Premiär för Sollentunas gröna matbutik

Lidl fortsätter att växa i Sverige och öppnade under torsdagen sin 191:a butik i Edsberg, Sollentuna. Därmed är Lidl nio butiker från att nå målet 200 butiker 2020. Öppningen lockade många förväntansfulla och skapade långa köer tidigt på torsdagsmorgonen. Lidls 191:e butik i Sverige drog många nyfikna kunder och invigdes med bandklippning, provsmakningar, barnaktiviteter och massor med öppningserbjudanden.

Sollentunas nya gröna matbutik drog hundratals nyfikna

– Detta är en mycket viktig och efterlängtad butiksöppning för oss. Vår affärsidé är att erbjuda varor av högsta kvalitet till bästa pris och det känns enormt roligt att kunna ge ännu fler Sollentunabor möjligheten att veckohandla högkvalitativ mat och ändå ha pengar kvar till annat, säger Sebastiano Sacilotto Försäljningsdirektör Lidl Sverige.

Lidl leder hållbarhetsarbetet i dagligvarubranschen och jobbar intensivt med att minska klimatpåverkan för hela verksamheten, från bygge till butikshylla. Butiken i Sollentuna är den sjätte Lidl-butiken i Sverige som certifierats enligt det internationella miljöklassificeringssystemet Breeam, utrustad med bland annat med solceller på taket och stora fönsterpartier för att dra nytta av dagsljuset samt rörelsesensorer för all belysning.

Solcellerna på taket förser inte bara butiken med el utan även de kunder som har elbil kan ladda sitt fordon gratis med snabbladdare. I samråd med Sollentuna Kommun har butiksfastigheten dessutom anpassats till omgivningen vad gäller både gestaltning och fasadmaterial.

Genom smart logistik minskas antalet transporter till och från butiken, med endast en leverans per dag, något som medför signifikant mindre utsläpp och bullerstörningar då alla varor som behövs transporteras i samma bil. Sortimentet präglas av hållbarhet och under 2018 växte det ekologiska sortimentet med 75 procent. Cirka 42 procent av varorna i butikerna kommer direkt från svenska leverantörer.

Lidl har sen tidigare en butik på Tistelvägen i Tureberg, Sollentuna som kommer att kompletteras bra av den nya butiken. Närmsta grannar är Rudbecks gymnasium, Gärdesskolan och Sollentuna sim- och sporthall.

Förutom dagens öppning i Sollentuna har Lidl under 2019 öppnat butiker i Caroli i Malmö, Solna Centrum, Vårby, Strängnäs, Råå i Helsingborg, Kista Galleria, Frölunda, Lidingö och Växjö och Karlskrona.

Premiär för Lidls gröna butik i Sollentuna, nummer 191 i Sverige
Johan Eriksson, Regionsdirektör Lidl Sverige, välkomnade Sollentunaborna
Butikschef Camilla Gusfors
Efterlängtad öppning i Sollentuna
Lidl bygger hållbara butiker - Ekozoner på parkeringen
Lidl bygger hållbara butiker - Ekozoner på parkeringen
Snabbladdning för Lidls elbilsburna kunder

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 191 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidls butik på Gotland blir världens första klimatneutrala livsmedelsbutik20.11.2019 08:00:00 CETPressmeddelande

I måndags gjordes ett historiskt handslag när Swedish Green Building Council, SGBC, lämnade över ett certifikat till Lidl som innebär att den nya butiken på Gotland blir världens första klimatneutrala livsmedelsbutik enligt NollC02-certifieringen. Gotlands första Lidl-butik beräknas ska stå klar i juli 2020 och därmed tar Lidl tar ytterligare steg i att minska sin totala klimatpåverkan.

Lidl satsar på digital medarbetarportal med målet att vara branschens bästa arbetsgivare5.11.2019 09:36:46 CETPressmeddelande

Lidl är Sveriges snabbast växande livsmedelskedja och närmar sig 200 butiker under 2020. I november invigs Lidls tredje centrallager i Örebro och våren 2020 invigs det nya huvudkontoret i Barkarby. Som ett steg i att skapa de bästa förutsättningarna för tillväxt och expansion samt de drygt 4200 medarbetarna har Lidl investerat i Benify, en individuellt anpassad medarbetarportal.