Premiär: Vänsterpartiets skuggbudget 2022

Vänsterpartiet satsar för fler vårdplatser, bättre vårdcentraler och billigare kollektivtrafik.

Vi kan inte ha nätläkarföretag och frihet för vårdgivarna att etablera var de vill. Det urholkar vårt gemensamma och i slutändan blir det en otrolig press på de offentliga vårdgivarna. 125 personer har dött på grund av personalbrist inom akutsjukvården de senaste fem åren visar en studie från Karolinska Institutet och SNS.

Med vår budget får sjukhusen 1,1 miljarder och dessutom införs en personalmiljard så att det blir hållbart att jobba i vården.

Med vår satsning kommer du slippa höjd avgift på besök hos vårdcentralen och dessutom bli behandlad av utvilad personal som har fått sin arbetstidförkortning. När du åker dit så behöver du inte betala den höjda avgiften på SL:s månadskort utan åker istället 110 kronor billigare. Är du pensionär eller barn/ungdom åker du gratis. Men helst av allt får du den hjälp du behöver på vårdcentralen där du bor, utan att behöva slussas runt i den blågröna marknadskarusellen. Dessutom kommer vi förstärka med psykologer på vårdcentralerna för att möta ökning av psykisk ohälsa.

Behöver du färdtjänst så kommer 3-milsgränsen tas bort och du kommer ha fritt antal resor. Ska du ut i skärgården så gäller ditt SL-kort även där året runt. Vänsterpartiet satsar pengar för att frigöra 1000 fler förlossningar med "min barnmorska". Får du post-covid så har vi budgeterat för två nya kliniker.

Helt enkelt, vill du att vi på riktigt ska nå en grön jämställd framtid för hela regionen, så får du gå med oss i den vänstersväng vi vill göra i regionen - för den behövs.

Läs vår budget här: https://sll.vansterpartiet.se/wp/files/2021/10/Budget-Vansterpartiet-Region-Stockholm.pdf

Regionen måste ta ansvar för förlossningvården2.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

801 födslar har redan skett på överfyllda mottagningar bara i år, 141 barnmorskor har sagt upp sig och 70 tjänster inom förlossningsvården är obemannade. Dessutom har alla chefer på Södersjukhusets förlossningsavdelning sagt upp sig. Det är dags för regionen att ta sitt ansvar. Därför går vi nu ihop med Socialdemokraterna och begär ett extra sammanträde med regionstyrelsen - för att rädda förlossningsvården