Premiärseger med nya CUPRA Leon Competición

Nya CUPRA Leon Competición levererade direkt, med Robert Dahlgren bakom ratten var segern ett faktum och teamet är nu ett steg närmare ytterligare en mästerskapstitel.

Södertälje, 17-08-2020,SEAT Dealer Team och PWR Racing äntrade årets STCC-premiär med en helt ny tävlingsbil och nya förutsättningar. Det är en av de absolut första tävlingshelgerna som körs med den helt nykonstruerade bilen från CUPRA Racing i Spanien. Men det hindrade inte regerande mästaren Robert Dahlgren från att ta en premiärseger med den nya bilen.

”Hela teamet har jobbat oerhört hårt senaste månaden för att lära känna, testa och utveckla den nya bilen så snabbt som möjligt. Det är en stor uppgift att kliva in i ett så starkt mästerskap som STCC med en ny, oprövad bil. Att ändå kunna ta en seger i premiären känns därför så skönt, både för egen del och för teamets skull! Vi har nog bara skrapat på ytan av vad nya CUPRAn är kapabel till” säger Robert Dahlgren.

STCC körs i år med en förkortad kalender och ett nytt tävlingsformat med två kval och tre race per tävlingshelg. Första kvalet avgör startordningen till första racet och andra kvalet sätter startordningen till race två. Det tredje och sista racet körs sedan med omvänd startordning för de åtta bäst placerade i andra racet.

Mikaela kvalade P5 och P4 under lördagen, medan Dahlgren lyckades placera sig P7 och P2. Poker slutade P13 i första kvalpasset och var därmed inte bland de åtta förarna som gick vidare till Q2.

”Vi hade ett starkt kval, trots väldigt få varv i den nya bilen. Men under dagens race märks bristen på tid av. Det var tre tuffa race där farten tyvärr saknas lite. Vi kommer att plocka med oss många erfarenheter från Gelleråsen till Skellefteå och jag ser redan fram emot nästa deltävling” säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

I första heatet klättrade Dahlgren från P7 i starten till P5 i mål, Mikaela hade en tuff fight mitt i loppet som tyvärr slutade i ett brutet race. Poker höll i starkt från start till mål och slutade P11, precis utanför poängplats med sin nya Racing for Charity-CUPRA.

Skadorna som Mikaelas bil ådrog sig från första racet medförde dock reparationsbehov. Bristen på reservdelar till följd av COVID-19-läget ledde till att teamet tog ett gemensamt beslut med Poker att låna de saknade delarna från hans bil så att Mikaela skulle kunna fullfölja helgen.

”Vi är alla ett enda stort lag och när teamet förklarade läget var det en självklarhet att ge Mikaela chansen att fortsätta slåss om viktiga mästerskapspoäng. Men jag är redan sugen på att sätta mig i bilen och tävla igen. Nya CUPRAn är riktigt kul att köra” säger Peter ”Poker” Wallenberg.

I det andra heatet startade Dahlgren tvåa och fick därifrån ett förhållandevis lugnt race efter besked om att ledaren hade fått 20 sekunders tidstillägg för tjuvstart. Dahlgren behöll sin position racet igenom och tog säsongens första seger. Mikaela slutade P4, precis utanför pallen men med viktiga poäng i bagaget.

Sista racet blev en tuff utmaning där Dahlgren startade P8 och Mikaela P5 med den omvända startordningen. Dahlgren lyckades manövrera sig upp två platser i fältet och korsade mållinjen som P6, medan Mikaela fick nöja sig med P10 och en mästerskapspoäng.

Dahlgren ligger efter premiären trea i mästerskapet, sju poäng efter ledaren och Mikaela ligger nia.

”Vi är extremt nöjda med premiärhelgen, segern är ett kvitto på att nya CUPRA Leon Competición levererar och att våra förare tagit till sig möjligheterna den ger på banan. Samarbetet och lojaliteten i teamet är imponerande och något som kommer att leda till nästa mästerskapstitel” säger Per Brinkenberg, chef CUPRA och SEAT Sverige.

Nästa deltävling på Skellefteå Drive Center körs den 28-29 augusti och kan även den ses live på https://plus.stcc.se

CUPRA är ett bilmärke hörande till SEAT-koncernen, baserat på modern design och sportig prestanda för sina eldrivna modeller. Sedan lanseringen som ett fristående bilmärke 2018, har försäljningen skjutit i höjden med närmare 25 000 bilar sålda, redovisade CUPRA en tillväxt på 72% 2019 jämfört med året innan. 2020 lanserar företaget sina första egenutvecklade modeller CUPRA Leon och CUPRA Formentor på marknaden. Det finns ca 250 speciella försäljningsställen för CUPRA runt om i världen.

CUPRA passade på att fira sin 2-årsdag med invigningen av det nya huvudkontoret ”CUPRA Garage” i Martorell (Barcelona), en anläggning på 2.400 m2 precis intill SEATs högkvarter. CUPRA har också en egen fabrik för tävlingsbilar, CUPRA Racing Factory, som bl.a. utvecklat den första helt eldrivna standardvagnsracern ”CUPRA e-Racer”.

Förutom att bli F.C. Barcelonas exklusiva bil- och mobilitetspartner har CUPRA bildat ett elitlag av ambassadörer, inklusive de svenska mästarna Mattias Ekström och Mikaela Åhlin-Kottulinsky samt den tyske målvakten Marc ter Stegen.

SEAT S.A. når högsta rörelseresultatet genom tiderna tack vare rekord-resultat för CUPRA, en tvåsiffrig tillväxt för SEAT och ökad effektivitet21.3.2024 12:24:36 CET | Pressmeddelande

Rörelseresultatet nådde rekordhöga 625 miljoner euro, en avkastning på försäljningen på 4,4% och omsättningen ökade till 14,3 miljarder euro förra året Nya investeringar i hela varumärket SEAT med facelifts för Ibiza och Arona samt uppdateringar för Leon och Ateca Under 2024 lanseras CUPRA Tavascan och CUPRA Terramar, som del i märkets hittills största produktoffensiv CUPRA lanseras i USA i slutet av årtiondet Elektrifieringen av Martorell går framåt med full fart Barcelona, Spanien 21/03/2024. Idag presenterade SEAT S.A. sina resultat för 2023 tillsammans med sin strategi för de kommande åren. Under förra året nåddes, enligt International Accounting Rules (IFRS), ett rekordhögt rörelseresultat på 625 miljoner euro, en ökning med 592 miljoner euro (2022: 33 miljoner euro). Det representerar en förbättrad avkastning på försäljningen med 4,1 procentenheter, från 0,3 % till 4,4 %. Årsomsättningen nådde också en historisk nivå på 14.333 miljarder euro, 31,0 % mer än 2022 (10.941 miljarder)