Premiär för Svenska Stavhoppstouren

Lördagen den 27 juni är det premiär för Svenska Stavhoppstouren. Då arrangeras den första av fem deltävlingar, premiären hålls i Mölndal och därefter väntar Göteborg (Ullevi) 4/7, Karlskrona 11/7, Täby 18/7 och Norrköping 1/8. Touren är en del i Svensk Friidrotts Prestationscentrum Hopps arbete för att öka den svenska toppbredden i hopp, efter en långsiktig målplan som sträcker sig till 2023.

Den svenska stavtouren kommer bestå av fem deltävlingar där deltagarna samlar poäng utefter sina placeringar. Varje deltävling har prispengar till de tre främsta i dam- respektive herrklass och efter avslutad tour delas en bonus ut till de fem främsta i tourens totalställning.

Touren är öppen för alla som vill delta men starthöjderna i varje deltävling är satta till ca 4.00m för män och 3.30m för kvinnor. Även utländska deltagare är välkomna att tävla men de kommer inte vara berättigade till prispengar.

- Vid sidan av att öka toppbredden har vi tre tydliga mål med touren. Det är att genomföra biomekaniska mätningar vid tre av tourens fem deltävlingar, att minst fem av topp-10 på årsbästalistan deltar vid minst en tourtävling och att ledare och tränare inom stavhopp ska delta vid touren för att utnyttja tävlingarna som mötesplats för diskussion och idéutbyte, säger Gustaf Hultgren, ansvarig för stavhopp vid Svensk Friidrotts Prestationscentrum Hopp.

Mer information och anmälan till respektive deltävling finns på tourens hemsida http://www.stavhoppstour.se/

Gustaf Hultgren, Stavhoppsansvarig Prestationscentrum Hopp
Mail: hultgrengustaf@gmail.com