Premiär för ”Smaka på Vemdalen” – årets stora matnyhet i fjällen

Evenemanget ”Smaka på Vemdalen” är en hyllning till Vemdalens matkultur. Tio dagar fulla av spännande smaker och kulinariska upplevelser 11-20 mars för alla skidåkande foodies i Vemdalen som får möjlighet att prova mat från ett flertal mathantverkare och kockar under sin skidresa. Det senast dygnet har det kommit 15 cm snö i Vemdalen och prognosen ser ut att bjuda på mer, tillsammans med sol, vilket ger fina förutsättningar för premiären måndag den 11 mars.

Mat från Bräjks i Björnrike, Vemdalen

- Skidåkning och god mat går hand i hand och är ett bra recept på en lyckad semester. Med satsningen på Smaka på Vemdalen vill vi stärka Vemdalens position som matresmål med skidåkningen som given huvudaktivitet,  säger Anders Lundqvist, destinationschef för SkiStar i Vemdalen.

I Vemdalen finns över 30 matställen (restauranger/caféer) utspridda på Vemdalsskalet, i Björnrike och i Klövsjö/Storhogna. Varje restaurang som deltar i evenemanget har satt ihop en specialkomponerad 2-rättersmeny som bara kommer finnas under dessa dagar. Priset är kraftigt reducerat för att fler ska kunna njuta av riktigt bra mat under sin fjällsemester.

- Vi har många dedikerade mathantverkare och kockar i Vemdalen och det här är ett sätt som vi arbetar tillsammans för att lyfta smakupplevelser som en del av helhetsupplevelsen när man åker till fjällen. Det säger Marcus Ståhl, vd Destination Vemdalen som tillsammans med lokala restauranger och mathantverkare arrangerar ”Smaka på Vemdalen”.

För mer information:

Anders Lundqvist, Destinationschef SkiStar Vemdalen Tel. +46 70 235 68 09

Om "Smaka på Vemdalen": Marcus Ståhl, VD Destination Vemdalen. Telefon: 0708-25 25 44marcus@vemdalen.se

Mat från Bräjks i Björnrike, Vemdalen

Äggstra bra påskväder i fjällen11.4.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Alla väderprognoser visar att vädret kommer vara på topp under påsken i fjälltrakterna. Den senaste tidens påfyllning av vårsnö och kalla nätter har gjort att skidåkningen under den sena påsken har ovanligt fina förutsättningar. Snödjupet på SkiStars Skandinaviska skidorter visar på mellan 85-115 cm och det ackumulerade snödjupet under säsongen är i närheten av förra årets exceptionella mängder i Sälen, Vemdalen och Åre.

SkiStar Winter Games Sälen – vinterns stora skidfest fortsätter utvecklas med landslagsstjärnorna5.4.2019 08:56:03 CESTPressmeddelande

SkiStar Winter Games i Sälen som i år kickstartar tisdag 9 april med svenska mästerskapet i storslalom är för många i svenska skidvärlden den absoluta höjdpunkten på säsongen. Här möts blivande stjärnor och dagens elit med de svenska landslagsåkarna som självklart deltar. Det ständigt växande evenemanget utökas nu med två nyheter, en lagparallell-tävling där landslagsåkare deltar, och utomhus-afterski som avslutar vinterns stora skidfest.

Säsongsavslutningen i Åre utökas med ännu fler boenden och Åre Sessions-artister2.4.2019 10:22:24 CESTPressmeddelande

Med mindre än en månad kvar och för tredje året i rad lockar säsongsavslutningen Åre Winter Finale 25-28 april ännu fler stora artister genom Åre Sessions. Tunga namn som Timbuktu & Damn!, Ceasars, Sarah Klang, Little Simz, Seinabo Sey och Fricky är klara sedan tidigare, nu får de sällskap av nio akter till och fastställer lineupen för festivalens tredje upplaga. Centrala Åre har varit nästintill fullbokat 2017 och 2018, nu öppnas det upp för fler boenden att boka och mer skidåkning under avslutningshelgen.

SkiStar bygger världens längsta gondol mellan Sälen och Trysil1.4.2019 07:05:00 CESTPressmeddelande

Med cirka en månad kvar av skidsäsongen släpper SkiStar en av sina stora nyheter för vintersäsongen 19/20: Norges och Sveriges största skidorter, Trysil och Sälen, kommer att bindas samman med en 45 km lång, världsunik gondolbana och bilda SkiStar Trysil Sälen Resort. Gondolliften sträcker sig över två länder och är en del av utvecklingen kring Scandinavian Mountains Airport som invigs i december 2019. Flygplatsen ligger mindre än 10 minuter från Hundfjället i Sälen och 40 minuter från Trysil.