Premiären för virtuell utbildningsmässa drog många besökare

Söktjänsten studentum.se, som är en del av Educations Media Group, har med anledning av covid-19 arrangerat digitala utbildningsmässor för att hjälpa studieintresserade att hitta sin eftergymnasiala utbildning. Första mässan hölls i våras och den 30 september var det dags igen – men den här gången i en helt virtuell miljö. Blivande studenter fick möjlighet att chatta, se föreläsningar och ta del av informationsbroschyrer från deltagande skolor på en mässa i 3D-format.

– Den digitala mässplattform som vi använt för första gången i höst är verkligen något utöver det vanliga. Den skapar en känsla av att vara på en fysisk mässa, men allt är digitalt. Vi har haft olika mässhallar där varje utställare har sin egen monter och avatarer som hälsar välkommen i en digital reception. Vi har även gjort det möjligt för besökarna att live-chatta och ha videosamtal med utställarna bland mycket annat. En häftig upplevelse för alla inblandade och vi är glada att ha kunnat utveckla vårens mässa ytterligare, säger Madeleine Hansen, Communications Manager - Client Marketing på Educations Media Group Sverige.

Närmare 3 500 personer besökte mässan och de 18 skolor som deltog. 62 procent av alla besökare lämnade en intresseanmälan på någon av de utbildningar som skolorna erbjuder och över 8 000 meddelanden utbyttes i live-chattarna mellan besökare och skolor.

– Vi är så nöjda med mässan, som är den första av många som Educations Media Group arrangerar på samma plattform under hösten. Det här är ett bra exempel på att mycket går att göra digitalt just nu, säger Madeleine Hansen.