Premiär igen – för sjunde gången!

På samma arena – Lill-Skansens scen i Stockholm! Två nyskrivna föreställningar, med helt ny musik! Picknick-teater, där barnen är med och skapar!
Lill-Skansenteatern. Foto: Maria Johansson

Fyra gånger varje dag mellan första maj och sista oktober får barn vara med och utforma berättelser om djur, natur och miljö på Lill-Skansens lilla intima scen.

Med barns fantasi och finurlighet får publiken var med och påverka pjäserna, som ändå följer en kärnberättelse.

Allt i picknickteaterns anda.

Staffan Granrot, skådespelare, som har varit med sen starten för sju år sen;

-Vi längtar nu till mötet. Varje föreställning blir unik, beroende på de barn som är i publiken och på scenen med oss skådespelare. Det är oerhört spännande att behålla historien, och samtidigt låta barnen få ta plats med sina utfall och infall.

-Picknickteater är den mest interaktiva upplevelse du kan ha som publik, säger Johan Briggert, som är den som skrivit pjäserna och introducerat picknickteatern på Lill-Skansen, som han också regisserar. Under många år har han med framgång arbetat med den här formen av teater bl a på Astrids Lindgrens värld i Vimmerby.

-Barn ska uppmuntras att delta med sin fantasi och kunna känna att de är hjältar och hjältinnor i berättelsen, säger Johan. Och som skådespelare måste du jobba stenhårt med din ärlighet, hitta ett tilltal och en lekfullhet där skådespeleriet och teatern blir en nyckel för att nå fram till barnens lust att skapa.

Teaterformen, kallad ”picknickteater” – just av sin enkelhet, det behövs egentligen bara en öppen yta och en skådespelare, har sitt ursprung ur berättartekniken, och det enkla levandegörandet av en historia. Under åren har formen utvecklats och använder nu olika framarbetade medel för att nå målet av att skapa en öppen och kommunikativ teater. Brott, flexibilitet, ärlighet, lyhördhet – är några av de ord som arbetas med, och som implementeras i manusläsning och uppsättningsarbetet.

Helt i linje med Skansens pedagogik om öppenhet och respekt för människor, miljö och djur, och självklart ingår teatern i Skansens inträdesbiljett!

Föreställningarna på Lill-Skansen produceras av Teater Pegasus Produktion på uppdrag av Stiftelsen Skansen, som tar över produktionerna efter premiär, med täta uppföljningar för att säkerställa kvalitén och att publikens delaktighet är maximerat.

Årets ensemble

Musiker och kompositörer: