Premiär: Tjejmilen en del av Finnkampen

Tjejmilen 4 september blir en del av Finnkampen på Stockholms Stadion. Kvinnliga 10 000m flyttas ut från löparbanorna och avgörs istället på södra Djurgårdens gator. ”Det blir den perfekta friidrottshelgen för alla som har vägarna förbi Stockholm”, säger Magnus Malmsborg, projektledare för Finnkampen 2021.

Finnkampen och Tjejmilen går ofta mot varandra varje år. Det sker även 2021. Men istället för att konkurrera om de främsta långdistanslöparna i Sverige på damsidan går arrangörerna ihop. Tre svenska löpare och tre finländska löpare kommer springa Tjejmilen i landslagslinnen och göra upp om poängen precis som i övriga grenar under Finnkampen.

– Efter att ha varit tvungna att ställa in 2020 års upplaga är vi mer taggade än någonsin på att ta emot våra Tjejmilen-löpare den 4 september, och det är såklart extra roligt att även välkomna Finnkampens deltagare till evenemangsområdet på Gärdet. Tjejmilen når alla löpare, från de som springer lopp för första gången upp till allra yttersta elit – vilket det här samarbetet är ett fantastiskt kvitto på, säger Jenny Sunding, tf marknadschef på Marathongruppen som arrangerar Tjejmilen.

–  Det här är ett samarbete vi tycker är mycket spännande. Både Finnkampen och Tjejmilen är evenemang som lockar tusentals friidrottsintresserade. Det blir den perfekta friidrottshelgen för alla som har vägarna förbi Stockholm, säger Magnus Malmsborg, projektledare för Finnkampen 2021.

Löparna som ingår i Finnkampen kommer sedan transportera sig till Stockholms Stadion och hyllas med ärovarv, helt enligt traditionen.

Tjejmilen gör sin 37:e upplaga och är ett av världens största motionsevenemang för kvinnor. Banan sträcker sig över 10 km på södra Djurgården – alltså ett stenkast ifrån Stockholms Stadion där Finnkampen avgörs 4-5 september.

Mer information om Finnkampen 2021 finner ni här
Mer information om Tjejmilen 2021