Premiär för Svenska Stavhoppstouren

Lördagen den 27 juni är det premiär för Svenska Stavhoppstouren. Då arrangeras den första av fem deltävlingar, premiären hålls i Mölndal och därefter väntar Göteborg (Ullevi) 4/7, Karlskrona 11/7, Täby 18/7 och Norrköping 1/8. Touren är en del i Svensk Friidrotts Prestationscentrum Hopps arbete för att öka den svenska toppbredden i hopp, efter en långsiktig målplan som sträcker sig till 2023.

Den svenska stavtouren kommer bestå av fem deltävlingar där deltagarna samlar poäng utefter sina placeringar. Varje deltävling har prispengar till de tre främsta i dam- respektive herrklass och efter avslutad tour delas en bonus ut till de fem främsta i tourens totalställning.

Touren är öppen för alla som vill delta men starthöjderna i varje deltävling är satta till ca 4.00m för män och 3.30m för kvinnor. Även utländska deltagare är välkomna att tävla men de kommer inte vara berättigade till prispengar.

- Vid sidan av att öka toppbredden har vi tre tydliga mål med touren. Det är att genomföra biomekaniska mätningar vid tre av tourens fem deltävlingar, att minst fem av topp-10 på årsbästalistan deltar vid minst en tourtävling och att ledare och tränare inom stavhopp ska delta vid touren för att utnyttja tävlingarna som mötesplats för diskussion och idéutbyte, säger Gustaf Hultgren, ansvarig för stavhopp vid Svensk Friidrotts Prestationscentrum Hopp.

Mer information och anmälan till respektive deltävling finns på tourens hemsida http://www.stavhoppstour.se/

Gustaf Hultgren, Stavhoppsansvarig Prestationscentrum Hopp
Mail: hultgrengustaf@gmail.com

Helgens friidrottshöjdpunkter25.6.2020 16:17:59 CESTPressmeddelande

Under helgen väntar nya spännande tävlingar med flera av de främsta friidrottarna till start. Lördagen är särskilt intensiv med toppkastare som Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Fanny Roos och Wictor Petersson i Bottnarydskastet och premiär för Stavhoppstouren. Samma dag samlas löpare i Göteborg då det är dags för Sprintutmaningen på Ullevi och Bannister Running Summer Night Classic på Slottsskogsvallen. Under söndagen fortsätter Bottnarydskastet med bland annat Kim Amb

Friidrottsspänning i midsommartid19.6.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Runt om i landet fylls det på med tävlingar, så även i dagarna runt Midsommar. Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Fanny Roos och Wictor Petersson är några av de som tävlar igen på söndag och på tisdag gör Sveriges främsta löpare upp över 10 000 m på Stockholms Stadion. Samma kväll är det dags för Ida Storm att återigen kliva in i släggringen, nu i Lund, och för Carl Bengström, som hade en strålande inledning under den gångna helgen, att göra säsongsdebut i favoritgrenen 400mh, i Göteborg.

Motionsloppens frånvaro hotar föreningsekonomi och folkhälsa16.6.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

I dagarna distribueras regeringens ekonomiska stöd till idrottsföreningar. Detta går till föreningar som påverkats av inställd verksamhet mellan 12 mars och 30 juni. Men situationen är fortsatt allvarlig, både i pandemin och hos många lopparrangerande friidrottsföreningar. Motionslopp ses som offentlig sammankomst och deras genomförande begränsas därför kraftigt av regleringen att dessa inte får samla fler än 50 personer. I loppkalendern brukar det vanligtvis återstå flera hundra lopp såhär års men när de nu ställs in försvinner både motionsmotivation och föreningsekonomi.