Premiär för lokalproducerad el i större skala

Kan en liten ort eller ett litet område bli helt självförsörjande på el utan att tappa i komfort och enkelhet? Svaret på denna fråga kommer snart. E.ON planerar nämligen att göra ett test i stor skala med ett mikronät där lokal elproduktion ska förse ett helt område med el. Experimentet blir det första i sitt slag i Sverige.

- När vi ser in i framtiden ser vi att lokala energisystem kommer att växa upp, system som bygger på bland annat solkraft och vindkraft, säger projektledaren Jennie Sjöstedt på E.ON.

Men det krävs mer än så, om man som kund vill ha säker och kontinuerlig tillgång till el. Avancerad styr- och reglerteknik ska se till att rätt mängd el kommer ut på nätet och när det inte blåser eller om solen inte skiner, måste andra energikällor kopplas in.

- Vi ser just nu en snabb utveckling inom teknik i stort. Solceller blir effektivare, styr- och reglerteknik kan göra mer, batteritekniken tar kliv, vindkraftverk bli ännu bättre och efterfrågan kommer att öka att den energi kunden använder ska komma från en ansvarsfull produktion och gärna nära i geografin, fortsätter Jennie Sjöstedt.

E.ON har därför beslutat att testa ett lokal energisystem och mikronät i full skala där kunderna i ett område får allt detta.

- Vi kommer att göra allt, utom att klippa anslutningen till det stora elnätet. Naturligtvis påverkas inte kundens kostnader av testet. Skulle något gå fel under provperioden, ska kunderna inte märka det, säger Jennie Sjöstedt.

E.ON kommer att välja en av tre platser i landet, Åstön utanför Sundsvall, Figeholm norr om Oskarshamn eller Baskemölla på Österlen i Skåne.

- Vi kommer att presentera projektet på alla tre platserna. Det är viktigt att ha kunderna med sig i en sådan här satsning, ett lokalt energisystem bygger på ett lokalt engagemang, avslutar projektledaren Jennie Sjöstedt.

Projektet har redan presenterats vid Åstön, och på övriga orter enligt följande:

Figeholm: Tisdagen den 27 oktober, kl 18-20 i Höganäslokalen.

Baskemölla: Onsdagen den 28 oktober, kl 18-20 i Svinalängan.

För anmälan och mer information kontakta: Johan Aspegren, kommunikationsansvarig E.ON Elnät, 070-6555875

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har 3 300 medarbetare i Norden och omsatte under 2014 drygt 34 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerade 66 miljarder kronor i Norden mellan 2006 och 2013. 2014 gjorde vi fortsatta investeringar som kopplar till vårt långsiktiga förvaltande och utvecklande av svensk energiproduktion, samt i utvecklingsprojekt inom hållbara städer samt smarta nät.

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.