter erbjuds kunderna ett stort utbud av bland annat nygräddat bröd, färsk frukt och grönt, kött från Sverige och delikatesser från hela världen. Butiken i Mölnlycke blir Lidls 204:e butik i Sverige.

Lidl fortsätter att expandera i Sverige och växte under förra året snabbare än övriga branschen, för femte året i rad. I dag slår livsmedelskedjan upp dörrarna till sin efterlängtade första butik i centrala Mölnlycke. Butiken ligger på bottenplan och har en försäljningsyta på 1 100 m2 - inklusive en kundparkering med cirka 40 parkeringsplatser. Den nya butiken har byggts utifrån Lidls butikskoncept med fokus på ljusa och luftiga lokaler. Butiken har 29 anställda.
-Vi har under en längre tid letat efter det rätta läget i området. Tidigare har det bara funnits högprisbutiker i området, vilket lett till att Mölnlyckebor behövt åka långt för att handla hos oss. Nu har vi kunnat öppna på en perfekt plats där våra kunder dessutom kan passa på att göra andra ärenden när de handlar, säger Christian Pantung, Försäljningschef på Lidl Sverige.
-Det här är en mycket efterlängtad butiksöppning för oss men framför allt för våra kunder. Från start har vi, tillsammans med övriga fastighetsägare, fått möjligheten att vara med och utveckla fastigheten, allt från utformningen av butiken till gemensamma ytor för personalen, säger Christoffer Wennergren, Fastighetschef på Lidl Sverige.
Den nya butiken ligger i en 3D-fastighet, en byggnad där våningsplan inom samma fastighet kan ha olika ägare. Fördelarna med 3D-fastigheter är bland annat att byggnader och anläggningar i stadskärnor kan användas mer effektivt, till exempel genom att befintliga hus byggs på med ytterligare våningsplan eller att det byggs bostäder, affärer och kontor. Belägen i centrala Mölnlycke blir butiken granne med 87 moderna lägenheter där miljö och hållbarhet står i fokus.
Mölnlyckebutiken invigdes med bandklippning, en kock på plats som bjöd på smakprov från sortimentet och baristakaffe från Lidl.
Ansvarig etablerare: Emelie Strömblad, Lidl Sverige
Ansvarig byggprojektledare: Jonas Söderberg, Lidl Sverige
Nyckelord
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder






Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 205 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Succé på 100-wattaren: ”Sån är Lidl” vinner 75-wattare3.2.2023 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Under gårdagen presenterades vinnarna i årets upplaga av 100-wattaren, en tävling som belönar kommunikation som skapat en bevisad effekt bland målgruppen. På galan tog Lidl Sverige hem det prestigefyllda priset 75-wattaren i kategorin årets konsumentkampanj för sitt koncept ”Sån är Lidl”.
Lidls kaffe smakar bäst enligt test3.2.2023 10:00:00 CET | Pressmeddelande
När Göteborgs-Posten testar mellanrostat bryggkaffe hamnar Lidls eget kaffe Bellarom Mellanrost i topp. Med omdömen som ”välkomponerat kaffe” och en ”ganska intensiv smak” placerar sig Bellarom på en delad förstaplats med fyra fyrar.
Succén tillbaka i Lidl Plus – vinn mat för ett helt år1.2.2023 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag drar Lidl Sverige igång den andra upplagan av sommarens succé – tävlingen där förstapriset är att handla gratis på alla Lidl-butiker i Sverige under ett helt år. Tävlingen riktar sig till kundmedlemmar i Lidl Plus, och pågår till och med den 28 februari.
Lidl Sverige lanserar en exklusiv kollektion med stylingverktyg för håret26.1.2023 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl och Rita Ora vill visa hur enkelt det är att lyckas med hårstyling hemma. ”New styles everyday” är en exklusiv kollektion som består av högkvalitativa verktyg för alla tillfällen – till ett lågt pris.
Lidl Sverige satsar på medveten kosthållning med stöd i vetenskapen25.1.2023 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Med målet att göra det enklare för kunderna att välja en hälsosam kost tar Lidl Sverige nu steg för att ytterligare utveckla bland annat sortimentet och erbjuda ett större urval av veganska och vegetariska livsmedel. Samtidigt lanserar livsmedelskedjan mål om att öka andelen växtbaserade proteinkällor. Lidl Sverige kommer också att öka sitt sortiment av säsongsbaserade samt lokala och ekologiska råvaror, i linje med den nya globala policyn ”Medveten kosthållning” som har stöd i vetenskapliga insikter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum