Premiär för nya Lexus UX 300e – Lexus första EV

Lexus lanserar nu sin första batteridrivna elbil, UX 300e. Världspremiären sker på världens största marknad för elbilar - bilmässan Guangzhou International Automobile Exhibition. Lexus UX 300e delar DNA med fullhybridversionerna av UX-modellen och får en räckvidd på 400 km.

På Tokyo Motor Show tidigare i oktober lanserade Lexus företagets framtida strategi för sin fortsatta elektrifiering. Då debuterade konceptbilen LF-30 som visar företagets visioner för framtidens mobilitet – och nu presenteras den första serietillverkade modellen enligt ”Lexus Electrified”. Nya UX 300e delar teknik och design med övriga elhybridversioner av Lexus UX – men med UX 300e har Lexus också tagit tillvara på och utvecklat de specifika egenskaper som eldriften möjliggör. Det är en bil utvecklas för enastående köregenskaper. Elmotorn ger en naturlig men kvick acceleration och de högeffektiva batterierna, placerade under kupén, ger låg tyngdpunkt och 400 kilometers räckvidd.

Eftersom såväl batteripaket som motor är lågt placerade får UX 300e också en optimerad viktfördelning fram/bak, vilket i kombination med den låga tyngdpunkten ger en mycket bra väghållning. Hjulupphängningen och stöt­dämparna har också anpassats till eldriftens förutsättningar.

Med körlägesväljaren kan föraren anpassa både acceleration och retardation (energiåtervinning) efter eget önskemål. Elmotorns kraft är tillgänglig direkt när ”gaspedalen” trycks ner, medan energiåtervinningen och därmed motorbromsen är ställbar i fyra nivåer med hjälp av rattpaddlar.

För att ytterligare tydliggöra elbilens låga ljudnivå har UX 300e utrustats med extra ljuddämpande material och ytterligare förbättrat isoleringen mot vind- och vägljud. Resultatet är en av de absolut tystaste kupéerna i sin klass. För att ändå ge en känsla för körningen har UX 300e ett ljudsystem (Active Sound Control – ASC) som förmedlar ett naturligt omgivande körljud.

Det nyutvecklade batteripaketet ger en räckvidd (enligt NEDC-standarden) på 400 km. Batterierna har ett system för temperatur­kontroll för att ge bästa prestanda vid både låga och höga omgivande temperaturer. Batterierna är utvecklade enligt samma höga krav på hållbarhet och driftsäkerhet som övriga Lexus-komponenter och det finns också system som kontrollerar laddningen och förhindrar bland annat överladdning.

Föraren kan hålla koll på sin UX 300e via sin smartphone för att se t ex laddstatus, aktuell räckvidd och tid när bilen är fulladdad. Med appen går det också att schemalägga laddningen, starta klimatanläggningen, sitsvärme, defroster med mera.

Säljstart för Lexus UX 300e sker under 2020 och första leveranserna i Sverige sker januari 2021. .

Snabbfakta om Lexus UX300e

Motor
Effekt: 210 hk/150 kW
Vridmoment: 300 Nm