Premiär för nya Volkswagen e-up! – nu med längre räckvidd och lägre pris

På bilsalongen i Frankfurt, 10-22 september, premiärvisar Volkswagen den senaste versionen av eldrivna e-up!. Den smidiga bilen är idealisk i staden och att pendla med. 70 % högre batterikapacitet ger nu en räckvidd upp till 260 km. Med e-up! gör Volkswagen också e-mobiliteten överkomlig för fler. Grundpriset i Sverige startar på 273 600 kronor, innan avdragen klimatbonus, vilket är ett lägre grundpris jämfört med föregångaren.
Nya Volkswagen e-up! får avsevärt längre räckvidd: upp till 260 km.
  • 70 % ökad batterikapacitet: från 18,7 till 32,3 kWh
  • Avsevärt längre räckvidd för vardaglig körning: 260 km (WLTP)
  • Snabbladdning: 0 till 80 % på endast 60 minuter med 40 kW-snabbladdning
  • Lägre grundpris: 273 600 kronor, innan avdragen klimatbonus
  • Kvick och smidig: 0-100 km/h på 11,9 sek
  • Mångsidig: Fyra dörrar, fyra säten och ett bagageutrymme på upp till hela 941 liter
  • Förstklassig utrustning: Automatisk klimatanläggning, Lane Assist, maps + more
  • App: Batterihantering och navigation via smartphone
  • Lång garanti på batteriet: 8 år eller 160 000 km
  • Nedräkningen har börjat: Försäljningstart i början av oktober

Trots sina kompakta yttermått är e-up! en fullfjädrad bil för fyra. Den erbjuder smart mobilitet och utsläppsfri körning – för företag, som företagsbil och för privatpersoner.

Nya battericeller med betydligt högre energikapacitet har förlängt räckvidden för e-up! ytterligare. Batterikapaciteten har utökats från 18,7 till 32,3 kWh (+70 %). I vardagliga körsituationer och under gynnsamma förhållanden ger detta bilen en räckvidd upp till 260 km, enligt WLTP (föregångaren: 160 km enligt WLTP). Elförbrukningen förväntas ligga på 12,7 kWh/100 km.

Vid snabbladdning tar det endast 60 minuter att ladda batteriet från 0 till 80 % via en 40 kW-likströmssnabbladdare. Att ladda batteriet fullt via en laddbox (för laddning hemma) eller en allmän laddningsstation (3,6-7,2 kW växelström) går på 4 till 5 timmar. Laddningen kan förprogrammeras, startas och avbrytas via en smartphone och appen ”maps + more” (standard) liksom via appen We Connect (tillval). Via båda dessa appar kan man även styra det stationära luftkonditioneringssystemet (standard) i e-up!.

Körglad och ekonomisk

e-up! erbjuder inte bara miljömässiga fördelar utan är dessutom kul att köra. Bland annat tack vare bilens låga tyngdpunkt, som i sin tur beror på att batteriet integrerats i golvet. Den 61 kW starka elmotorns maximala vridmoment finns tillgängligt så fort man börjar köra – från första metern. Accelerationen 0-100 km/h klaras av på 11,9 sekunder och topphastigheten ligger på 130 km/h.

Nya e-up! gör dessutom att e-mobiliteten blir mer överkomlig rent ekonomiskt. Det som gjort det lägre priset möjligt är de stordriftsfördelar som de höga produktionsvolymerna innebär. Volkswagen planerar att ha fler elbilar än någonsin i sitt modellutbud och när det gäller e-up! pekar prognoserna på att tillverkningsvolymen kommer att öka betydligt jämfört med föregångaren.

Generös standardutrustning

Med e-up! erbjuder Volkswagen en mångsidig fyrdörrarsbil med elegant design och generös standardutrustning. I denna ingår bland annat:

• Bluetooth handsfree
  • Automatväxellåda
  • 2D-instrumentpanel i ”Black Cube”
  • Automatisk luftkonditionering ”Climatronic”
  • Filhållningsassistenten ”Lane Assist”
  • LED-varselljus i C-formad eldriftsdesign
  • ”maps + more dock” som smartphonedocka med Bluetooth och laddning
  • Appen ”maps + more” gör det möjligt att integrera sin smartphone med bilen fullt ut (inklusive batteristatusdisplay och batterihanteringssystem, navigationsenhet som också visar laddningsstationer, avläsning av vägmärken, funktion för insamling av färddata, och integrering av multimedialt innehåll)
  • Sätesklädsel i ”Fusion Grey”-design
  • Röststyrning av navigationssystemet och radion
  • Volkswagen-emblem i ny design
  • Centrallås, farthållare, parkeringssensorer

Med tillvalspaket och enskilda komponenter erbjuder e-up! många möjligheter till individuell anpassning. ”e-up! style”, en ännu mer förfinad version av Volkswagens minsta eldrivna modell, kommer också att erbjudas kunderna. Standardutrustningen för denna version kommer bland annat att vara kompletterad med:

• Tak och sidobackspeglar lackerade i kontrasterande färg (svart eller vitt)
  • 3D-instrumentpanel i ”Sharkskin” med blå bakgrundsbelysning
  • Instegslister i aluminium fram, prydda med ”e-up”-logo
  • 15"-lättmetallfälgarna ”Blade”
  • Tonade rutor
  • Tröskellister lackerade i karossfärgen
  • Sätesklädsel i ”Cross”-design

Den utsläppsfria kompaktbilen erbjuder förvånansvärt mycket plats ombord för fyra personer. Även bagageutrymmet imponerar; med variabelt lastgolv, ett asymmetriskt nedfällbart baksäte som ger stor flexibilitet, och med en volym på 251 liter med passagerare i baksätet. Med fällda baksäten växer bagageutrymmet till SUV-liknande 941 liter.

Lägre pris än föregångaren − säljstart i början av oktober

E-mobiliteten ges olika former av subventioner och stöd runt om i världen. I Sverige klassas eldrivna e-up! som klimatbonusbil, vilket ger en preliminär statlig bonus på 60 000 kronor för privatköpare. Det lägre priset jämfört med föregångaren och klimatbonusen gör e-up! till en attraktiv bil också ur ett ekonomiskt perspektiv.

Nya e-up! släpps för beställning på den svenska marknaden i början av oktober. Det rekommenderade cirkapriset på den svenska marknaden är 273 600 kronor (med klimatbonus: 213 600 kronor). I samband med försäljningsstarten kommer det också att öppnas ett attraktivt erbjudande för privatleasing via Volkswagen Financial Services. De första bilarna beräknas komma till Sverige under första kvartalet 2020.

Volkswagens batterigaranti på 8 år eller 160 000 km svarar för ännu bättre ekonomisk trygghet.

Nya Volkswagen e-up! får avsevärt längre räckvidd: upp till 260 km.
Trots sina kompakta yttermått är e-up! en fullfjädrad bil för fyra.
Snabbladdning 0 till 80 % tar endast 60 minuter.
e-up! erbjuder smart mobilitet och utsläppsfri körning.