Premiärsöndag på flygplatsen - Andorra direkt från Kalmar

På söndag den 11 mars går premiärturen från Kalmar till Pyrenéerna och Andorra. Ett litet furstendöme på gränsen mellan Spanien och Frankrike, med 30 mil pist och 300 soldagar om året.

Planet är fyllt med skidentusiaster till sista plats. Flygningen görs med en Boeing 737-800 och planet landar i spanska Lleida, ca 2,5 h bussresa från skidorten.

”Vi är glada över att kunna skicka iväg en fullbokad maskin på söndag", kommenterar Ulf Östmark, VD på Quality Travel, som är arrangör av resan.

Det har varit ett mycket stort intresse för resmålet och de 189 platserna bokades snabbt. Redan i september var flyget fyllt till tre fjärdedelar.

Andorra är idag mest känt för sin upplevelserika skidåkning. Med pister belägna på över 2 500 meters höjd är det ett av de mest snö- och solsäkra skidområdena i Europa. Andorra är också ett taxfree land som erbjuder ett stort utbud av restauranger, barer och shopping.

”Vi är glada över att gensvaret för en ny produkt varit så stort. Vi hoppas naturligtvis på att resan ger mersmak och att resmålet återkommer från Kalmar nästa år”, säger Karin Lagerlöf, marknadschef på Kalmar Öland Airport.

Skidområdet Andorra består av två skidsystem: Grandvalira med 210 km pist, 67 toppmoderna liftar och 118 nedfarter utformade med olika längd och svårighetsgrader samt Vallnord, uppdelat i två system Arcalís och Arinsal/Pal, vart och ett med sin speciella karaktär och nära 100 km pistlängd.

”Vi kan rapportera utmärkta snö- och väderförhållanden i Andorra, så förutsättningarna för en fantastisk vecka är mycket goda”, hälsar och avslutar Ulf Östmark, VD Quality Travel.

Ulf Östmark, VD Quality Travel, ulf@qtravel.se +46 708402200
Karin Lagerlöf, Marknadschef Kalmar Öland Airport, karin.lagerlof@kalmarairport.se +46 480459019

Välkommen till vida världen - Now boarding från Kalmar Öland Airport

Kalmar Öland Airport AB är ett av Kalmar Kommun helägt bolag som i samverkan med kommunen och näringslivet i Kalmarregionen ska utveckla, driva och förvalta Kalmar flygplats. Bolaget ska tillvarata och utveckla tillgängliga och framtida flygkommunikationer mellan Kalmarregionen och andra delar av Sverige samt övriga världen.

Varje dag flyger närmre 700 människor till eller från Kalmar Öland Airport. Vi har runt 50 reguljära avgångar i veckan till Stockholm Arlanda och Bromma, varifrån du smidigt kan ta dig vidare till i princip hela världen. Vi har också en omfattande chartertrafik till Grekland, Kroatien, Spanien och Turkiet.

Lågtryck ute men högtryck i reseförsäljningen hos Ving - mer än en fjärdedel av Vings resor från Kalmar Öland Airport är redan bokade9.1.2018 11:59:00 CETPressmeddelande

37 % upp när Ving släpper nästa vinters resor från Kalmar14.12.2017 11:17:00 CETPressmeddelande

Bioflygbränsle mellan Kalmar och Stockholm29.8.2017 09:02:00 CESTPressmeddelande

Som ett led i Kalmar Öland Airports hållbarhetsarbete och som en första konkret satsning på fossilfritt flygbränsle lokalt, kommer det under Kalmarsundsveckan att finnas bioflygbränsle i flygplatsens tankanläggning. Huvudsyftet med satsningen är att informera och engagera genom att visa på möjligheterna att minska de fossila koldioxidutsläppen, under en vanlig dags flygningar mellan Kalmar och Stockholm. Den 30-31 augusti kommer det finnas bioflygbränsle motsvarande den totala bränsleförbrukningen för nio flygresor mellan Kalmar och Stockholm, i flygplatsens tankanläggning. Volymen motsvarar en ganska normal dags flygningar till huvudstaden. Hållbarhetsfrågan har en central roll i flygplatsens arbete framåt varför man valt att göra det här under Kalmarsundsveckan, regionens egen hållbarhetsvecka. ”Förutom en ren miljövinst så ser vi detta som ett bra tillfälle att öka allmänhetens och resenärernas känndedom om bioflygbränsle och de möjligheter som finns att vara med och påverka”, komme