Premiär för nya föreställningar med Cirkus Skansen

I 44 år har det funnits barncirkus på Skansen. Nu är det dags för en ny säsong och de medverkande cirkusartisterna, som är mellan 13 och 18 år gamla, bjuder på en klassisk cirkusföreställning med inslag av nycirkus. Det ryms också humor och spänning, en clown, magiker och lindans och mycket mera i föreställningen. Premiär söndag 14 januari med öppet genrep på lördag den 13 januari kl 15.00

Cirkusensemble. Foto: Einar Odencrantz/Skansen

Cirkusdirektör Senorita Felice tar med sina unga stjärnskott på en magisk resa i cirkusens värld där barnen möter den svävande Miss L i sin trapets, clownen Lilla Lily och balanskonstnären La Tarantella på sitt spindelnät av linor. De får se världens starkaste man lyfta världens tyngsta föremål och piraterna från Karibien som tar fram stormseglen högt över manegens golv. Det blir också se trollkonster, cykling på ett hjul och hisnande repnummer. Föreställningen passar barn mellan 4 - 12 år.

De medverkande cirkusartisterna i år är mellan 13 och 18 år gamla. De underhåller publiken i Bragehallen med en klassisk cirkusföreställning med inslag av nycirkus, där det framförs akter med bland annat trolleri, lindans, trapets, jonglering och enhjuling. Några av artisterna är nya för i år och andra är veteraner som varit med i Cirkus Skansens ensemble i 6-7 år. Alla övar sina konster på olika cirkusskolor i stockholmsområdet när de inte är i Bragehallen och förtrollar publiken där.

Föreställningar varje söndag kl 13.00 och 15.00 i Bragehallen fram till och med 22 april.

Biljetter säljs i huvudentrén och i Skansenbutiken vid Lill-Skansen.
Biljettpriser barn 2-15 år 30 kr  och vuxen 50 kr.

Cirkusensemble. Foto: Einar Odencrantz/Skansen
Jonglör på Cirkus Skansen. Foto: Einar Odencrantz/Skansen
Jonglör Cirkus Skansen. Foto: Einar Odencrantz/Skansen

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.

Holger Bloms sjölejonterrass blir Baltic Sea Science Center11.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Hur skulle Skansen kunna utnyttja den gamla Sjölejonterrassen som stått oanvänd i många år? Läget mellan Skansen-Akvariet, Galejan och det gamla elefanthuset var för centralt belägen för att stå tom. Zoologiska avdelningens chef Tomas Frisk funderade tillsammans med Skansenchefen John Brattmyhr. De kontaktade Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet och tillsammans började tankarna på ett kunskapsområde om Östersjön, miljön och en plats för lärande att ta form. Arkitekten Katarina Wahlström på KAWA, och landskapsarkitekterna Topia, fick uppdrag att ta fram en programskiss för området.