Nordberg Movement AB

Premiär för VR-verket Get Real av koreograf Robin Jonsson på Kulturhuset Stadsteatern

VR-verket Get Real, av koreograf Robin Jonsson, har premiär på Kulturhuset Stadsteatern den 31 mars. Föreställningen bygger på en ny form av virtuell scenkonst. I Get Real sker ett unikt och meningsfullt samspel mellan dansare och publik, som skapar verket med sina egna kroppar, rörelser och röster. Get Real spelas den 31 mars - 2 april på Kulturhuset Stadsteatern, Kilen.

Robin Jonsson har lång erfarenhet av att inkorporera avancerad digital teknologi i scenkonstnärliga processer. I hans verk Get Real presenteras både dansare och publik för ett nytt slags genre av scenkonst, som endast går att uppleva i VR – Virtual Reality. Föreställningen tar form i realtid och skapas live av närvarande dansare och publik, i en förtrolig, genuin och intim gemenskap, i gränslandet mellan en fysisk och digital miljö.

I Get Real befinner sig dansare och ett urval ur publiken på scen. De bär VR-set och rör sig även i samma virtuella värld. En större publik ser på medan dansarna och den medskapande publiken utforskar den digitala miljön. Sakta utvecklar sig den virtuella upplevelsen för dem. Gradvis och strukturerat avslöjas den fantasifulla, episka och fantastiska VR-världen. Publiken får ta del av det som händer på scen och i det digitala på samma gång – i en abstrakt, men fascinerande upplevelse – som förstärks av dansarna och VR-publikens relationer och den virtuella världens cineastiska ljudbilder och musik.

Speltider:
31 mars kl. 19:00, urpremiär
1 april kl. 14:00
1 april kl. 18:00
2 april kl. 14:00
2 april kl. 18:00

Medverkande på scen:
Emelie Wahlman, Nea Landin, Anika Edström Kawaji, Rebecka Berchtold

Produktion:
Koreografi och regi: Robin Jonsson
Ljuddesign: Johan Sundén
Kompositör: William Rickman
Tekniker: Angela X

Med stöd av: Kulturrådet, Stockholms Stads Kulturförvaltning. I samarbete med: Kollektivet Livet / Stadsgårdsterminalen.

Urpremiär hos Kulturhuset 31 Mars 2023.

Nordberg Movement

Nordberg Movement är en agentur och en utvecklings- och produktionsbyrå för dans och musik i Stockholm.

Följ Nordberg Movement AB

Senaste pressmeddelandena från Nordberg Movement AB

Konstnären Ingela Ihrman och koreografen Stina Nyberg möts i en ny föreställning på Hägerstensåsens medborgarhus4.12.2023 11:31:58 CET | Pressmeddelande

Tvåtakt är en duett i två akter, skapad och framförd av kritikerrosade konstnären Ingela Ihrman och koreografen Stina Nyberg. I föreställningen tar de sig an och utforskar varandras konstnärliga praktiker och kroppar. Tvåtakt är Ingela Ihrman och Stina Nybergs första större samarbete. Premiär på Hägerstensåsens medborgarhus den 12 december. Spelas till den 17 december.