Premiär i Geneve: Nya Audi RS 5 Coupé

På bilsalongen i Geneve premiärvisas helt nya Audi RS 5 Coupe, som är först ut med ett nytt designspråk för RS-modellerna från Audi Sport. Den eleganta coupén är dessutom försedd med en helt nyutvecklad 2.9 TFSI biturbomotor på 450 hk som levererar ett maximalt vridmoment på 600 Nm. För optimalt grepp fördelas kraften till alla fyra hjulen via quattro permanent fyrhjuldrift.

Audi RS 5 Coupe

“Nya Audi RS 5 Coupé är Gran Turismon bland RS-modellerna från Audi Sport. Den kombinerar elegant design med användbarhet i vardagen. V6 biturbomotorn har utvecklats från grunden och levererar betydligt mer prestanda till högre effektivitet”, säger Stephan Winkelmann, chef för Audi Sport GmbH, när han beskriver den nya modellen.

Vid utvecklingen av nya Audi RS 5 Coupe har designteamet hämtat inspiration från racingdetaljer på Audi 90 quattro IMSA GTO. Fronten domineras av massiva luftintag med bikakemönster som är typiskt för RS-modellerna. Singleframe-grillen är betydligt bredare och lägre än hos Audi A5 med luftintag/–utsläpp även vid strålkastarna. De senare kan som tillval utrustas med Matrix LED-teknik och får då mörkare glas. De markerade och 15 mm breddade hjulhusen betonar fyrhjulsdriften visuellt och huserar 19-tumsfälgar som standard. Diffusorn, de ovala ändrören och spoilern i RS-design förstärker den sportiga karaktären på bakpartiet. Med optikpaket i högglanssvart, kolfiber eller matt aluminium kan RS 5 Coupé göras ännu mer individuell. Som tillval erbjuds dessutom ett tak i kolfiber med synliga fibrer som tillval.

Nyutvecklad 2.9 TFSI V6 biturbomotor

Den helt nya biturbomotorn som Audi utvecklat från grunden bjuder på både mer kraft och lägre förbrukning till det unika fylliga RS-soundet. Det maximala vridmoment på 600 Nm, vilket är 170 Nm mer än föregångaren, finns tillgängligt över hela registret från 1900-5000 varv/min. Med sina 450 hk gör toppmodellen i A5-familjen 0-100 km/h på 3,9 sekunder och når en topphastighet på 280 km/h med tillvalet dynamikpaket.

De två turboladdarna i 2.9 TFSI-motorn är centralt placerade mellan cylinderbankarna. Dubbla flöden av insugsluften till respektive turboladdare och till förbränningskamrarna sörjer för spontan respons. Med en innovativ förbränningsprocess har verkningsgraden och effektiviten ökat markant. Enligt den europeiska körcykeln (NEDC) förbrukar V6 biturbomotorn endast 8,7 l/100 km, vilket motsvarar 197 gram CO2 per km. Jämfört med föregångaren är det en sänkning med 17 procent. En annan avgörande faktor till den högre effektiviteten är att nya Audi RS 5 Coupé kunnat göras betydligt lättare. Med sina 1 655 kg är den 60 kg lättare än föregångaren, trots att den med sina 4723 mm är 74 mm längre.

Biturbons kraft överförs till quattro-systemet med permanent fyrhjulsdrift och mittdifferential via en sportigt avstämd åttastegad tiptronic-växellåda med optimerade växlingstider. Kraften fördelas asymmetriskt till axlarna (40:60) för att garantera dynamiska köregenskaper med optimal drivning. Som tillval erbjuds även sportdifferential.

För ännu sportigare och samtidigt komfortabla köregenskaper har den femlänkade framvagnsupphängningen vidareutvecklats och den tidigare lösningen med trapetslänkarmar ersatts av en femlänkad bakhjulshjulupphängning. Med RS-sportchassit ligger nya Audi RS 5 Coupé betydligt lägre på vägen än Audi A5. Som tillval erbjuds även RS-sportchassi med Dynamic Ride Control (DRC), keramiska bromsar och dynamisk styrning med RS-anpassad avstämning. Genom Audi drive select, som är standard, kan föraren dessutom göra sin personliga inställning för dynamisk eller komfortabel körning.

Interiör och infotainment

Interiören i svart andas exklusivitet med en sportig framtoning. RS-sportstolar i finnappa med bikakequiltning (tillval) och den avplanade multifunktionssportratten i RS-design understryker karaktären hos prestandacoupen tillsammans med RS logo på stolar, ratt, instegslister och växelväljaren. Den digitala instrumentskärmen Audi virtual cockpit är specialanpassad med information om däcktryck, vridmoment och g-krafter. Med det valbara RS-designpaketet får interiören en genomgående röd kontrastfärg i ratt, växelväljare, knästöd i alcantara och säkerhetsbälten i rött samt golvmattor med RS emblem. Som exklusiv lackering till Audi RS 5 Coupé erbjuds Sonoma grönmetallic.

Audi erbjuder även ett omfattande infotainmentprogram. Tillvalet MMI navigation plus med MMI touch inkluderar Audi connect som gör Audi RS 5 Coupé uppkopplad mot omvärlden. Tack vare Audi connect SIM, som är fast installerat i bilen, är connect-tjänster fria i tre år med fri roaming i Europa. Förarmiljön är utformad för att vara enkel och intuitiv med naturlig röststyrning, fritextsökning och multifunktionsratt. Via touchplattan i mittkonsolen kan föraren zooma, scrolla och t.ex. skriva in sin destination med pekfingret. Med head-up display och hela 30 olika förarassistanssystem ökas säkerheten, komforten och effektiviteten. Det intelligenta samspelet mellan systemen är ytterligare ett steg på vägen mot en mer avancerad självkörande nivå som Audi kallar piloted driving.

Sedan lanseringen 2010 har över 13 000 bilar levererats av den första generationen Audi RS 5 Coupé. Den nya prestandamodellen börja säljas under mars månad till ett ca-pris på 813.500 kr. Marknadsintroduktionen hos de svenska återförsäljarna sker i juli 2017.

Audi RS 5 Coupe

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi sätter nytt försäljningsrekord med 1 878 100 levererade bilar 201715.1.2018 09:52Pressmeddelande

2017 blev åttonde året i rad med försäljningsrekord för AUDI AG. Trots en turbulent inledning på året lyckades företaget leverera rekordsiffran 1 878 100 bilar, vilket var en ökning med 0,6 procent. Försäljningen av märket med de fyra ringarna ökade på samtliga tre huvudmarknader. I USA steg försäljningen med 7,8 procent. I Kina lyckades Audi hämta hem den svaga inledningen och ökade totalt med 1,1 procent. På hemmamarknaden Tyskland levererades 0,4% fler bilar jämfört med rekordåret 2016.

Säljstart för Nya Audi A7 Sportback19.12.2017 13:45Pressmeddelande

Linjesköna A7 Sportback premiärvisades symboliskt i Audis helt nya högteknologiska designcenter i mitten på oktober. Lagom till jul öppnas nu orderböckerna hos de svenska Audi-handlarna. Den stora fyradörrarscoupen delar många tekniska nyheter med avancerade Audi A8 och har både elektrifierad drivlina och helt ny digital interiör. Premiären sker i mars nästa år och ca-priset för 3.0 TFSI V6-motorn på 340 hk är 662.000 kr.

Audi förlänger titelsponsorskap i FIS Ski World Cup29.10.2017 09:50Pressmeddelande

Audi titelsponsor i alpina världcupen till 2021/22 20-årsjubileum för samarbetet med svenska alpina landslaget Kör Audi quattro för maximalt grepp i vinterväglag Audi förlänger samarbetet och fortsätter som titelsponsor till Audi FIS Ski World Cup till 2022. Märket befäster därmed positionen som stark partner till internationell skidsport. I helgen inleds märkets 16:e säsong som titelsponsor vid storslalompremiären i österrikiska Sölden. I samband med säsongsstarten av den alpina världscupen i Sölden gav Audi det positiva beskedet att märket kommer att fortsätta som titelsponsor av Audi FIS Ski World Cup till och med säsongen 2021/2022. Företaget har varit aktivt i den alpina världen i över 30 år och är idag partner till 15 alpina nationella team och Fédération Internationale de Ski (FIS). Märket med de fyrhjulsdrivna quattrobilarna har även en lång historia som partner till den alpina skidvärlden i Sverige. De svenska landslagsåkarna har kört Audi mellan tävlingarna sedan 1997. Under