Premiär för nya teknikladdade Audi A6 Avant

Med nya Audi A6 Avant förenas form och funktion med intelligent och intuitiv teknik. Den vässade designen rymmer en interiör med digitala skärmar och intuitiva funktioner som kan skräddarsys efter förarens behov. Rymden har ökat samtidigt som bagageutrymmet är oförändrat på 565-1680 liter trots den sluttande taklinjen. De avancerade säkerhets- och assistanssystemen blir allt mer intelligenta och sammankopplade. Köregenskaperna har optimerats för att ge hög komfort och samtidigt en sportigare känsla, där fyrhjulsstyrning både ökar stabilitet och smidighet. Alla motorer är dessutom elektrifierade med mildhybridsystem för att sänka förbrukningen.

A6 Avant

Form och funktion

Nya A6 Avant fortsätter på samma eleganta linje som tidigare kombimodeller från Audi men har vässats efter märkets nya formspråk med skarpare linjer och kraftfulla konturer, inte minst över hjulhusen som en hyllning till quattrodriften. Med en lång motorhuv, lång hjulbas och svagt sluttande taklinje med takkantsspoiler förstärks intrycket av sportig elegans. Den breda, låga singleframe grillen, de breda strålkastarna och kraftfulla luftintagen förstärker det sportigare uttrycket. I profil gör de tre tydliga linjerna att bilen visuellt ser lägre ut.

Inbjudande rymd och bagageutrymme

Nya Audi A6 Avant är 4,94 meter lång, 1,89 meter bred och 1,47 meter hög. Interiören är ännu större än föregångaren och slår konkurrenterna när det gäller främre och bakre armbågsutrymme  liksom knäutrymmet i baksätet. Trots de sportiga linjerna bibehåller nya A6 Avant storleken på bagageutrymmet jämfört med föregångaren. Bagageutrymmet har en lastbredd på 1 050 mm och en kapacitet på 565 liter som kan ökas till 1 680 liter med ryggstödet nedfällt.

Säkerheten främst –  avancerad ljusteknik och intelligenta förarassistanssystem

A6 Avant kommer med ett omfattande paket med säkerhetssystem inklusive ljusteknik, assistanssystem och passiv säkerhet. LED-strålkastarna är standard med möjlighet till uppgradering till bl.a. HD Matrix LED. I den svenska standarutrustningen ingår dessutom bl.a. MMI Navigation med touch response, adaptiv förarassistans med farthållare, filhållare och kökörningsassistent, där den adaptiva farthållaren kan förutse faktorer som hastighetsgränser, kurvor, rondeller och – om navigatorn är aktiv – även anpassa farten som en del av farthållarfunktionen.  Dessutom ingår turn assist som varnar och bromsar vid vänstersväng, undanmanöverassistent som hjälper till att styra runt hotande frontkollision samt  pre sense city autobroms. Den prediktiva effektivitetsassistenten uppmanar dessutom till en bränsleeffektiv körstil genom att analysera kartdata i förväg och ge impulser genom kännbar feedback i den aktiva gaspedalen.

För säkrare stadskörning erbjuds även assistanspaket City med den helt nya korsningsassistent som varnar och bromsar för korsande trafik, Audi pre sense 360°, dolda vinkeln-varnare, exit warning samt cross traffic assist rear, som varnar och bromsar vid utbackning från exempelvis parkeringsficka. Emergency assist ökar säkerheten genom att den kan upptäcka om föraren inte längre verkar reagerar. Om detta inträffar, varnas föraren både visuellt, med ljud och med vibrationer.  Om föraren trots det fortfarande förblir inaktiv tar systemet över och sätter på varningsblinkers och ser till att automatiskt stanna A6:an i sitt eget körfält.

Elektrifierade motorer med mildhybridteknik

Alla motorer är utrustade med mildhybridteknik som ökar både komforten och kan sänka bränsleförbrukning vid verklig körning. Den remdrivna kombinerade generator/startmotorn (BAS) är hjärtat i mildhybridsystemet. Med 48-voltssystemet kan upp till 12 kW återvinnas som tillförs ett separat litium-jon batteri. Under rätt förhållanden kan nya  Audi A6 Avant rulla fritt med motorn avstängd mellan 55 och 160 km/h och start-stop aktiveras redan vid 22 km/h.

Intuitiv och logisk digital interiör med MMI touch response

Den eleganta och sparsmakade interiören i nya Audi A6 Avant har två helt nya centralt placerade digitala skärmarna som integrerats i en svart panel. Den övre displayen visar framförallt navigationskarta och infotainment medan den nedre skärmen används för att styra klimatanläggning, komfortfunktioner och textinmatning av exempelvis resmål. Tack vare både haptisk och akustisk feedback får föraren en bekräftelse på valda funktioner som gör det snabbt och säkert vid körning. Menyerna är logiska och platta och vissa funktioner kan byta plats efter eget tycke, precis som i en smartphone.

Med MMI navigation plus ingår även den helt digitala Audi virtual cockpit. Den 12.3-tums stora skärmen visar informationen direkt i förarens blickfält och funktionerna styrs säkert från multifunktionsratten. Naturlig röststyrning gör det ännu enklare med information som hämtas dels från bilens egen lagrade data men även från molnet. Det flexibla infotainmentsystemet gör det möjligt att lagra upp till sju individuella profiler, där flera förare kan lagra upp till 400 inställningar.

Intelligent navigation, uppkopplad med Audi connect

Med tillvalet MMI Navigation plus lär sig navigationssystemet förarens resmönster och föreslår först resmål utifrån tidigare resvägar. Med Audi connect erbjuds en rad tjänster inklusive Car-to-X. Audi connect key gör att nya Audi A6 kan låsas upp med hjälp av en Android smartphone utrustad med NFC (near field communication). Med myAudi appen sammankopplas dessutom bilen med ägarens mobil där flera tjänster är samlade.

Marknadsintroduktion i september

Försäljningsstarten av Audi A6 Avant kommer att ske under våren.  Marknadsintroduktionen är planerad till september hos de svenska återförsäljarna.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Sportigare och uppkopplad Audi A4 med mildhybridteknik15.5.2019 11:05:49 CESTPressmeddelande

Audis populära storsäljare A4 förnyas och kommer i en sportigare och uppdaterad form. Exteriören följer Audis nya designspråk och interiören är uppgraderad med digital MMI touch-skärm. Flera motoralternativ har elektrifierats med mildhybridteknik (MHEV) som ökar komforten och sänker förbrukningen. Detsamma gäller för Audi S4 TDI, som för första gången är bestyckad med V6 TDI-motor, 48-volts elsystem och eldriven kompressor som gör accelerationen ännu mer direkt. Kombinationen av kraft, vridmoment och effektivitet är unikt i segmentet. Robusta A4 allroad quattro gör modellfamiljen komplett.

Mobilitet för megastäder: Audi AI:ME15.4.2019 10:28:49 CESTPressmeddelande

Audi visar upp ett visionärt eldrivet mobilitetskoncept för framtidens megastäder under Auto Shanghai 2019. Konceptbilen som kallas Audi AI:ME är kompakt till det yttre med en rymlig futuristisk interiör och möjlighet att köra autonomt på nivå 4. Det gör att passagerarna kan disponera tiden som de vill i bilen. Audi AI:ME är därför utrustad med en palett av högteknologiska funktioner för kommunikation, underhållning och skön avkoppling. Med Audi on demand fortsätter Audi dessutom att satsa på koncept för mobilitetstjänster.

Audi-premiärer på bilsalongen i Shanghai11.4.2019 09:14:31 CESTPressmeddelande

Audi inleder med två världspremiärer och en rad nationella nyheter när bilsalongen Auto Shanghai 2019 slår upp portarna den 16 april. Först ut är den visionära och eldrivna konceptbilen Audi AI:ME som visas tillsammans med ytterligare två elbilar: Audi e-tron* och Q2L e-tron. Den senare har utvecklats specifikt för den kinesiska marknaden och byggs i fabriken i Foshan. Audi Q2L e-tron levereras till de första kunderna redan i sommar.