Premiär – nu är det dags för Aftonbladet Uppsala

I dag öppnar Aftonbladet en ny redaktion i Uppsala. Via en egen startsida på Aftonbladet.se kan alla Uppsalabor nu uppdatera sig om vad som händer i närområdet. ”Genom satsningen vill vi ge alla Uppsalabor mer om staden, människorna, nyheterna och sporten, allt som är viktigt för de som bor i och runt Uppsala”, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

I dag har Aftonbladet Uppsala premiär. Redaktionen börjar nu sitt arbete och Aftonbladet var i morse på plats på centralstationen för att dela ut tidningar och bjuda på kaffe. Foto: Aftonbladet

När Aftonbladet Uppsala nu drar igång kommer reportrar och lokala röster att erbjuda en nära bevakning och ett brett perspektiv – lätt tillgängligt och utan kostnad på  www.aftonbladet.se/uppsala. Sedan i höstas finns Aftonbladet på plats med en egen redaktion i Malmö. Nu fortsätter satsningen på lokal journalistik med en stark närvaro i Sveriges fjärde största stad.

– Gensvaret när vi öppnade i Malmö var enormt positivt och vi växer stadigt där. Det är tydligt att det finns en efterfrågan på lokal journalistik bland Aftonbladets läsare. Våra mätningar visar ett väldigt stort läsarengagemang. Därför är det så kul att vi nu kan expandera och öppna också i Uppsala, säger Martin Ekelund, ansvarig för Aftonbladets lokalsatsning.

Målet är att ge Uppsalaborna så bra lokaljournalistik som möjligt. Förutom nyheter, reportage, krönikor, lokalt väder och debatt finns flera andra tjänster på Uppsalasidan som ska göra användarnas vardag lättare.

• Koll på om tågen till Stockholm eller Gävle är försenade eller inställda, via Trafikhändelser på Uppsalasidan.
  • Koll på trafikincidenter och olyckor som påverkar vägen till jobbet eller fritidsaktiviteter.
  • En eventkalender som berättar vad som händer i helgen och veckan.
  • Lokala erbjudanden på tjänster och varor.
  • Robotjournalistik som producerar matchreferat direkt på slutsignal från Uppsalalag i flera sporter ner till division 3.

– Aftonbladet är Sveriges största nyhetsdestination och redan i dag bevakar vi mycket av det som händer i Uppsala. Genom satsningen och vår närvaro vill vi ge våra användare en bättre upplevelse av Aftonbladets lokala journalistik med mer om staden, människorna, nyheterna och sporten som är viktigt för de som bor i och runt Uppsala. I satsningen ingår också erbjudanden från Let's deal, en särskild vädertjänst från Klart och en lokal arbetsmarknad från Blocket jobb. Tillsammans med våra systerbolag i Schibsted kan vi på det viset erbjuda en helt ny och användarvänlig startsida för Uppsala, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

Aftonbladet satsar också på att lyfta fram lokala hjältar i Uppsala och rikta strålkastarljuset mot positiva initiativ som sker i staden. Satsningen är en avknoppning av Aftonbladets Svenska Hjältar.

Utöver det redaktionella finns också stora möjligheter att hitta nya intäktsmöjligheter.

– Aftonbladet Uppsala innebär att lokala företag får ett nytt hem för digital annonsering. Kombinationen av en stark lokal kontext som är tillgänglig för alla och Aftonbladets smarta annonslösningar gör oss till en självklar partner för annonsering i Uppsala. Från traditionell digital annonsering till integreringar och partnerskap kring det fina journalistiska initiativet Lokala Hjältar gör att det verkligen finns alternativ på hur man kan kommunicera genom Aftonbladet Uppsala, säger Daniel Sjöö, sales manager på Annonsdax.

Så ser Aftonbladets Uppsala-redaktion ut

Magnus Jansson Klarin är infödd Uppsalabo med bred erfarenhet som journalist i staden. Han kommer dagligen att bevaka det som engagerar Uppsalaborna. Magnus har tidigare arbetat på 24Uppsala, UNT och som frilans för flera av landets största tidningar.

Åsa Passanisi är mångårig medarbetare på Aftonbladet och kommer att arbeta med lokala Svenska hjältar-historier från Uppsala, men även mer generella fördjupande reportage.

Joanna Gorecka är frilansande reporter med rötterna i Uppsala. Hon har tidigare erfarenhet från bland annat Aftonbladet, SVT och SR. På Aftonbladets Uppsalasida kommer hon stå för reportage och granskning och lyfta fram mänskliga historier.

Caroline Olsson och Felix Blom är lokalredaktörer, med helhetsansvar för upplevelsen på Uppsalasidan och Aftonbladets andra lokala sajter.

Chef för lokalsatsningen är Martin Ekelund.

Utöver de som från i dag arbetar med aftonbladet.se/uppsala kommer flera krönikörer att synas på sidan.

Svante Lidén är mångårig och numera pensionerad reporter och krönikör på Aftonbladet. Han är också Uppsalabo och bidrar med sitt perspektiv på staden och människorna som bor här.

Susanna Lans är journalist, redaktör och krönikör med stor kärlek till Uppsala. Efter många år som sportchef på Upsala Nya Tidning har Susanna jobbat med den kommersiella sidan och bland annat startat galan Uppsala.com Awards.

Martin Ekelund, chef för lokalt. Tel: 073-960 08 77 E-post: martin.ekelund@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se
Daniel Sjöö, sales manager, Annonsdax. Tel: 070-735 29 12. E-post: daniel.sjoo@annonsdax.se

Aftonbladet satsar på lokaljournalistik. I dag öppnar redaktionen i Uppsala.
Aftonbladet fanns i morse på plats på Uppsala Centralstation för att dela ut tidningar och bjuda på kaffe. Här får Lena och Lars Jeppesen tidningen av Tomas Lindberg på Annonsdax. Foto: Aftonbladet
I dag har Aftonbladet Uppsala premiär. Aftonbladet fanns i morse på plats på centralstationen för att dela ut tidningar och bjuda på kaffe. Foto: Aftonbladet

Aftonbladet är en del av Schibsted och svenska folkets primära nyhetskälla. Varje dag når tidningen omkring 3,9 miljoner läsare och tittare, via mobila plattformar, webben, online video och som papperstidning. Omkring 250 000 svenskar är i dag prenumeranter på Aftonbladet Plus. Aftonbladet har ca 300 anställda. Omsättningen 2018 var 1,8 miljarder kronor och vinsten 204 miljoner kronor (EBITDA). Tidningen grundades 1830 av Lars Johan Hierta och ägs av den norska mediekoncernen Schibsted (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent).

Aftonbladet säkrar sändningsrättigheterna till OBOS Damallsvenskan12.2.2020 08:56:44 CETPressmeddelande

Aftonbladet fortsätter den strategiska satsningen på liverättigheter. Nu är det klart att OBOS Damallsvenskan under kommande tre år sänds exklusivt på Aftonbladet. ”Vi fortsätter vår strategiska resa med mer livesport på Sportbladet. Att göra det tillsammans med OBOS Damallsvenskan känns helt rätt såväl varumärkesmässigt som att jobba med högsta ligan inom svensk fotboll” säger Katarina Koritz, affärschef för Sportbladet.