Premiär för ny grön Lidl-butik i Karlskoga

Idag slog Lidl upp dörrarna till sin andra butik i Karlskoga. Detta är den åttonde Lidl-butiken i Sverige som certifierats enligt det internationella miljöklassificeringssystemet Breeam. Butiken ligger i östra delen av kommunen på Saxlyckevägen och kommer erbjuda kunderna ett brett sortiment av högsta kvalitet.

Butikschef Alexandra klippte bandet till Lidls 194:e butik i Sverige

Den första Karlskoga-butiken öppnade redan 2003 och var en av Sveriges första Lidl-butiker. Idag, 16 år senare, öppnade den andra butiken, på Saxlyckevägen 11 intill E18.

– Det finns en stor efterfrågan på Lidl i Karlskoga, därför är det roligt att vi äntligen har öppnat vår nya butik. Den ligger bra till, inte minst för alla pendlare som enkelt kan svänga in och handla på vägen hem från jobbet. Extra bra är att kunder med elbil kan passa på att ladda vid någon av våra snabbladdstationer, säger Sebastiano Sacilotto, försäljningsdirektör på Lidl Sverige.

Butiken har en försäljningsyta på 1 300 kvadratmeter och är byggd efter Lidls nya koncept med fokus på ljusa och luftiga lokaler. Den ligger lättillgängligt nära både bostäder och trafikleder.

– Vi fortsätter växa för att möta den ökade efterfrågan på ett alternativ till de dominerande högpriskedjorna. Med den här öppningen närmar vi oss butik nummer 200 i Sverige, bara sex kvar nu, avslutar Sebastiano Sacilotto.

Den nya butiken blir också certifierad enligt det internationella miljöklassificeringssystemet BREEAM. Butiken är utrustad med solceller på taket och stora fönsterpartier för att dra nytta av dagsljuset. Solcellerna förser butiken med el och gratis snabbladdning för kunder som har elbil- eller cykel. Utanför finns ekozoner för att insekter och smådjur ska trivas samtidigt som den biologiska mångfalden säkras.

Lidl fortsätter ta marknadsandelar i Sverige och växer idag snabbare än övriga branschen. Trots den snabba tillväxten minskar livsmedelskedjan sitt totala utsläpp.

Butikschef Alexandra klippte bandet till Lidls 194:e butik i Sverige
Hela gänget redo att ta emot Karlskogaborna
Här snabbladdar elbilsägarna gratis
Långa köer på torsdagsmorgonen

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 194 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl och Nordic Choice Hotels i branschöverskridande rekryteringssamarbete - ska säkra tillgången på livsmedel och jobb23.3.2020 07:30:00 CETPressmeddelande

Lidl Sverige startar ett unikt branschöverskridande samarbete med Nordic Choice Hotels och rekryterar medarbetare som blivit varslade på grund av krisen i besöksnäringen. Syftet är att tillfälligt stärka upp den befintliga personalstyrkan för att kunna säkerställa att butiker kan hållas öppna och att varuförsörjningen fungerar som den ska.

Lidl lanserar Next Level - ett klimatneutralt veganalternativ för köttälskare11.3.2020 07:58:41 CETPressmeddelande

Lidl Sverige storsatsar på att utöka sitt sortiment av växtbaserade produkter och lanserar nu ett egenutvecklat, klimatneutralt vegansortiment - Next Level. Med lanseringen möter Lidl svenskarnas ökande efterfrågan på veganska och klimatsmarta alternativ till kött. De första produkterna i sortimentet, en burgare och en färs, är ännu ett steg i arbetet med att minska klimatpåverkan utan att ge vika på smak, kvalitet och prisvärdhet.