Premiär för Porsche Center Linköping – med det nya Destination Porsche-konceptet.

Porsche expanderar för att möta växande efterfrågan på den svenska marknaden. Den 25 februari invigs Sveriges elfte Porsche Center - en fullserviceanläggning som är skapad utifrån ett helt nytt koncept med en unik kundupplevelse i centrum.

Porsche har en stark tillväxt i försäljningen på den svenska marknaden. På mindre än tio år har märket fyrdubblat sin försäljningsvolym till en nivå på 2 390 nybilsregistreringar under 2021. Samtliga modellserier bidrar till framgångarna, med ökad försäljning av såväl märkets klassiska sportbilar 911 och 718 som laddhybrid-versionerna av Cayenne och Panamera, samt de helelektriska Taycan-modellerna.

För att möta den växande efterfrågan öppnas en helt ny fullserviceanläggning i Östergötland. Porsche Center Linköping blir Sveriges elfte Porsche Center och vid invigningen den 25 februari är man först i Norden med det nya Destination Porsche-konceptet. Det moderna modulära konceptet har en ny design, både exteriört och interiört, som är utvecklad med särskilt fokus på en unik produktupplevelse.

– Ett besök hos Porsche Center Linköping ska erbjuda våra befintliga kunder och de som drömmer om att äga en Porsche en unik upplevelse, säger Rickard Magnusson, VD, Hedin Performance Cars. Vi har sett fram emot den här dagen när vi äntligen får öppna dörrarna och kan välkomna våra kunder hit.

Porsche Center Linköping har en generös atmosfär som bjuder på en mer emotionell känsla än ett konventionellt showroom. Highlight-presentationer av utvalda bilmodeller ger anläggningen ett tydligt fokus, med goda möjligheter till fördjupning i den fascinerande historien om varumärket och dess produkter med hjälp från digitala interaktiva element.

Porsche Center Linköping är en fullserviceanläggning för försäljning av nya bilar och Porsche Approved, som har utökad servicekapacitet med hela 6 verkstadsplatser, samt en modern rekondavdelning och däckförvaring. Anläggningen har även en s.k. Exclusive Fitting Lounge, en särskild avdelning för Porsche Exclusive Manufaktur och dess individuella anpassning av bilar direkt från fabrik. I direkt anslutning till anläggningen finner kunderna även högprestandaladdare för märkets helelektriska sportbilar.

– Försäljningen av nya Porsche och Porsche Approved-bilar fortsätter att öka i Sverige. Porsche Center Linköping är ett välkommet tillskott i den växande gruppen av fullserviceanläggningar, säger Håkan Nilsson, försäljningschef, Porsche Sverige.

Porsche Center Linköping är först ut i Norden med det nya konceptet "Destination Porsche". (Bild: Porsche Center Dortmund)
Med Destination Porsche-konceptet blir Porsche Center Linköping en plats för kommunikation och inspiration.
Verkstaden visualiseras genom ett stort fönster i loungen.
Porsche Center Linköping blir en mötesplats för befintliga kunder och de som drömmer om att äga en Porsche.
Dynamiska linjer med inspiration från racerbanor återspeglar motorsporttraditionen hos Porsche.
Kundens väg hos nya Porsche Center Linköping går genom olika utbytbara temamoduler.
– Porsche Center Linköping är ett välkommet tillskott i den växande gruppen av fullserviceanläggningar, säger Håkan Nilsson, försäljningschef, Porsche Sverige.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2021 registrerades 2 390 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör ca 60 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Terrängsportbil med vinnargener - nya Porsche 911 Dakar17.11.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Porsche firar en extraordinär världspremiär på Los Angeles Auto Show: nya Porsche 911 Dakar är lika bekväm i terräng som på motorvägar. Den exklusiva modellen, med en begränsad upplaga på endast 2 500 exemplar, visar inte bara de närmast gränslösa möjligheterna med konceptet Porsche 911, utan påminner även om Porsches första totalseger i 1984 års Paris-Dakar Rally. Den historiska segern är också en milsten på grund av införandet av fyrhjulsdrift för första gången i Porsche 911. Det är också anledningen till att nya 911 Dakar erbjuds med tillvalet Rally Design Package, som en erinran om den ikoniska vinnarbilen

Nya Porsche 718 Style Edition2.11.2022 07:18:00 CET | Pressmeddelande

Fräscha färger och harmoniska kontraster kännetecknar nya Porsche 718 Boxster Style Edition och 718 Cayman Style Edition. De båda mittmotormodellerna har alltid stått för en perfekt kombination av körglädje och praktisk användarvänlighet. Med Style Edition presenterar Porsche nu en exklusiv variant för kunder som uppskattar spektakulär design. Det är särskilt tydligt i valet av färgen Ruby Star Neo, en modern tolkning av Ruby Star-lackeringen på den legendariska Porsche 911 Carrera RS av 964-generationen. Exklusiva detaljer särskiljer modellerna Även om Porsches kunder väljer en annan färg till sin Style Edition-modell än Ruby Star Neo, särskiljer sig de nya varianterna tydligt från övriga 718-modeller. Till exempel har de nya modellerna svarta högglanslackerade 20-tums 718 Spyder-fälgar och navkåpor med Porsche-vapnet i färg. Style Edition-modellerna känns också igen på avgassystemets svarta ändrör och på att namnet ”Porsche” är skrivet med silverfärgad text baktill. På Porsche 718 Bo