Premiär för ny grön Lidl-butik i Karlskoga

Idag slog Lidl upp dörrarna till sin andra butik i Karlskoga. Detta är den åttonde Lidl-butiken i Sverige som certifierats enligt det internationella miljöklassificeringssystemet Breeam. Butiken ligger i östra delen av kommunen på Saxlyckevägen och kommer erbjuda kunderna ett brett sortiment av högsta kvalitet.

Butikschef Alexandra klippte bandet till Lidls 194:e butik i Sverige

Den första Karlskoga-butiken öppnade redan 2003 och var en av Sveriges första Lidl-butiker. Idag, 16 år senare, öppnade den andra butiken, på Saxlyckevägen 11 intill E18.

– Det finns en stor efterfrågan på Lidl i Karlskoga, därför är det roligt att vi äntligen har öppnat vår nya butik. Den ligger bra till, inte minst för alla pendlare som enkelt kan svänga in och handla på vägen hem från jobbet. Extra bra är att kunder med elbil kan passa på att ladda vid någon av våra snabbladdstationer, säger Sebastiano Sacilotto, försäljningsdirektör på Lidl Sverige.

Butiken har en försäljningsyta på 1 300 kvadratmeter och är byggd efter Lidls nya koncept med fokus på ljusa och luftiga lokaler. Den ligger lättillgängligt nära både bostäder och trafikleder.

– Vi fortsätter växa för att möta den ökade efterfrågan på ett alternativ till de dominerande högpriskedjorna. Med den här öppningen närmar vi oss butik nummer 200 i Sverige, bara sex kvar nu, avslutar Sebastiano Sacilotto.

Den nya butiken blir också certifierad enligt det internationella miljöklassificeringssystemet BREEAM. Butiken är utrustad med solceller på taket och stora fönsterpartier för att dra nytta av dagsljuset. Solcellerna förser butiken med el och gratis snabbladdning för kunder som har elbil- eller cykel. Utanför finns ekozoner för att insekter och smådjur ska trivas samtidigt som den biologiska mångfalden säkras.

Lidl fortsätter ta marknadsandelar i Sverige och växer idag snabbare än övriga branschen. Trots den snabba tillväxten minskar livsmedelskedjan sitt totala utsläpp.

Butikschef Alexandra klippte bandet till Lidls 194:e butik i Sverige
Hela gänget redo att ta emot Karlskogaborna
Här snabbladdar elbilsägarna gratis
Långa köer på torsdagsmorgonen

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer24.6.2020 12:48:58 CESTPressmeddelande

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.